Radni złożyli do Prezydenta Miasta Krakowa interpelacje podczas sesji. Podejmują w nich tematy ważne dla mieszkańców: bezpieczeństwa, czystości, dbałości o kulturowe dziedzictwo, ekologii, jak i sprawy, które ułatwią codzienne życie krakowian.
Radny Jacek Bednarz informuje w interpelacji, że 27 marca 2019 r. Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę nr XII/191/19 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru "Rejon ulicy Koszykarskiej”. Plan obowiązuje od 20 kwietnia 2019 r. Radny Bednarz prosi o podjęcie działań zmierzających do pozyskania działki nr 8/209 obręb P- 17, która w planie miejscowym znajduje się w obszarze terenów zieleni urządzonej ZP.2. - Działka ta znajduje się bezpośrednio przy działkach stanowiących obszar Parku Rzecznego Ogród Płaszów – opisuje radny i uzupełnia, że pozyskanie działki pozwoli na połączenie obecnie zagospodarowanego terenu parku z powstającym chodnikiem przy realizowanej drodze KDL.2 pomiędzy ulicą Myśliwską i skrzyżowaniem ul. Koszykarska - Nowohucka, jak również z powstałym ciągiem pieszo-rowerowym na zmodernizowanych wałach wiślanych. - Zagospodarowanie tej działki wraz z kontynuacją alejek parkowych pozwoli na bezpieczną i bezkolizyjną komunikację pieszą w tym rejonie dla mieszkańców – argumentuje Jacek Bednarz.
Radny Artur Buszek, zaniepokojony informacją o złym stanie ścieżek prowadzących na kopiec Krakusa, która pojawiła się w mediach, interpeluje w sprawie rewitalizacji kopca. - Sprawę nagłośnił radny dzielnicy Zwierzyniec Krzysztof Kwarciak – dopowiada radny Buszek i dodaje, że w odpowiedziach widocznych w mediach ze strony Zarządu Zieleni Miejskiej pojawiła się informacja o braku środków na naprawę nawierzchni ścieżek na kopiec. - Stan ścieżek na kopiec straszy już od wielu lat, dlatego też podczas uchwalania budżetu na rok 2023 (w grudniu 2022 r.) składałem poprawkę do budżetu na zadanie „Rewitalizacja kopca Krakusa wraz z otoczeniem” na kwotę 150 000 – informuje Artur Buszek podkreślając, że kwota poprawki była wówczas konsultowana ze stroną prezydencką. Radny prosi w interpelacji zarówno o informację dotyczącą podjętych działań w roku 2023, dotyczących rewitalizacji kopca, w tym wydatkowania środków, które były zapisane na to zadanie w budżecie miasta (Z2M/01.89/23), jak i o informację o kolejnych krokach, które zostaną podjęte w sprawie rewitalizacji, w tym koniecznych kwot których brakuje na realizację rewitalizacji w rozbiciu na konkretne działania (w szczególności rozbicie na poprawę jakości ścieżek i zabezpieczenie samego kopca oraz prace dotyczące otoczenia kopca). - W pracach dotyczących otoczenia proszę o uwzględnienie zmiany ogrodzenia terenu/barierki od strony kamieniołomu Libana – dodaje radny Buszek.
W kolejnej interpelacji Artur Buszek porusza kwestię chodnika przy ul. Lipowskiego. - Wzdłuż ulicy biegnie dość wąski chodnik, dodatkowo w co najmniej kilku miejscach, dokładnie po środku chodnika, umieszczone są duże słupy teletechniczne. Uniemożliwia to przejście chodnikiem z wózkiem dziecięcym lub osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich – informuje radny i dodaje, że zgodnie z informacjami od mieszkańców z powodu źle zlokalizowanego słupa, dochodziło już do incydentów w tym miejscu takich jak przewrócenie się osoby poruszającej się przy pomocy wózka inwalidzkiego. Radny Buszek interpeluje o podjęcie działań mających na celu przeprojektowanie i realizację chodnika umożliwiającego poruszanie się nim wszystkim osobom, w tym osobom ze szczególnymi potrzebami (np. przeniesienie wspominanych słupów poza lub na granicę chodnika).
