Interpelacje do prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni: Łukasz Sęk, Tomasz Daros, Małgorzata Jantos, Dominik Jaśkowiec, Wojciech Krzysztonek, Michał Drewnicki oraz Jerzy Zięty. Poruszają w nich m.in. tematy związane z: postulatami mieszkańców w sprawie budowy tramwaju do Mistrzejowic, umową dzierżawy dla przedszkoli niepublicznych, czy remontem ul. Szewskiej.
Radny Łukasz Sęk złożył interpelację w sprawie Wiślanej Trasy Rowerowej. - W prawie całym ciągu na terenie Krakowa przebiega ona bez zakłóceń, z wyjątkiem np. al. Pokoju, gdzie brakuje kładki przez rzekę Prądnik. Są także problemy z przekroczeniem DDR przez most Nowohucki po stronie południowej. Problemy z realizacją tam inwestycji związane są m.in. ze sprawami własnościowymi. Przy budowie dróg stosuje się w takich sytuacjach zapisy tzw. specustawy drogowej. Nie ma podobnej ustawy dla dróg rowerowych, jednak można korzystać z ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. To powinno dać podobne możliwości co uzyskanie ZRID-u – pisze radny i pyta, prośbą dlaczego nie korzysta się z procedury ULICP w przypadku takich inwestycji, ile razy w ostatnich trzech latach korzystano z uzyskania lokalizacji inwestycji celu publicznego przy miejskich inwestycjach oraz na jakim etapie są inwestycje, które pozwolą rozwiązać ww. problemy z ciągłością DDR. Interpeluje on również w sprawie komunikacji zastępczej związanej z zamknięcie dla ruchu tramwajowego ul. Mogilskiej. Będzie utworzona linia autobusowa 704, ale z zapowiedzi wynika, że nie będzie się zatrzymywała na przystanku Muzeum Lotnictwa. – Jest to niezrozumiała sytuacja, skoro autobus funkcjonuje jako zastępczy za tramwaj, powinien zabierać pasażerów z tych samych przystanków – pisze radny Sęk.
Radny Tomasz Daros interpeluje w sprawie budowy linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju Meissnera – Mistrzejowice. - Budzi bardzo duże kontrowersje wśród mieszkańców Krakowa. Propozycja wycięcia 1059 drzew jest nie do przyjęcia i należy szukać alternatywnych rozwiązań. Mieszkańcy wypracowali szereg postulatów, które mogą ulepszyć zaproponowany projekt. Bardzo proszę o ustosunkowanie się do poniższych propozycji oraz o ich wprowadzenie do projektu: rezygnacja z dodatkowych pasów ruchu na ulicach Młyńskiej, Pilotów (od strony Sadzawki); Meissnera 4-6 - przesunięcie ścieżki rowerowej na stronę od jezdni; Meissnera 4-6 - odtworzenie szpaleru drzew od strony parkingu; ul. Lublańska – przeprojektowanie odcinka ścieżki rowerowej i chodnika w taki sposób, aby zachować jak największą liczbę drzew, uwzględniając np. “pływające” ścieżki rowerowe, zaproponowane przez wykonawcę podczas konsultacji społecznych w terenie; utrzymanie prawoskrętu z ulicy Krzesławickiej w Dobrego Pasterza; utworzenie prawoskrętu z ulicy Dobrego Pasterza w Bora-Komorowskiego; remont ulicy Aliny, Jana Brzechwy oraz nieotwieranie łącznika pomiędzy ulicą Jana Brzechwy a Krzesławicką; zachowanie jak największej liczby drzew przy ulicy Młyńskiej (w sąsiedztwie bloków numer 7,11,14, pomiędzy ulicami Młyńska Boczna a Pilotów); przeprojektowanie ścieżki rowerowej w celu zachowania drzew na wysokości ulic Fiołkowej, Janickiego oraz Ugorek; ponowna analiza stanu młodych drzew z możliwością przesadzenia jak największej liczb – pisze radny w imieniu mieszkańców.
