górne tło

Maluch i bezpieczeństwo na tapecie

Radni z Komisji Zdrowia przyjrzeli się funkcjonowaniu krakowskich żłobków. Informację na ten temat przedstawił Michał Marszałek, dyrektor Biura ds. Ochrony Zdrowia.

Sprawę żłobków reguluje ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z 2011 r. Wedle jej zapisów gmina zobowiązana jest do: prowadzenia rejestru żłobków i klubów dziecięcych oraz wykazu dziennych opiekunów z którymi zawarto umowę; sprawowania nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki; sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i przekazywania ich właściwemu wojewodzie. Prezentacja i dyskusja dotyczyły, m.in. prognoz demograficznych, jakości opieki w żłobkach, planów budowy nowych placówek w ramach resortowego projektu „Maluch". Wiele uwagi poświęcono inwestycjom i remontom.

Z informacji Biura ds. Ochrony Zdrowia:

Kontrole przeprowadzone w 2012 r. w żłobkach samorządowych przez przedstawicieli Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej szczegółowo określają wszystkie nieprawidłowości z zakresu bezpieczeństwa ppoż. oraz podają konkretne terminy na realizację tych zaleceń. W 2012 r. Straż Pożarna przeprowadziła kontrole w 10 z 22 żłobków samorządowych i 9 z kontrolowanych placówek otrzymało terminowe zalecenia z zakresu bezpieczeństwa ppoż. Jedynym żłobkiem, który posiada pozytywną opinię Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej jest Żłobek Samorządowy nr 30 przy ul. Majora 18 (odbudowany w 2011 r.)

Zgodnie z przepisami ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, podmioty prowadzące do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy działalność gospodarczą, polegającą na sprawowaniu opieki nad dziećmi, mogą prowadzić tę działalność na podstawie dotychczasowych przepisów, nie dłużej jednak niż przez okres 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, tj. do 4 kwietnia 2014 r. Po upływie tego terminu mogą prowadzić żłobek lub klub dziecięcy, jeżeli spełniają warunki określone we wskazanej ustawie. Podobnego przepisu ustawodawca nie przewidział dla żłobków samorządowych.

Żłobki, które otrzymały decyzje Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej z terminem wykonania w 2012 r. są w trakcie realizacji tych zaleceń.

Wykonanie zaleceń z terminem realizacji w 2013 r. i latach następnych wymaga ujęcia dodatkowych środków finansowych. Z szacunkowych wyliczeń wynika, że wysokość środków finansowych koniecznych do realizacji zaleceń Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej kształtuje się na poziomie ok. 760 tys. zł. Dyrektorzy żłobków miejskich zostali zobowiązani, zgodnie z zapisami § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, do uzgadniania z Komendantem Wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej wymagań w zakresie bezpiecznych warunków przebywania dzieci w przypadku, kiedy istnieją problemy z realizacją zaleceń np. przebudowa klatek schodowych, długości dojść ewakuacyjnych itp. Wystąpienie do Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej powinno być poprzedzone wykonaniem ekspertyzy technicznej dotyczącej możliwości alternatywnego sposobu spełnienia wymogów ochrony przeciwpożarowej budynku żłobka wykonanych przez rzeczoznawcę ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz rzeczoznawcę ds. budowlanych.