Artur Buszek pisze również w sprawie organizacji ruchu przy ul. Ślósarczyka. Kilka lat temu, na wniosek mieszkańców, poparty pozytywną opinią Rady Dzielnicy XII Bieżanów-Prokocim, na ulicy tej wprowadzono ruch jednokierunkowy. Obecnie wśród mieszkańców pojawiła się informacją, że wbrew nim i na wniosek Miejskiego Inżyniera Ruchu ma zostać zmieniona organizacja ruchu (na obecnie odcinku jednokierunkowym ma zostać wprowadzony ruch dwukierunkowy). Radny prosi o informację, czy rzeczywiście powstała koncepcja zmiany organizacji ruchu wprowadzająca ruch dwukierunkowy i jakie są powody ewentualnej zmiany. - Jeżeli faktycznie rozważane są koncepcje zmiany organizacji ruchu na ww. ulicy, proszę o rozważenie pozostawienia ruchu jednokierunkowego – kończy swoją interpelacje Buszek.
Kolejna interpelacja Artura Buszka porusza kwestię toalet publicznych przy ul. Koziej. Toaleta została wybudowana, ale nie otworzona. - Podczas ostatniego pikniku z okazji dziesięciolecia Budżetu Obywatelskiego, obecni mieszkańcy korzystali z ustawionych toalet typu toi toi, pomimo, że kilka metrów od nich były wciąż zamknięte toalety publiczne – wyraża swoje zdziwienie radny i dodaje, iż z informacji medialnych wynika, że problem z otwarciem toalet wynika z braku przyłącza energetycznego. Radny prosi o udzielenie aktualnej informacji dotyczącej rozwiązania problemu przyłącza oraz o podanie przewidywanej daty otwarcia toalet.
Radna Małgorzata Jantos informuje, że do 13 października został przedłużony nabór w projekcie „Cyberbezpieczny Samorząd”. - Każdy samorząd mógł składać wniosek o dofinansowanie działań z zakresu cyberbezpieczeństwa – informuje radna i dodaje, że pula projektu to prawie 1,9 mld złotych, z czego 1,5 mld zł pochodzi ze środków programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027. Co ważne według Małgorzaty Jantos, dzięki projektowi „Cyberbezpieczny Samorząd” samorządy mogą pozyskać fundusze i zwiększyć bezpieczeństwo przechowywanych informacji. Radna pyta, czy Kraków złożył wniosek ?
Małgorzata Jantos chciałaby również wiedzieć, dlaczego fontanna i staw na Plantach (u wylotu Sławkowskiej) nie działają? Czy to z oszczędności, czy jest jakiś inny powód?
W kolejnej interpelacji Małgorzata Jantos pyta o możliwości przygotowania przewodnika merytorycznego dla dysponentów grobów zabytkowych zlokalizowanych na cmentarzach komunalnych w Krakowie. - Grób zabytkowy jest specyficznym zabytkiem. W odróżnieniu od wielu zabytków w Krakowie zabytki grobowe znajdują się pod opieką osób fizycznych, które nie posiadają w profesjonalnej wiedzy w zakresie zasad prawidłowej opieki nad tego rodzaju dobrem kultury – opisuje problem radna tłumacząc, że o ile właściciele np. zabytkowych kamienic, czy też innych obiektów budowlanych powierzają zarząd nad zabytkami wyspecjalizowanym podmiotom, to dysponenci grobów zabytkowych z oczywistych względów nie sięgają po te instrumenty zarządcze. Radna zwraca też uwagę na fakt, że dysponentami grobów są często osoby starsze, które nie mają świadomości prawnej, że pod ich opieką znajduje się zabytek i często też nie wiedzą gdzie i jak mogą pozyskać dofinansowanie na konserwacje takiego zabytku. - Sądzę, że należy tym mieszkańcom pomóc i stworzyć specjalnie dla nich vademecum wiedzy, które wskaże im w jaki sposób