Radny Michał Drewnicki pyta w interpelacjach o etap realizacji kilku inwestycji drogowych, odśnieżanie chodników i spójność przepisów dotyczących transportu drogowego taksówkami. Radny Łukasz Gibała porusza temat nasadzeń zastępczych na trasie KST na Górkę Narodową oraz inwestycji infrastrukturalnych przy ul. Tynieckiej.
Radny Michał Drewnicki prosi Prezydenta Miasta Krakowa o przedstawienie precyzyjnych informacji, dotyczących etapów realizacji następujących inwestycji: przebudowa ulicy Okulickiego, przedłużenie linii tramwajowej na os. Bohaterów Września pod przystanek SKA Piastów wraz z budową parkingu P&R, przebudowa ronda Piastowskiego (dodatkowo jaka jest obecnie brana pod uwagę koncepcja/projekt), budowa linii tramwajowej przez ul. Stella – Sawickiego oraz przebudowa/remont al. Solidarności. Kolejnymi inwestycjami, w sprawie których interpeluje radny Drewnicki są: przebudowa ul. Kocmyrzowskiej, budowa ul. Niebyłej, budowa chodnika przy ul. Powstańców oraz budowa hali sportowej przy Szkole Podstawowej nr 85. Radny Michał Drewnicki w szczególności chce wiedzieć, jakie kroki zostały już wykonane, jaki wniosek, etap jest obecnie realizowany, co urząd planuje zrobić w następnych latach (kiedy np. projekt, pozwolenie, ZRID, realizacja inwestycji) oraz prosi o szacunkowe koszty, jeśli urząd jest w posiadaniu kosztorysów.
Michał Drewnicki interpeluje też w sprawie odśnieżania chodników gminnych. Radny zauważa poprawę działań MPO w ramach akcji odśnieżania względem lat poprzednich oraz ma świadomość, że względu na wielkość miasta trudno jest odśnieżyć wszystko w jednej chwili, ale prosi o odpowiedź na pytanie, jaka jest metoda wyboru chodników do odśnieżenia. - Czy jest harmonogram, który pozwala określić, że np. po 48 godzinach wszystkie chodniki zostaną odśnieżone, czy może w inny sposób da się to określić? - pyta Michał Drewnicki i dodatkowo prosi o informację czy są chodniki, które nie są zaplanowane do odświeżenia i tylko należy to zgłosić.
Radny Drewnicki interpeluje również w sprawie planowanej eksmisji z mieszkania komunalnego mieszkanki z osiedla Piastów. Radny prosi o informację w tej sprawie, a także odpowiedź na pytanie czy jest szansa, że da się zatrzymać eksmisję.
Kolejna interpelacja Michała Drewnickiego jest wynikiem pisma jednego z mieszkańców, dotyczącym przewozu taksówkowego. Radny chciałby udzielić autorowi pisma precyzyjnej odpowiedzi, dlatego prosi o przedstawienie stanowiska Urzędu Miasta Krakowa w tej sprawie i przytacza w interpelacji pismo w całości: „Panie Przewodniczący, zauważyłem niespójność pomiędzy obowiązującymi regulacjami dotyczącymi transportu drogowego taksówką. Polega ona na tym, że zgodnie z ustawą o transporcie drogowym dopuszcza się rozliczenie przy użyciu aplikacji mobilnej, o której mowa w Art. 13b Ustawy o transporcie drogowym. W przepisach porządkowych, które musi posiadać kierowca taksówki w pojeździe i na żądanie musi je okazać, natomiast w paragrafie 5 ust. 1 jest mowa, że Kierowca taksówki może przewozić pasażerów tylko po uprzednim włączeniu sprawnie działających urządzeń składających się z zalegalizowanego taksometru i współpracującą z nim kasą rejestrującą…” Paragrafy 5 i 6 jednoznacznie wskazują, że taksówka musi być wyposażona w taksometr podczas, gdy Ustawa Prawo o ruchu drogowym i Ustawa o transporcie drogowym świadczą zgoła inaczej, tj. że transport drogowy taksówką może być realizowany przy pomocy aplikacji mobilnej. Nadmienię, że przy pracy nad uchwałą nr LXXII/2045/21 w sprawie dodatkowych oznaczeń taksówek osobowych naklejka dwustronna z informacją o maksymalnych opłatach za przewozy taksówką zawiera informację, że „opłatę za przejazd wskazuje taksometr lub aplikacja mobilna”. Gdzieś musiała umknąć kwestia przepisów porządkowych. Rozumiem, że w związku z wygaśnięciem mandatu Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa, Rafała Komarewicza prace mogą być utrudnione, jednak będąc przedsiębiorcą świadczącym usługi transportu drogowego taksówką i nie wyposażając swojego samochodu w taksometr, lecz działając w oparciu o aplikację mobilną, o której mowa w Ustawach wspomnianych wcześniej łamię zapisy „przepisów porządkowych związanych z przewozem osób i bagażu taksówkami osobowymi na terenie gminy miejskiej Kraków”. Taki stan może prowadzić do nieporozumień z pasażerami, a co za tym idzie z problemami, na które mogę być narażony w związku z nieznajomością przepisów Ustawy Prawo o ruchu drogowym i Ustawy o transporcie drogowym przez pasażera/pasażerów. Na dobrą sprawę, by uniknąć problemów związanych z sytuacjami przytoczonymi powyżej nie mogę świadczyć usług przewozu taksówką z uwagi na niejasne zapisy, które narażają moją osobę na potencjalne problemy”. Radny Michał Dwernicki prosi Prezydenta Miasta o jasne stanowisko w prezentowanej sprawie.
