Nowy regulamin dla placu Matejki
Podczas sesji Rady Miasta Krakowa w środę, 28 czerwca, radni uchwalili regulamin korzystania z placu Jana Matejki.
W głosowaniu 31 radnych było za, 7 przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu. Wprowadzenie regulaminu jest następstwem uchwalenia uchwały NR XCV/2628/22 Rady Miasta Krakowa z 28 września 2022 r. w sprawie pozbawienia kategorii drogi publicznej części placu Jana Matejki i wyłączenia go z użytkowania oraz przejęcia go w zarząd przez Wydział Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Krakowa od Zarządu Dróg Miasta Krakowa 6 lutego 2023 r.
„Wprowadzenie regulaminu korzystania z placu Jana Matejki jest konieczne do zapewnienia prawidłowego sprawowania zarządu nad placem i wyeliminowania niekorzystnych zjawisk mających miejsce na przedmiotowym obszarze” – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Zgodnie z przyjętym regulaminem korzystania z placu Jana Matejki, na tym obszarze będzie obowiązywał zakaz:
- zaśmiecania terenu
- niszczenia i uszkadzania roślinności oraz rozkopywania gruntu
- niszczenia i uszkadzania urządzeń, obiektów małej architektury i budowli
- wchodzenia na Grób Nieznanego Żołnierza oraz Pomnik Grunwaldzki (za wyjątkiem prowadzenia prac porządkowych i konserwatorskich)
- spożywania napojów alkoholowych oraz przebywania z otwartym alkoholem
- palenia ognisk oraz pozostawiania palących się przedmiotów (z wyjątkiem ustawienia zniczy przed Grobem Nieznanego Żołnierza podczas uroczystości państwowych)
- powodowania hałasu, a także używania sprzętu nagłaśniającego bez zgody zarządzającego, z wyłączeniem sytuacji określonych odrębnymi przepisami prawa
- używania materiałów pirotechnicznych, wybuchowych i szkodliwych substancji chemicznych
- wjazdu wszelkich pojazdów bez zezwolenia zarządzającego (z wyjątkiem służb miejskich w zakresie obsługi placu)
- korzystania z urządzeń transportu osobistego oraz urządzeń wspomagających ruch (z wyłączeniem wózków inwalidzkich)
- prowadzenia psów bez smyczy i kagańca
- handlu i usług bez zezwolenia zarządzającego
- umieszczania bez zezwolenia zarządzającego tablic, napisów i ogłoszeń
- organizowania wydarzeń / imprez bez zezwolenia zarządzającego.
Naruszenie postanowień regulaminu będzie podlegać karom lub sankcjom przewidzianym w tych przepisach, w szczególności w kodeksie wykroczeń, w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.