górne tło

Powrót dzików, przystanki w Nowej Hucie, zaplanowany park

Park pod estakadą, problemy  z miejscem w szkole, blokada zawrotki, pakiet pytań komunikacyjnych i powracający problem dzików – to niektóre tematy interpelacji wniesionych przez radnych: Michała Starobrata, Łukasza Maślonę i Łukasza Sęka.

Radny Michał Starobrat po raz kolejny zwraca się do Prezydenta Miasta Krakowa z prośbą o przedstawienie konkretnego planu działania miejskich służb wobec nadmiernej liczby dzików na terenie miasta. Interpelacja radnego dotyczy braku widocznych efektów prac zespołu ds. rozwiązania tego palącego problemu. - Pół roku temu został powołany zespół zadaniowy ds. rozwiązania problemu nadmiernej liczby dzików w Krakowie – przypomina radny i stawia pytania: czy prawdą jest, że po pierwszym spotkaniu zespołu przez prawie 6 miesięcy zespół nie spotkał się ani razu? Czy to oznacza, że krakowscy eksperci nie mieli czasu, czy sposobu na walkę z problemem nadmiernej ilości dzików w naszym mieście? Czy musi dojść do tragedii, aby znaleziono rozwiązanie? Radny Starobrat przekonuje, że władze miasta nie mogą ograniczać się tylko i wyłącznie do kampanii informacyjnych o niedokarmianiu dzikich zwierząt oraz o zabezpieczeniu pojemników na odpady komunalne, szczególnie w obszarach większych osiedli mieszkaniowych. Radny popiera prowadzenie kampanii, ale dodaje że mieszkańcy Krakowa oczekują od władz miasta interwencji wszędzie, gdzie się da, aby miasto dostało narzędzia niezbędne do rozwiązania tego problemu. - Utrwalanie najczęściej wypowiadanego zdania „nie da się” przez władze miasta Krakowa świadczyć może o lekceważeniu problemu - kończy swoją interpelację zaniepokojony radny.

Radny Łukasz Maślona interpeluje odnośnie do budowy parku kolejowego na Grzegórzkach i tzw. placu Grzegórzeckiego. Radny przypomina, że w roku 2021 na stronie internetowej Zarządu Zieleni Miejskiej, pojawił się taki komunikat: „25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe SA dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi! To oznacza, że już w przyszłym roku będziemy mogli Was zaprosić do nowego parku w naszym mieście – Parku Kolejowego”. (https://zzm.krakow.pl/aktualnosci/987-park-kolejowy.html). Łukasz Maślona informuje, że prace prowadzone od kilku tygodni w rejonie estakad, okazały się być związane z przebudową ulicy Blich, a nie z oczekiwaną przez mieszkańców inwestycją. Radny prosi zatem o informację szczegółową na jakim etapie jest obecnie budowa parku pod estakadami kolejowymi, kiedy konkretnie co do daty rozpoczną się prace budowlane lub kiedy się rozpoczęły oraz gdzie jest dostępny finalny projekt? - Podobne pytania kieruję w temacie prac nad koncepcją placu Grzegórzeckiego – uzupełnia swoją interpelację Maślona i pyta, gdzie jest dostępny ostateczny projekt tej inwestycji i kiedy będzie ona realizowana. Radny kończy interpelację prośbą o informację, czy będzie realizowana budowa miejsc parkingowych pod estakadą kolejową w sąsiedztwie przystanku PKP Grzegórzki, ponieważ obecnie dochodzi tam do notorycznego parkowania pojazdów.

Łukasz Sęk interpeluje w sprawie Szkoły Podstawowej nr 52. Rodzice dzieci uczęszczających do tej placówki przesłali do radnego pismo, w którym proszą o podjęcie działań w celu zwiększenia powierzchni dydaktycznych szkoły w budynku na os. Dywizjonu 303 nr 66.  - W roku szkolnym 2023/24 mimo wielu wysiłków organizacyjnych konieczne było wprowadzenie dwuzmianowego systemu nauczania. Liczba uczniów w szkole cały czas rośnie, co związane jest też z budową kolejnych bloków w tym rejonie – opisuje radny i uzupełnia informację, że obwód SP 52 to m.in. osiedla Dywizjonu 303 i Avia, co w konsekwencji sprawia, że problemy z salami lekcyjnymi będą się z roku na rok pogłębiać. Jednocześnie w tym samym kompleksie budynków funkcjonuje Liceum Ogólnokształcące, do którego uczęszcza mniej uczniów, a ma do dyspozycji znacznie większą część budynku. - Rodzice postulują zmiany w tym zakresie i zwiększenie powierzchni przydzielonej w zarząd Szkoły Podstawowej nr 52 - podkreśla Łukasz Sęk i prosi prezydenta o informację czy znany jest ww. problem, skąd wynika obecny podział przestrzeni pomiędzy szkoły funkcjonujące w tym budynku, czy jest możliwa jego zmiana oraz jakie inne propozycje są rozpatrywane w celu poprawy warunków lokalowych szkoły.