powinni postępować z zabytkowymi grobami – postuluje radna i dodaje, że wspominane vademecum powinno zawierać informacje o tym, jak opiekować się zabytkiem, jakie są ograniczenia prawne, w którym podmiocie administracyjnym i jakie sprawy można załatwić w związku z opieką nad tym zabytkiem, jakie są procedury administracyjne, gdzie otrzymać dofinasowanie na remont zabytku grobowego. Okazuje się bowiem, że np. dysponenci grobów zabytkowych są uprawnieni do korzystania z możliwości pozyskania dotacji na remonty grobów zabytkowych w ramach unormowań określonych w art. 81 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami i uchwały nr CII/2665/18 Rady Miasta Krakowa z 23 maja 2018 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na obszarze Gminy Miejskiej Kraków, nie stanowiących jej wyłącznej własności. - Niestety niewielu dysponentów grobów zabytkowych z tego programu korzysta, gdyż nie wiedzą, że mogą sięgnąć po środki z budżetu miasta na konserwacje takiego grobu – informuje Małgorzata Jantos i wyraża opinię, że takie zbiorcze vademecum przyczyni się do tego, że dysponenci grobów zabytkowych chętniej będą dbać o to dziedzictwo, które w wymiarze kulturowym i symbolicznym jest wspólne. Radna prosi prezydenta Miasta o informację czy wnioskowane vademecum może zostać opracowane przez Zarząd Cmentarzy Komunalnych we współpracy np. z Wydziałem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Radny Dominik Jaśkowiec, nawiązuje w interpelacji do decyzji sądu skutkującej likwidacją kolejnego Rodzinnego Ogrodu Działkowego położonego w Krakowie, tym razem w rejonie Cichego Kącika i prosi o informację o podjętych działaniach celem realizacji uchwały Rady Miasta Krakowa, dotyczącej tworzenia na jego terenie nowych Rodzinnych Ogrodów Działkowych.
W kolejnej interpelacji radny Jaśkowiec wnosi o wykup na rzecz Gminy Miejskiej Kraków chodnika stanowiącego przejście piesze pomiędzy ul. Nuszkiewicza a ul. Chlebową (fragment działki nr 288 obr. 22 Śródmieście, własność osób fizycznych). - Konieczność wykupu fragmentu działki wynika z zapewnienia przejścia mieszkańcom ul. Nuszkiewicza do pobliskiego przystanku autobusowego – informuje radny.
Dominik Jaśkowiec interpeluje też o zaprzestanie nagminnych kontroli funkcjonariuszy Straży Miejskiej wykonywanych na terenie wspólnot mieszkaniowych ul. Siewna 2b, 2c, 2d pod kątem prawidłowego parkowania pojazdów. - Droga dojazdowa do wskazanych powyżej budynków mieszkalnych jest drogą wewnętrzną wspólnot, zamkniętą szlabanem, nie jest ogólnie dostępna, w związku powyższym ewentualne naruszenie na niej przepisów dot. parkowania ma znikomą szkodliwość społeczną – zauważa radny i apeluje, by funkcjonariusze Straży Miejskiej w pierwszej kolejności realizowali swoje zdania na drogach publicznych, ogólnie dostępnych.
Kolejna interpelacja radnego Jaśkowca to wniosek o podjęcie przez podległe Prezydentowi służby, rozmów z właścicielami i użytkownikami/najemcami nieruchomości oznaczonej jako działka 283/1 obr. 43 Krowodrza w celu wykonania przejścia (furtki w ogrodzeniu) pomiędzy tą nieruchomością a działką sąsiednią oznaczoną jako 1208/1 obr. 43 Krowodrza. - Wykonanie przedmiotowej furtki ułatwi dojście mieszkańców ul. Siewnej 2d do pobliskiej linii tramwajowej – argumentuje Dominik Jaśkowiec.
