górne tło

Na krakowskim lotnisku powstanie nowy terminal cargo

19 czerwca na lotnisku w Balicach wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego terminala cargo. Obiekt umożliwi zwiększenie obsługi cargo na lotnisku do 8 000 t/rok. W wydarzeniu uczestniczył m.in. Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.

Nowy terminal zlokalizowany będzie przy drodze wojewódzkiej nr 774 w odległości ok. 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. Obiekt będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m2 i kubaturze 39 000 m3, oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej. Tutaj też zlokalizowany będzie nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa. W kompleksie, oprócz zwykłego frachtu cargo, możliwa będzie także obsługa przesyłek wymagających specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp. Ponadto przeniesione zostaną funkcje realizowane obecnie w istniejącym terminalu cargo przez służby państwowe tj. straż graniczną oraz oddział celny. W celu usprawnienia i poprawy bezpieczeństwa dojazdu do terminala cargo, w ramach inwestycji zostanie również wykonana przebudowa fragmentu drogi wojewódzkiej nr 774.

W uroczystości podpisania aktu erekcyjnego i wmurowanie kamienia węgielnego uczestniczyli: Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury, Łukasz Kmita – wojewoda małopolski, Łukasz Smółka – marszałek województwa małopolskiego, Jerzy Muzyk – zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju, Elżbieta Burtan – wójt gminy Zabierzów oraz Wanda Kułaj – przewodnicząca rady nadzorczej MPL.

– Budowa nowego terminala cargo na lotnisku w Balicach to kolejna inwestycja dająca nowe impulsy rozwojowe dla Krakowa. Jak wiadomo rozbudowa portu lotniczego pozytywnie wpływa na wzrost ruchu turystycznego i biznesowego na terenie sąsiadującego z nim ośrodka miejskiego. Dlatego Kraków cieszy się z tej inwestycji z dwóch powodów: po pierwsze z perspektywy biznesowej, gdyż każda inwestycja w obszarze lotniska postrzegana jest jako czynnik warunkujący przyciąganie inwestorów, utrzymujący ich w naszym mieście, a nawet zwiększa­jący wielkość zatrudnienia w regionie. A Po drugie Kraków to wspaniała destynacja turystyczna, która bez dobrze rozwiniętego lotniska nie będzie się prężnie rozwijać – powiedział Jerzy Muzyk.

Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie obsługi cargo w MPL do 8 000 t/rok. Ponadto nowa lokalizacja terminala pozwoli na wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo wjazdu na lotnisko, a tym samym na poprawę warunków dojazdu do terminala pasażerskiego.

Wartość umowy wynosi: 91 938 001,67 zł brutto, a jej realizacja ma zająć 23 miesiące.