W kolejnej interpelacji Łukasz Sęk zwraca się prośbą o usprawnienie komunikacji miejskiej dla uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 78 dzieci przez uruchomienie dodatkowego kursu linii „110” na trasie al. Przyjaźni - Węgrzynowice.  - Mieszkańcy postulują, aby autobus odjeżdżał - około 13:20 z pętli Aleja Przyjaźni - około 13:55 z pętli Węgrzynowice. Kurs ten mógłby wykonać autobus, który na trasę „110” wyjeżdża z zajezdni na szczyt popołudniowy, na godzinę 14:35 z al. Przyjaźni – wyjaśnia radny i dodaje, że w ostatnim czasie, podczas zamiany linii „117” na „272” sumaryczna liczba kursów w Wadowie i okolicach zmalała o kilkanaście. - Będzie to forma rekompensaty dla mieszkańców, obecnie mających problem z odwozem dzieci ze szkoły – podkreśla radny.

Sprawa zawrotki dla samochodów zlokalizowanej przy ul. Lema to temat następnej interpelacji Łukasza Sęka. - Otrzymałem pismo od okolicznych mieszkańców, którzy są zdziwieni dalszym blokowaniem zawrotki, która kiedyś ułatwiała im komunikację, a obecnie muszą nadkładać ponad 1 km drogi, żeby zmienić kierunek jazdy – informuje radny i uzupełnia, że zawrotka została zablokowana betonowymi barierami, także jej ponowne uruchomienie nie powinno być technicznym problemem. Radny pyta, dlaczego ww. zawrotka została zablokowana oraz czy możliwe jest jej ponowne uruchomienie - jeśli nie to dlaczego.

