górne tło

Organizacja ruchu, inwestycje miejskie i remont ulicy

Interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni: Dominik Jaśkowiec, Jerzy Zięty i Tomasz Daros. Poruszają w nich tematy: zmian w organizacji ruchu w rejonie ronda Polsadu oraz przebudowywanej al. 29 listopada, wydłużenia linii autobusowych nr 169 i 469, prac związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym osiedla Prądnik Czerwony, przeniesienia i umieszczenia projektowanej kładki pieszo-rowerowej mającej połączyć brzeg rzeki Wisły pomiędzy Kazimierzem  i Ludwinowem, czy pilnego remontu ulicy Langiewicza.

Radny Dominik Jaśkowiec złożył cztery interpelacje. Pierwsza dotyczy zmian w organizacji ruchu w okolicy ronda Polsadu. - Działania Zarządu Dróg Miasta Krakowa i Miejskiego Inżyniera Ruchu, w tym przede wszystkim brak koordynacji wprowadzanych zmian w organizacji ruchu w rejonie ronda Polsadu oraz przebudowywanej al. 29 Listopada doprowadziły do paraliżu układu drogowego na terenie Dzielnicy III Prądnik Czerwony, a mieszkanki i mieszkańcy zostali narażeni na podróżowanie w korkach, czas dojazdu do pracy i domu zwiększył się kilkukrotnie – pisze radny. W imieniu mieszkanek i mieszkańców Dzielnicy III Prądnik Czerwony Jaśkowiec prosi o rzetelną odpowiedź na zawarte w interpelacji pytania, m.in.: Jakie działania podjęły i podejmą podległe prezydentowi instytucje celem rozwiązania tego problemu? Jak będzie wyglądać organizacja ruchu na terenie Dzielnicy III Prądnik Czerwony w okresie Wszystkich Świętych? Czy zawężenia ulicy Lublańskiej i Młyńskiej zostaną w tym okresie utrzymane? Kiedy planowane jest rozpoczęcie przebudowy skrzyżowania al. 29 Listopada z ul. Żmujdzką? Jakie z tego tytułu zostaną wprowadzone ograniczenia przepustowości al. 29 Listopada? Jaki jest termin oddania do ruchu przebudowywanego skrzyżowania al. 29 Listopada z ul. Siewną? Czy rozważane jest wykonanie tymczasowego zjazdu z ul. Lublańskiej w kierunku ul. Kaczary z pasa biegnącego bezpośrednio z estakady im. Mateusza Iżyckiego (relacja z kierunku Nowej Huty na zachód miasta)? Czy zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami (rok 2018) tymczasowe zawrotki pod estakadą im. gen. Tadeusza Rozwadowskiego zostaną utrzymane na stałe?

Dominik Jaśkowiec zwraca się także z prośbą o rozważenie wydłużenia linii autobusowych nr 169 i 469 w kierunku pętli autobusowej Prądnik Czerwony (przy ul. Strzelców) ulicami: Siewną, Powstańców (po zakończeniu ich przebudowy). - Wprowadzenie takiego rozwiązania umożliwiłoby lepszy dojazd do pobliskiej linii tramwajowej - sugeruje radny.

Radny zainteresowany tematyką zakresu prac związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym osiedla Prądnik Czerwony dopytuje, czy został ostatecznie włączony do realizowanej inwestycji KST etap IV Meissnera-Mistrzejowice? Kiedy rozpocznie się przebudowa przepustu potoku Sudół Dominikański w ciągu ul. Olszeckiej? Jak wygląda realizacja tego zadania?

Radny Dominik Jaśkowiec chciałby także otrzymać odpowiedź na pytania, czy zgodnie z deklaracją zastępcy prezydenta Andrzeja Kuliga miasto rozpoczęło przygotowania do budowy kanału ulgi dla potoku Sudół Dominikański, jak wygląda realizacja tego zadania? Kiedy rozpocznie się zapowiadana przez Wody Polskie realizacja zbiornika retencyjnego dla potoku Sudół Dominikański planowanego do budowy na terenie Węgrzc?