Radna Małgorzata Kot informuje, że z przekazanych jej relacji od zaniepokojonych rodziców uczniów Szkoły Podstawowej nr 93 w Krakowie, wynika, że organ prowadzący powinien podjąć pilne działania w celu usunięcia awarii i remontu instalacji centralnego ogrzewania w budynku szkoły. - Nowy Dyrektor szkoły złożył odpowiednie pismo do MCOO, zaraz po objęciu stanowiska, czyli na początku września br., z wnioskiem o ujęcie na liście rankingowej kompleksowego remontu instalacji centralnego ogrzewania w szkole, ze względu na znaczny i niekontrolowany wyciek wody z instalacji – pisze radna i dodaje, że Rada Dzielnicy VI Bronowice 27 kwietnia podjęła uchwałę nr LVI/403/2023 w sprawie usunięcia awarii i remontu instalacji centralnego ogrzewania w budynku szkoły. W uchwale podkreślono, że niezbędne jest niezwłoczne usunięcie awarii centralnego ogrzewania poprzez przeprowadzenie kompleksowego remontu instalacji grzewczej, przed sezonem 2023/2024. Niniejszą Uchwałę, Miejskie Centrum Obsługo Oświaty otrzymało 28 kwietnia, co potwierdza pismo MCOO z dnia 24 maja br. (RRI.4300.12.2023.KN) zaadresowane do Rady i Zarządu Dzielnicy VI Bronowice. Wstępna wycena niezbędnych prac obejmuje koszty: dokumentacji projektowej, w kwocie 50 tys. zł oraz realizacji inwestycji, w kwocie 1,5 mln zł. - Gromadzenie się wody w niekontrolowany sposób pod płytą i fundamentami budynku szkoły może doprowadzić do katastrofy budowlanej, zawalenia się fragmentu lub całej ściany budynku – informuje Małgorzata Kot. - Ponadto, podmywanie fundamentów może doprowadzić do uszkodzenia warstw izolacyjnych budynku, a w konsekwencji zawilgocenia ścian, osłabienia ich nośności oraz do pojawienia się pleśni i grzyba na ścianach. Jak dalej informuje radna, do chwili obecnej nie jest zidentyfikowane źródło wycieku z instalacji CO, a niekontrolowany wyciek wody może doprowadzić dodatkowo do awarii instalacji elektrycznej i porażenia uczniów i pracowników prądem. - Awaria instalacji CO w szkole stanowi realne zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów oraz dla funkcjonowania placówki oświatowej, co bardzo niepokoi rodziców – podkreśla radna. Małgorzata Kot prosi prezydenta o odpowiedź na następujące pytania: Na kiedy został zaplanowany remont CO w Szkole Podstawowej nr 93? Czy zostały zabezpieczone odpowiednie środki finansowe na ten cel w budżecie miasta? Czy rachunki, które szkoła płaci za CO, którego dostawcą jest MPEC, nie są za wysokie z uwagi na niekontrowany wyciek wody z instalacji CO? Jeśli tak, to czy organ prowadzący może odciążyć szkołę z tych płatności poprzez redukcję tych wysokich rachunków? - Szkoła Podstawowa Nr 93 w Krakowie przez lata była niedofinansowywana, brakuje m.in. na podstawowe wyposażenie stówki szkolnej – informuje radna Kot i uzupełnia swoją interpelację zaleceniem wystawionym przez MCOO, by większość środków finansowych z wynajmu pomieszczeń, będących w dyspozycji nowego dyrektora szkoły, do końca roku budżetowego zarezerwować na planowane opłaty za media, w tym CO.
Radny Michał Starobrat interpeluje w sprawie nabycia terenu pod nową szkołę na Klinach. - Zarząd Inwestycji Miejskich potwierdza, że władze miasta Krakowa toczą rozmowy z deweloperami w sprawie realizacji na szeroką skalę zabudowy wielorodzinnej oraz handlowo-usługowej południowej części osiedla Kliny – informuje radny i dodaje, że w efekcie do 2025 roku na dość małym obszarze przybędzie ok. 7 tysięcy mieszkań, a do 2030 kolejne ok. 5 tysięcy, w zależności od zaangażowania wszystkich właścicieli terenów. Z analizy Politechniki Krakowskiej, którą miasto zamówiło wynika, że przy pełnej realizacji planów miejscowych do 2035 roku przybędzie tam ok. 24 tysiące nowych mieszkańców. - Dlatego zwracam się z prośbą o włączenie do rozmów z deweloperami tematu nowej szkoły i przedszkola – podnosi radny Starobrat uzasadniając, że ważnym jest nie tylko zadbanie o niezbędną infrastrukturę drogową, ale również niezbędne usługi dla mieszkańców, w tym przede wszystkim szkoła i przedszkole. - Na niedawno oddaną szkołę na Klinach mieszkańcy czekali kilkanaście lat. Obecnie szkoła jest już przepełniona, a kolejne oddawane bloki sytuacji nie poprawią – dodaje radny i pisze, że zasadnym jest, aby to miasto wykupiło niezbędny teren pod przyszłą szkołę i przedszkole. Jeżeli będzie to konieczne, należy jak najszybciej przystąpić do częściowej zmiany planu miejscowego, tak, aby realizacji była prawnie możliwa. - Wiemy, jak długo trwa procedura zmiany planów miejscowych, jak długo trwa proces projektowania oraz samej budowy – przedstawia radny i stoi na stanowisku, że nie można dopuścić do sytuacji, w której na relatywnie małym obszarze, w pierwszej kolejności powstaną bloki, przybędzie kilkaset lub nawet ponad tysiąc dzieci w wieku szkolnym, a dopiero później podjęte będą działania, aby zapewnić dzieciom szkołę w promieniu maksymalnie 3 km. Michał Starobrat prosi o przekazywanie efektów rozmów na bieżąco.