Łukasz Sęk interpeluje z pakietem pytań komunikacyjnych, dotyczących obecnego funkcjonowania linii kolejowej i planowanego wznowienia regularnych kursów aglomeracyjnych oraz komunikacji i infrastruktury w okolicy walcowni. Pytania radny pogrupował w kilka obszarów tematycznych. Pierwszy dotyczy przejazdu kolejowego na ul. Blokowej przy przystanku „Kraków Lubocza”. Radny pyta, czy strona miejska jest w stanie wyegzekwować od Polskich Linii Kolejowych remont przedmiotowego miejsca. - Przejazd przez tory przypomina „bujanie łódką podczas dużych fal”. Sama ulica Blokowa została wyremontowana w ubiegłym roku. Natomiast stan techniczny przejazdu pozostawia wiele do życzenia, co zakłóca płynny i w miarę komfortowy przejazd tym odcinkiem – opisuje zaistniałą sytuację radny i dodaje, że zdaje sobie sprawę iż ewentualny remont, z uwagi na trwającą inwestycję przy ul. Kocmyrzowskiej, nie mógłby odbyć się od razu, gdyż groziłoby to paraliżem komunikacyjnym w okolicy.  - Niemniej jednak – zauważa radny - kolej mogłaby złożyć zobowiązanie, że w najszybszym możliwym czasie ten remont przeprowadzi.  Drugi temat poruszany w interpelacji to zmiana nazwy stacji „Kraków Nowa Huta”.  Nazwa tej stacji obowiązuje „od zawsze”, niemniej jednak jest ona anachroniczna – zwraca uwagę radny i argumentuje, że Nowa Huta to ogromna dzielnica miasta, a nazwa stacji jest bardzo ogólna i w dzisiejszych realiach nie odnosi się już do niczego. Według radnego kolej powinna dokonać zmiany nazwy na „Kraków Wadów”. - Antroponimia nazw pozostałych przystanków na tej linii, obecnych (Lubocza) i planowanych (Piastów, Kościelniki, Przylasek Rusiecki) jest prawidłowa, i co ważniejsze, precyzyjna – objaśnia radny Sęk, dodając, że w przypadku terminu „Kraków Nowa Huta” o żadnym konkretnym miejscu z jakim można go skojarzyć, mowy nie ma. Radny pyta, czy miasto może złożyć do PKP PLK wniosek o zmianę nazwy. Kolejny, trzeci temat w interpelacji Łukasza Sęka to prośba o włączenie do użytkowania starego przystanku „Kraków Nowa Huta Północ”. W latach 90-tych przy tej linii funkcjonował przystanek pn. Kraków Nowa Huta Północ, usytuowany na wysokości zbiegu ul. Spławy i Węgrzynowickiej i do dzisiaj pozostała infrastruktura przystankowa w nienajgorszym stanie.  -Czy miasto mogłoby skierować do PKP PLK wniosek o odtworzenie tego przystanku ze zmienioną nazwą „Kraków Węgrzynowice”? – pyta radny i uzupełnia, że z uwagi na stosunkowo nieduże zaludnienie okolicy, postój handlowy mógłby mieć charakter „przystanku na żądanie”, co jest już powszechnym zjawiskiem na liniach kolejowych w całej Polsce. Całkowite zatrzymanie składu nie byłoby kłopotliwe, gdyż już obecnie pociągi nie poruszają się z większą prędkością z uwagi na to, że hamują przed kolejną stacją „Kraków Nowa Huta”. - Dodanie tego przystanku do siatki linii komunikacyjnej da możliwość zwiększenia potencjalnej liczby pasażerów korzystających z pociągów na tej trasie – motywuje swój wniosek radny. Kolejny temat interpelacji  - włączenie do użytkowania starego przystanku „Podgrabie Wisła”. Radny zauważa, że lokalizacja tego dawnego przystanku nie jest w granicach administracyjnych Krakowa, ale w interesie miasta byłoby jego przywrócenie i pyta czy Urząd Miasta Krakowa mógłby skierować do władz Niepołomic prośbę o podjęcie starań odbudowy przystanku w tej lokalizacji. - Dodatkowy przystanek na tej trasie, to kolejni potencjalni pasażerowie, a to oznacza zmniejszenie deficytu funkcjonowania pociągów i odsunięcie groźby ewentualnego ponownego zawieszenia kursów na tej trasie. Radny zwraca uwagę, że do tej kwestii należy podejść w szerszym kontekście, ponieważ chodzi nie tylko o mieszkańców okolicznych gmin jeżdżących do Krakowa, ale także o dużą część krakowian, jeżdżących do pracy w kierunku przeciwnym. Piąty temat „komunikacyjnej” interpelacji radnego Sęka to planowany rozkład jazdy pociągów.  Po uruchomieniu nowych przystanków na trasie planowane jest wznowienie regularnych kursów – pisze radny i pyta prezydenta: czy miasto posiada zarys rozkładu jazdy? Czy uczestniczy w jego tworzeniu? Jakiej relacji miałyby jeździć pociągi? Czy część pociągów Tarnów - Kraków Główny pojedzie właśnie przez „Nową Hutę”, tak jak to miało miejsce podczas remontu trasy średnicowej? - To są pytania mieszkańców – dodaje radny - obawiają się, że pociągi relacji tylko Kraków Główny - Podłęże, będą niewypałem i szybko zostaną zlikwidowane z uwagi na niewielkie obłożenie. Druga obawa, na którą zwracają uwagę mieszkańcy to stworzenie siatki połączeń „pod kolejarzy”. - Obecnie pociągi są tylko o 6, 14 i 19 - typowo pod „zmiany” pracownicze PKP i oprócz porannego pociągu Kraków - Tarnów, jadące donikąd – podkreśla radny. Ostatni temat poruszany przez radnego dotyczy remontu nawierzchni ul. Łowińskiego i  Blokowej. - Kiedy zostaną wyremontowane ulice: Blokowa na odcinku Mrozowa – Łowińskiego, Łowińskiego na odcinku Ujastek – Mrozowa? – pyta radny i podkreśla, że nawierzchnie tych ulic są w opłakanym stanie.