Radna Małgorzata Jantos interpeluje w sprawie przejścia przez jezdnię na ul. Straszewskiego, między ul. Smoleńsk i Plantami. – Mam pytanie do organizatora ruchu w tym miejscu. Jaki ma cel wyznaczenie przejazdu dla rowerów tylko na jednej jezdni? Przecież to nie ułatwia ruchu rowerów, rowerzyści muszą zejść z jednośladu, żeby przejść przez jezdnię. Poza tym to stwarza zagrożenie dla ruchu. Kierowca widzi znak przejścia dla pieszych, a tu nagle pojawia się rowerzysta i to przekonany, że prawidłowo przejeżdża przez jezdnię – pisze radna Jantos. Złożyła też ona interpelację w sprawie windy dla osób z niepełnosprawnościami. – Czy Urząd Miasta Krakowa przewiduje dobudowanie zewnętrznej windy dla takich osób? – pisze radna i sugeruje, że nie mogą się one dostać do Sali Obrad RMK.
Radny Dominik Jaśkowiec złożył dwie interpelacje. Pierwsza z nich zawiera postulaty dotyczące projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Fabryczna: wykreślenie planowanej zabudowy w obszarze zieleni publicznej ZP1 oraz poszerzenie tego obszaru o działki będące własnością Gminy Miejskiej Kraków, przeznaczone w koncepcji planu pod zabudowę usługową. Druga z interpelacji radnego Jaśkowca zawiera postulaty mieszkańców ulicy Krzesławickiej w sprawie budowy linii tramwajowej ul. Meissnera – Mistrzejowice. Mieszkańcy wnioskują o: pozostawienie prawoskrętu z ul. Krzesławickiej w ul. Dobrego Pasterza; montaż przeźroczystych ekranów akustycznych wzdłuż ulic Krzesławickiej i Dobrego Pasterza do skrzyżowania z ul. Kwartową oraz przesadzenie sześciu 16-letnich lip zamiast ich wycinki.
- Po raz kolejny oraz w nawiązaniu do rezolucji Rady Miasta Krakowa z 17 maja w sprawie zawarcia umów dzierżawy w trybie bezprzetargowym na okres 10 lat, proszę o ponowne rozważenie możliwości zawarcia z czterema niepublicznymi przedszkolami, których dotyczy rezolucja, umowy dzierżawy na wnioskowany okres 10 lat – pisze w interpelacji radny Wojciech Krzysztonek i dodaje, że złożona propozycja przedłużenia tych umów jedynie na dwa lata skazuje te placówki oraz rodziców dzieci na życie w ciągłej niepewności.
W sprawie remontu ul. Szewskiej interpeluje Artur Buszek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa. – Ewentualne prace remontowe będą miały bezpośredni wpływ na prowadzone działalności gospodarcze zlokalizowane przy tej ulicy – pisze radny i prosi o podanie zakresu oraz harmonogramu prac budowlanych oraz przynajmniej przybliżonego terminu rozpoczęcia i zakończenia prac.
Trzy interpelacje złożył Michał Drewnicki, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa. W pierwszej pyta, czy Prezydent w planowanych działaniach uwzględnia budowę tramwaju na os. Złocień. W drugiej z interpelacji radny zwraca uwagę na fakt, że mieszkańcy centrum miasta chcąc zaadaptować na cele mieszkaniowe poddasze, czy wydzielić mieszkanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami nie mogą tego zrobić bez budowy miejsca parkingowego. To skutecznie blokuje im takie działania. – Otrzymałem zgłoszenie od mieszkańców, kórzy pracują w nocy. Skarżą się, że są de facto wykluczeni z możliwości korzystania z parkingów P&R, gdyż są w nocy zamykane w nocy na godzinę i w tym czasie samochody nie mogą na nich stać. Proszę o próbę znalezienia rozwiązania tej sytuacji – czytamy w ostatniej z interpelacji radnego Drewnickiego.
Radny Jerzy Zięty w interpelacji prosi o przeniesienie pomnika studenta Mikołaja Kopernika na dziedziniec Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego, tam gdzie wcześniej znajdował się do roku 1953. – Obecnie zupełnie niewudoczny i zasłonięty przez drzewa stoi w przestrzeni miejskiej na Plantach w pobliżu Collegium Witkowskiego.Rozumiem, że jest to wewnętrzna decyzja władz uniwersytetu, ale miasto, które zarządza Plantami, mogłoby się do tej decyzji przyczynić – czytamy w interpelacji radnego.