W kolejnej interpelacji radny Starobrat podnosi sprawę bezpieczeństwa pieszych w okolicy Klubu Soboniowice Centrum Kultury Podgórza. - W imieniu zaniepokojonych mieszkańców zwracam się z prośbą o podjęcie wszelkich niezbędnych działań koniecznych do poprawy bezpieczeństwa pieszych w bliskim sąsiedztwie klubu. – interpeluje radny i informuje, że mieszkańcy codziennie są świadkami niebezpiecznych sytuacji, w których piesi (często dzieci) przechodzą na drugą stronę ulicy. Niestety w miejscu tym dochodzi do notorycznego przekraczania prędkości. Radny Starobrat pyta czy planowane jest w tym obszarze wykonanie bezpiecznego przejścia dla pieszych.
Radna Teodozja Maliszewska prosi Prezydenta Miasta Krakowa o sprawdzenie zgodności z prawem wydania pozwolenia na budowę pięciu domów na działce sąsiadującej ze Szkołą Podstawową nr 68, wchodzącą w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2 przy ulicy Porzeczkowej. - Wydział Architektury wydał pozwolenia na budowę bez powiadomienia dyrektora szkoły, który ma trwały zarząd nad terenem sąsiedniej działki – informuje radna i uzupełnia, że Zarząd Dróg Miasta Krakowa wyznaczył obsługę komunikacyjną z ulicy Porzeczkowej, krótkiej, wąskiej, wytyczonej jako dojazd do szkoły. W tej sprawie, przez przeszło 25 lat, żądanie to nie mogło być realizowane, bo nie mogło dostać zgody na obsługę komunikacyjną inwestycji. W szkole uczy się 540 uczniów, a do przedszkola uczęszcza 100 wychowanków, funkcjonuje hala sportowa i boisko. Obiekty sportowe działają do późnego wieczora. - Już obecnie dojazd do budynków jest wyjątkowo trudny – wyraża zaniepokojenie radna Maliszewska i pyta, kto pozwolił za zwiększenie zagrożenia komunikacyjnego w rejonie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2 przy ulicy Porzeczkowej.
Radny Jan Stanisław Pietras interpeluje o wyeliminowanie przyczyn, które powodują, że obecnie rzeka Drwinka jest rzeką zanieczyszczaną i zdegradowaną. – 26 września w godzinach porannych mieszkańcy zauważyli zrzut zielonej, parującej cieczy do rzeki Drwinki w okolicach Parku Jerzmanowskich – informuje radny. Zdaniem mieszkańców rzeka Drwinka boryka się od lat ze zrzutami wody ciepłowniczej z sieci MPEC. - Zrzuty z sieci ciepłowniczej są przyczyną nie tylko braku organizmów żyjących w Drwince, ale też zatrucia i dosłownie „gotowania” wszystkiego, co miałoby jeszcze szanse przeżyć w tej rzece – podkreśla radny Pietras i przekazuje informacje od mieszkańców, że w 2014 roku doszło do ugotowania się żab w tej rzece, a tym roku 28 sierpnia zaobserwowano obumarcie tysięcy skąposzczetów na dnie rzeki. - Mieszkańcy pytają, czy jest monitorowany stan wód rzeki Drwinki? Zwracają się o określenie przyczyn stwierdzanych zanieczyszczeń rzeki i ich wyeliminowania – interweniuje w imieniu mieszkańców Jan Stanisław Pietras i pyta, czy jest plan poprawy stanu ekologicznego i przywrócenia rzeki Drwinki mieszkańcom Krakowa? - Mieszkańcy zwracają się do Pana, Panie Prezydencie o podjęcie działań zmierzających do poprawy stanu ekologicznego rzeki Drwinki, o spowodowanie wyeliminowanie przyczyn degradujących rzekę – kończy interpelację radny.