Interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni: Łukasz Maślona, Łukasz Gibała i Grzegorz Stawowy. Poruszają w nich tematy dotyczące: stworzenia ogrodu społecznego w rejonie ul. Bolesława Chrobrego na Grzegórzkach, inicjatywy „Mieszkańcy z Rudawą”, inwestycji planowanej przy ul. Piłsudskiego 20 w Krakowie, czy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Rejon ulic Łokietka i Glogera”.
Radny Łukasz Maślona w imieniu mieszkańców Grzegórzek interpeluje w sprawie stworzenia ogrodu społecznego na terenie dzielnicy II. Mieszkańcy w tym celu zlokalizowali działkę należącą do miasta o numerze 19/7 obr. 6 Śródmieście, która niestety jest niedostępna. - Chcielibyśmy wspólnie z lokalnymi mieszkańcami zagospodarować ją na ten cel. Proszę o kontakt w tej sprawie jednostkę, w której zarządzie jest ów teren, by na wiosnę 2024 r. podjąć działania zgodne z oczekiwaniami krakowian. Nadmienię, iż działka ta jest niedostępna dla mieszkańców od dłuższego czasu i istnieje obawa, że ktoś może ją chcieć zasiedzieć – pisze radny.
- Inicjatywa „Mieszkańcy z Rudawą” informuje, że pomimo zapewnień ze strony przedstawicieli Zarządu Zieleni Miejskiej nadal trwają prace budowlane w rejonie cennych przyrodniczo Łąk nad Rudawą – pisze Łukasz Maślona oraz prosi o szczegółową informację wraz z odpowiedziami na poniższe pytania: Kto sprawuje z imienia i nazwiska nadzór przyrodniczy nad tą inwestycją? Kiedy będą zakończone prace budowlane, a inwestycja będzie oddana do użytkowania? Jakie były terminy oddania inwestycji do użytkowania w rozstrzygniętym przetargu i jakie będą nałożone kary z powodu opóźnień? Czy w związku z licznymi zgłoszeniami mieszkańców Zarząd Zieleni Miejskiej nałożył jakiekolwiek kary na wykonawcę, czy też zdaniem miejskiej jednostki prace przebiegały bez żadnych problemów?
Radny Łukasz Gibała interpeluje w kwestii inwestycji planowanej przy ul. Piłsudskiego 20. - Kwartał ulic Piłsudskiego, Retoryka, Smoleńsk i Straszewskiego objęty jest sporządzanym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru „Nowy Świat”. Obszar ten cechuje się wysokim stopniem zurbanizowania i pokrycia terenów tkanką miejską. Jedyne niezabudowane tereny zlokalizowane są we wnętrzu kwartałów, utworzonych przez budynki wybudowane w ciągu pierzei poszczególnych ulic. Zwarta zabudowa pierzejowa wyklucza możliwość lokalizowania nowych wjazdów czy też tworzenia dróg koniecznych – czytamy w interpelacji radnego. - Niemniej 15 grudnia 2020 r. wydane zostało pozwolenie na budowę dla zamierzenia budowlanego polegającego na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego na działce 16/1 obręb 145 Śródmieście przy ul. Piłsudskiego 20. Pozwolenie to zmienione zostało decyzją z 23 listopada 2021 r., w zakresie dodania funkcji usługowej na parterze budynku. Projekt zakłada, że budynek o powierzchni około 6500 m2, w tym powierzchni mieszkalnej około 5900 m2, będzie posiadał dziesięć wyodrębnionych lokali mieszkalnych. Powyższe prowadzi do wniosku, że średnia powierzchnia mieszkania w tym budynku będzie oscylować w okolicach 590 m2. Jednocześnie dołączone do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę wizualizacje elewacji zewnętrznych pozwalają dostrzec, że na każdej z kondygnacji będzie ponad 20 samodzielnych balkonów. Biorąc pod uwagę, że budynek ma mieć w części 7, a w części 6 kondygnacji nadziemnych, powyższe pozwala na przyjęcie, że liczba balkonów zlokalizowanych w budynku może przekraczać 100. Nadto wjazd do budynku i dojazd pożarowy odbywał się