górne tło

Wyłączenie ograniczeń związanych ze Strefą Czystego Transportu

Klub radnych „Kraków dla Mieszkańców” złożył w Kancelarii Rady Miasta Krakowa projekt uchwały w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa dotyczących wyłączenia z ograniczeń związanych z Strefy Czystego Transportu mieszkańców Krakowa, którzy zarejestrowali samochody przed 1 marca 2023 r.

Projekt uchwały ustala kierunki działania dla Prezydenta Miasta Krakowa, polegające na podjęciu wszelkich możliwych i dopuszczalnych prawem działań, zmierzających do zmiany przepisów Strefy Czystego Transportu w Krakowie w zakresie wyłączenia z ograniczeń wynikających z uchwały nr C/2707 /22 samochodów osobowych zarejestrowanych po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. i należących do mieszkańców Krakowa.

- Ustanowienie w Krakowie Strefy Czystego Transportu jest nie tylko wymagane przepisami nadrzędnymi, ale także bez wątpienia bardzo potrzebne. Kraków nadal zalicza się do najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie. Źródłem tych zanieczyszczeń oprócz niskiej emisji są emisje transportowe, a od lat notowane są przekroczenia norm dwutlenków azotu. Strefa Czystego Transportu jest konieczna, by chronić zdrowie i życie mieszkańców. Niemniej jednak uchwała z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia SCT w Krakowie budzi szereg zastrzeżeń i wątpliwości. Ich wyrazem jest m.in. obywatelski projekt uchwały dotyczący SCT, pod którym zebrano rekordową liczbę 7220 podpisów, co uznać należy za protest na ogromną skalę. Liczne sygnały płynące od mieszkańców dowodzą, że wiedza na temat obostrzeń na pół roku przed ich wejściem w życie jest nikła. Znaczna część Krakowian w ogóle nie wie, że uchwała w tej sprawie została już podjęta, inni są przekonani, że dopuszczony będzie wjazd do miasta wyłącznie samochodów elektrycznych. Podstawowym argumentem przeciwników jest jednak fakt, że dla wielu mieszkańców Krakowa, ze względu na złą sytuację finansową, wymiana samochodu na taki, który będzie spełniał wymogi, może się okazać trudna, jeśli nie niemożliwa -  piszą radni w uzasadnieniu do projektu uchwały, według druku 3886.

 Mając na uwadze powyższe, autorzy projektu uchwały proponują, aby w załączniku nr 2 do uchwały nr (C/2707/22 Rady Miasta Krakowa z 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie dodać zapisy, które dopuszczają bezterminowo wjazd i poruszanie się po SCT samochodem osobowym zarejestrowanym przed dniem 1 marca 2023 r. których właścicielami są mieszkańcy Krakowa. - W celu uniknięcia zjawiska fikcyjnych meldunków wskazane byłoby uszczelnienie takich zapisów np. poprzez powiązanie wskazanego uprawnienia z faktem posiadania Karty Krakowskiej lub warunkami koniecznymi do jej posiadania – proponują radni.

 - Należy wskazać, że zezwolenie na poruszanie się po SCT mieszkańcom wciąż pozwoli na uzyskanie od 1 lipca 2024 r. pożądanego efektu wprowadzenia strefy, jakim jest poprawa jakości powietrza, ponieważ duża część pojazdów emitujących najszkodliwsze zanieczyszczenia to samochody, które wjeżdżają do Krakowa z gmin ościennych. Mimo zmiany w obostrzeniach wciąż zakazany będzie wjazd i poruszanie się po SCT niespełniającym określonych norm ciężarówkom, autobusom czy busom - niezależnie od tego, czyją są własnością. Warto także mieć na względzie, że pula samochodów, którym zezwolono by na poruszanie się po SCT, będzie w naturalny sposób rokrocznie maleć z powodu wymiany pojazdów przez ich właścicieli. Podkreślić należy, że chociaż mieszkańcy Krakowa posiadający samochody niespełniające wymogów będą mogli nimi jeździć na terenie miasta, to jednak w sytuacji, kiedy zdecydują się na wymianę pojazdu na nowy, będzie on już musiał spełniać wymogi SCT  – argumentują radni.

Projekt uchwały w trybie jednego czytania podczas sesji przedstawi radny Łukasz Maślona.

Projekty uchwał i rezolucji