Rewitalizacja skweru przy placu Nowowiejskim oraz nagrody i premie wypłacone spółce Kraków5020 są tematem interpelacji złożonych przez radnych Michała Starobrata i Łukasza Maślony.
W imieniu zaniepokojonych mieszkańców Krowodrzy radny Łukasz Maślona zwraca się z prośbą o ograniczenie inwestycji polegającej na tzw. rewitalizacji skweru w okolicach placu Nowowiejskiego. - Krakowianie apelują by ograniczyć projekt do nasadzeń zieleni w miejscach, gdzie jej brakuje oraz montażu kilku ławek i koszy na śmieci – informuje radny, dodając, że mieszkańcy nie chcą, aby ucierpiała obecna tam już zieleń, w tym drzewa, dlatego proszą o ograniczenie zakresu projektu (m.in. rezygnacja z różowych rzeźb gołębi), który jest realizacją wybranego przez mieszkańców zadania w ramach Budżetu Obywatelskiego. W opisie zadania czytamy: „Ważne dla nas jest to, byśmy wspólnie, jako mieszkańcy Krowodrzy zdecydowali o wyborze funkcji tej przestrzeni. W trakcie spotkań i konsultacji razem zdecydujemy o urządzeniach, małej architekturze i doborze roślin” . Łukasz Maślona pyta kiedy i w jakiej formule przeprowadzono konsultacje społeczne z mieszkańcami w zakresie potrzeb i określenia funkcji tego terenu? Ile było spotkań z mieszkańcami? Czy projekt uzyskał akceptację Rady Dzielnicy i wnioskodawców w Budżecie Obywatelskim? Jeśli były przekazywane uwagi od mieszkańców to czego dotyczyły i w jakim zakresie zostały uwzględnione? - Jeśli jednak nie było spotkań z mieszkańcami to proszę o zorganizowanie takowego w trybie pilnym, by uzyskać opinie przyszłych użytkowników – apeluje radny. Swoja interpelację kończy pytaniem o ilość drzew i krzewów planowanych do usunięcia w związku z tą inwestycją.
Radny Michał Starobrat interpeluje do Prezydenta Miasta w sprawie nagród i premii wypłaconych dla zarządu oraz pracowników spółki Kraków5020 za 2022 rok. Nawiązując do „Raportu z audytu rekompensaty udzielonej podmiotowi pn. Kraków5020 sp. z o.o. z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym”, radny zwraca się z prośbą o udzielnie szczegółowych wyjaśnień w następujących kwestiach. - Dlaczego raport datowany ma maj 2023 trafił do radnych miejskich dopiero w okresie wakacyjnym? Co sprawiło, że nie mógł być, zgodnie z moją prośbą, przekazany niezwłocznie tuż po dostarczeniu przez zewnętrznego audytora? - dopytuje radny. - Dlaczego raport z audytu zalicza koszty poniesione na świadczenia usług zleconych przez Prezydenta Miasta Krakowa od 7 grudnia 2021 roku, a nie od 30 maja 2022 roku, daty zawarcia umowy pomiędzy spółką Kraków5020 a UMK? – prosi o wyjaśnienie Michał Starobrat równocześnie komentując, że spółka Kraków5020 nie mogła świadczyć usług na rzecz miasta we wcześniejszym okresie bez umowy oraz bez fizycznie przekazanych obiektów np. Centrum Kongresowe ICE Kraków (1 września 2022 r.).
Radny Starobrat informuje w interpelacji, że doraźna komisja Rady Miasta Krakowa powołana ds. Spółki Kraków5020 negatywnie oceniała skuteczność działań promocyjnych Spółki, czego efektem była rekomendacja skierowana do Prezydenta Miasta Krakowa, o jak najszybsze zaprzestanie funkcjonowania tzw. drugiej miejskiej telewizji. - Mimo jednoznacznie negatywnej oceny za działania promocyjne nieskuteczne i przewartościowane (zbyt drogie), Zarząd Spółki, jak wynika z „Raportu z audytu rekompensaty udzielonej podmiotowi pn. Kraków5020 sp. z o.o. z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym” wypłacił sobie, oprócz wynagrodzenia ok. 1,6 mln zł, premie i nagrody w kwocie 252.927,41 zł – oznajmia radny i prosi o wyjaśnienie, dlaczego tak się stało. - Czy Prezydent Miasta Krakowa poczyni w tej kwestii jakieś działania?. Michał Starobrat dopytuje również z czego wynikają nagrody i premie w kwocie 2 mln 143 tys. 144 zł 68 gr dla pionu finansowego spółki Kraków5020? - To ok. 30% wynagrodzeń dla całego pionu finansowego, co przy negatywnej ocenie skuteczności działań Spółki Kraków5020 budzi ogromne wątpliwości, biorąc pod uwagę, że zarobki w miejskiej Spółce Kraków5020 są zdecydowanie wyższe od zarobków w KBF-ie – wyjaśnia radny. - Ci sami pracownicy wykonujący tę samą czynność na rzecz miasta, nie dość, że dostają dużo większe wynagrodzenie w Spółce niż w KBF-ie, to oprócz tego niezależnie od wyników Spółki otrzymują średnio 30% dodatek w formie nagród i premii – wyraża swoje zdziwienie radny i prosi o bardzo szczegółowe wyjaśnienia z każdej przyznanej nagrody i premii.
W nawiązaniu do „Raportu z audytu rekompensaty udzielonej podmiotowi pn. Kraków5020 sp. z o.o. z tytułu Świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym” Michał Starobrat złożył kolejną interpelację. Dotyczy ona kwestii wszczęcia prawnie dopuszczalnych działań zmierzających do zwrotu przez Spółkę Kraków5020 planowanej nadwyżki rekompensaty w kwocie ok. 10 mln zł. – Proszę, aby zwrot tak dużej kwoty nastąpił jak najszybciej – interpeluje radny i dodaje, że w obecnej sytuacji finansowej miasta, gdzie często brakuje środków na działania pierwszej potrzeby jak: prąd, oświetlenie, czy bieżące remonty, jak również brak środków w edukacji czy komunikacji miejskiej, nie możemy czekać kilka miesięcy na środki, które potrzebne są miastu tu i teraz. Nie można dopuścić do sytuacji, w której mieszkańcy Krakowa czekają kilka miesięcy na odmalowanie pasów na przejściu dla pieszych, a Spółka Kraków 5020 przetrzymuje na rachunkach bankowych milionową nadwyżkę, którą prędzej czy później będzie musiała zwrócić.