W ostatniej interpelacji radny prosi o rozważenie możliwości lokalizacji i realizacji dodatkowego przystanku SKA w rejonie ulic Igołomskiej i Czeczeńskiej.

Radny Jerzy Zięty w imieniu mieszkańców dzielnicy VIII Dębniki prosi o rozważenie przeniesienia i umieszczenia projektowanej kładki pieszo-rowerowej mającej połączyć brzeg rzeki Wisły pomiędzy Kazimierzem i Ludwinowem. Według radnego nie jest jeszcze na to za późno. - Koszt budowy kładki jest gigantyczny i wzbudza wiele niepotrzebnych protestów. Jest planowany pomiędzy mostami Grunwaldzkim i Józefa Piłsudskiego, gdzie odległość pomiędzy nimi (po lewej stronie rzeki) nie przekracza 1 km, ok. 700 metrów – analizuje radny i prosi o przemyślenie przeniesienia oraz przeprojektowania na mniejszą i mniej pompatyczną kładkę albo pomiędzy mostem Dębnickim a mostem Zwierzynieckim na wysokości Parku Dębnickiego (odległość miedzy mostami ponad 1 km) lub też między mostem Zwierzynieckim a mostem na obwodnicy Krakowa przy węźle Tynieckim, gdzie odległość miedzy przeprawami wynosi ponad 7 km. - Mieszkańcy Bodzowa, gdyby powstała kładka mieliby łatwiejszy dojazd do centrum Krakowa, gdyż po stronie Przegorzał jest lepsze i bardziej rozwinięte połączenie komunikacyjne z centrum miasta jak i jego obrzeżami. Dopóki nie została wbita pierwsza łopata jest jeszcze szansa na zmianę tego projektu –argumentuje Jerzy Zięty.

Radny Tomasz Daros w swoim imieniu, jak i mieszkańców zwraca się z prośbą o przeprowadzenie pilnego remontu ulicy Mariana Langiewicza. - Ulica ta od wielu lat nie ma uregulowanego stanu prawnego, a co za tym idzie, nikt nie poczuwa się do odpowiedzialności za stan techniczny jej nawierzchni. Przykre jest to, iż ulica położona w centrum miasta, w pobliżu cmentarza Rakowickiego, została doprowadzona do tak fatalnego stanu. Koszmar mieszkańców trwa od wielu lat. Stan nawierzchni jest niebezpieczny zarówno dla kierowców, rowerzystów i pieszych. Pęknięcia, ubytki oraz nierówności w asfalcie i chodnikach doprowadzają do uszkodzeń wielu pojazdów, jak również stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia wielu osób, w tym starszych i niepełnosprawnych – tłumaczy radny. - Ponadto w okresie zimowym dochodzi do kuriozalnych sytuacji, kiedy to mieszkańcy sami muszą odśnieżać drogę, aby móc się po niej poruszać, gdyż nie mogą liczyć na działania służb miejskich. Nie wspominając o trudnościach dla służb ratowniczych, których przejazd przez ulicę Mariana Langiewicza stanowi ogromne wyzwanie – alarmuje Tomasz Daros. - 21 marca podczas spotkania, w którym udział wzięli zastępcy prezydenta, Andrzej Kulig i Jerzy Muzyk, jak również przedstawiciele Zarządu Dróg Miasta Krakowa, obiecano mieszkańcom wszczęcie procedury, która miałaby umożliwić przeprowadzenie remontu ulicy. Do dnia dzisiejszego kroków żadnych nie poczyniono – przypomina radny oraz prosi o potraktowanie sprawy priorytetowo i przystąpienie do realizacji złożonych obietnic, mających na celu poprawę jakości życia tutejszym mieszkańcom. Do interpelacji radny załączył zdjęcia, otrzymane od mieszkańców.