Radny Łukasz Gibała porusza w interpelacji sprawę udostępnienia dokumentacji projektowej nasadzeń zastępczych na trasie KST na Górkę Narodową. - Mieszkańcy Krakowa już od blisko pół roku próbują uzyskać od Zarządu Inwestycji Miejskich dokładne informacje o planowanych nasadzeniach zastępczych w związku z budową uruchomionej już częściowo nowej linii tramwajowej na Górkę Narodową - pisze Gibała. Chodzi o zieleń, która miała się pojawić wzdłuż trasy po wycince prawie 3,5 tysiąca drzew. - Udzielane im przez urzędników informacje są zdawkowe, miało dochodzić nawet do tak karygodnych sytuacji, w których zainteresowani krakowianie zmuszeni byli do zgłaszania swoich uwag, nie wiedząc nawet, jak wygląda konsultowany projekt nasadzeń – pisze radny i dodaje, że obecnie, pomimo rozpoczęcia ruchu tramwajowego, nadal nie udostępniono odpowiedniej dokumentacji. Łukasz Gibała nawiązuje do odpowiedzi Prezydenta Miasta Krakowa na październikową interpelację radnego Łukasza Maślony na ten temat, w której prezydent wskazywał, że ostateczny projekt zagospodarowania zieleni na tej trasie „w dalszym ciągu podlega kolejnym modyfikacjom, które są prowadzone w uzgodnieniu z Zarządem Zieleni Miejskiej w Krakowie”. Jednak, jak pisze radny Gibała, dokumentacja nadal nie została udostępniona, za to w listopadzie wykonano już częściowe przygotowania do zasadzenia drzew i krzewów, wykopując w niektórych miejscach zagłębienia pod te rośliny. - Niepokój mieszkańców wzbudza również fakt, że nasadzenia miałyby być prowadzone zimą, przy mrozie, przez co nowe drzewa i krzewy mogą się nie przyjąć – uzupełnia interpelację Gibała i prosi o udostępnienie pełnej omawianej dokumentacji planowanych nasadzeń zastępczych lub przynajmniej wskazanie terminu, kiedy te informacje zostaną mieszkańcom udzielone.
Kolejna interpelacja Łukasza Gibały dotyczy inwestycji infrastrukturalnych przy ul. Tynieckiej. Radny pisze, że w ocenie mieszkańców okolice Tyńca i Kostrza to rejon, gdzie od wielu lat nie mogą się oni doczekać realizacji zaplanowanych inwestycji w zakresie budowy chodników i remontu istniejących odcinków drogowych. - Mieszkańcy żywili nadzieję, że w 2023 r. rozpoczną się wreszcie od dawna pozostające tylko w sferze planów prace polegające na rozbudowie ul. Tynieckiej, a także budowie chodników w ciągu tej ulicy. Jak się niestety okazało, w obu przypadkach mamy do czynienia z kolejnymi opóźnieniami – pisze Łukasz Gibała i informuje, że dla zadania pod nazwą „Rozbudowa ulicy Tynieckiej” (ZDMK/T1.187/17), rozpoczętego formalnie w 2017 r., zgodnie z pierwotną wersją budżetu miasta na 2023 rok miał zostać rozpisany przetarg na roboty budowlane, które miały się jeszcze w tym roku rozpocząć. - Aktualnie jednak przeznaczona na ten cel kwota 550 tys. zł stopniała do zaledwie 62 tys. zł – zauważa radny. - Z kolei w projekcie budżetu na rok 2024 zaplanowano na to zadanie tylko 15 tys. zł, co musiało się spotkać ze strony mieszkańców z dużymi obawami, że również w przyszłym roku inwestycja nie ruszy – pisze Łukasz Gibała i dodaje, że w przypadku tego zadania rozpoczęcie prac w terenie planowane było w uchwale budżetowej na 2022 rok. Łukasz Gibała zwraca uwagę, że najbardziej chyba jednak wyczekiwaną inwestycją infrastrukturalną w tej części miasta jest budowa chodnika w ciągu ul. Tynieckiej, na odcinku od ul. Dąbrowa do ul. Nowa Kolna. Na to z kolei zadanie przewidywano w ramach Programu budowy chodników na rok 2023 kwotę 5,7 mln zł. - Niestety pozycja dotycząca rozpisania przetargu na to zadanie została wykreślona w ostatnim czasie z planu zamówień publicznych Zarządu Dróg Miasta Krakowa na rok bieżący, co również z oczywistych względów zaniepokoiło mieszkańców – informuje radny i zwraca się do Prezydenta Miasta Krakowa z następującymi pytaniami. Z jakiego powodu w projekcie budżetu na 2024 rok zaplanowano zaledwie 15 tys. zł na zadanie „Rozbudowa ulicy Tynieckiej”? Na co ma wystarczyć tak niewielka kwota? - Trudno uwierzyć, że pozwoli ona na rozpoczęcie prac w terenie w przyszłym roku, a taki zakres przewiduje projekt budżetu – dodaje radny. Gibała pyta dalej: jaki jest przyszłoroczny harmonogram dotyczący rozbudowy ul. Tynieckiej i na który kwartał planowane jest rozpoczęcie inwestycji? Jakie środki w ramach Programu budowy chodników mają zostać w 2024 r. wygospodarowane na budowę chodnika w ciągu ul. Tynieckiej, na odcinku od ul. Dąbrowa do ul. Nowa Kolna? Jaki jest planowany w 2024 r. zakres prac w przypadku budowy tego chodnika? Czy dla inwestycji polegającej na budowie chodnika zostały już wydane wszystkie wymagane decyzje administracyjne, pozwalające na jej wykonanie w terenie? Z czego dokładnie wynika opóźnienie w przypadku obu wymienionych wyżej inwestycji? – tym pytaniem Łukasz Gibała kończy swoją interpelację.