będzie poprzez bramę wjazdową, przebiegającą przez pierwszą kondygnację budynku przy ul. Piłsudskiego 22, stanowiącego aktualnie siedzibę Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wody Polskie. Część mieszkańców żywi obawę, że wysokość pasażu pod budynkiem przy Piłsudskiego 22 nie jest wystarczająca, by mógł się tą drogą dostać pojazd straży pożarnej i część pojazdów służb komunalnych, nie mówiąc już o wjeździe pojazdów budowy. Dodatkowo usytuowanie wjazdu w tym miejscu może zagrażać kondygnacji podziemnej budynku przy ul. Piłsudskiego 22 – wyjaśnia Łukasz Gibała. - Obawy Mieszkańców budzi również okoliczność, że dla przedmiotowej inwestycji zostało zaprojektowane wyłącznie 36 miejsc parkingowych. Z jednej strony jest to liczba większa niż minimalna ilość miejsc parkingowych dla inwestycji, gdzie projektowane jest tylko 10 mieszkań, ale z drugiej – liczba miejsc parkingowych jest zbyt mała, jeżeli miałoby dojść do niezgodnego z przepisami podziału każdego z poszczególnych 10 mieszkań na mniejsze lokale. Na taką okoliczność wskazywać może dodatkowo fakt, iż w ramach jednego mieszkania zaprojektowano kilka wejść prowadzących z części wspólnej – alarmuje radny. - Proszę o podjęcie działań kontrolnych w ramach posiadanych przez Pana kompetencji i zweryfikowanie, czy działania podległych Panu jednostek miejskich w przedmiocie procedowania wniosku o wydanie pozwolenia na budowę dla zamierzenia inwestycyjnego na działce ewidencyjnej 16/1 obręb 145 Śródmieście przy ul. Piłsudskiego 20 były prawidłowe – apeluje Łukasz Gibała oraz prosi o zweryfikowanie poniższych kwestii: Z jakiego powodu dopuszczono możliwość wjazdu do tak dużej inwestycji przez wąski i niski pasaż pod budynkiem przy ul. Piłsudskiego 22? W jaki sposób odbywać się będzie dojazd pojazdów budowy podczas realizacji inwestycji? Czy projektowane zamierzenie budowlane spełnia wszystkie normy w zakresie zabezpieczenia pożarowego, czy też zastosowano rozwiązania zamienne lub odstępstwa od przepisów pożarowych, a jeśli tak, to jakie? Czy w przypadku tej inwestycji zastosowane zostały jakieś inne odstępstwa od obowiązujących przepisów, a jeśli tak, to jakie? Jakie jest uzasadnienie dla projektowania kilku samodzielnych wejść z części wspólnej w ramach jednego lokalu mieszkalnego? Czy w przedmiocie wspominanych wyżej decyzji o pozwoleniu na budowę toczą się jakieś postępowania, a jeśli tak, to jakie i na jakim są etapie?
Radny Grzegorz Stawowy w interpelacji porusza temat miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Rejon ulic Łokietka i Glogera”. - 6 października 2021 r. Rada Miasta uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Rejon ulic Łokietka i Glogera”. W przyjętych rozwiązaniach przyjęto m.in. rezerwy terenu pod ogólnodostępną zieleń parkową oznaczoną jako ZP.2 i ZP.3 – pisze radny. W związku z upływem dwóch lat od uchwalenia tego planu miejscowego prosi o informację, czy na wymienionych obszarach podjęto działania wynikające z zapisów planu i czy przystąpiono do realizacji planu poprzez: Przystąpienie do wykupu działek przeznaczonych pod cele publiczne szczególnie na w/w obszarach? Grzegorz Stawowy dopytuje także, czy przeprowadzono już umowy zakupu lub przedwstępne dla nieruchomości w formie aktu notarialnego? Czy rozpoczęto i z iloma właścicielami rozmowy o sprzedaży lub zamianie nieruchomości prowadzących do pozyskania do zasobu działek z obszarów ZP.2 i ZP.3? Czy istnieje harmonogram kierowania zapytań do właścicieli nieruchomości w obszarach ZP.2 i ZP.3?