Grupa mieszkańców miasta złożyła w Kancelarii Rady Miasta Krakowa projekt uchwały w sprawie uchylenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie.
- Uchwała nr C/2707/22 Rady Miasta Krakowa z 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie zawiera wiele błędów prawnych i zapisów szkodliwych dla mieszkańców Krakowa. Podstawowym błędem prawnym jest niejasne określenie granic obowiązywania strefy. W uchwale najpierw wskazuje się, że granicą strefy są granice administracyjne miasta Krakowa, a następnie jest mowa o innym obszarze, który nie jest jasno określony, co jest niedopuszczalne w przypadku tak ważnego aktu prawa miejscowego. Ponadto ustanowienie ograniczeń związanych z tzw. Strefą Czystego Transportu na terenie całego Krakowa nie jest powszechnie akceptowane i rodzi wiele problemów i komplikacji nie tylko dla mieszkańców Krakowa, ale również dla mieszkańców okolicznych powiatów, dojeżdżających do Krakowa do pracy, placówek medycznych czy organów wojewódzkich. Uchwała uderza również w turystów z całej Polski i świata, którzy będą mieli problem z uzyskaniem nalepki, ponieważ zdalny tryb uzyskiwania nalepek komplikuje ich uzyskanie osobom, które w Krakowie nie odbierają poczty. Brak jest również określenia terminu, w jakim wnioskodawca może spodziewać się uzyskania nalepki – piszą mieszkańcy w uzasadnieniu do projektu uchwały, według druku 3863.
- Uchwała łamie prawo własności, uniemożliwiając korzystanie z samochodów uprzednio dopuszczonych do ruchu, co uderza głównie w mieszkańców mniej zamożnych, których nie będzie stać na wymianę na nowsze modele. Ponadto uchwała uderza w osoby mieszkające na obrzeżach Krakowa i mające utrudniony dostęp do komunikacji miejskiej. Tak ważny akt prawny, mocno ingerujący w prawa i wolności obywatelskie, powinien być przemyślany i dostosowany do potrzeb i realiów życia w Krakowie – apelują mieszkańcy.
W opinii mieszkańców wprowadzenie postulowanej przez nich uchwały uchylającej uchwałę nr C/2707/22 Rady Miasta Krakowa z 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie nie będzie miało żadnych bieżących skutków finansowych dla budżetu miasta, ponieważ wprowadzenie pierwszych zapisów dotyczących tzw. Strefy Czystego Transportu przewidziano na lipiec 2024 r. Dłuższy termin uchylenia uchwały przyczyni się do rozwoju miasta poprzez zwiększenie dochodu do dyspozycji zarówno przedsiębiorców jak i konsumentów, zwłaszcza tych najuboższych. Administracja również nie będzie obciążona kosztami związanymi z nadzorem nad przestrzeganiem zapisów dotyczących takich stref.
Projekt uchwały podczas sesji w trybie jednego czytania zreferuje w imieniu projektodawców Wojciech Jaskółka.