Łukasz Maślona, Dominik Jaśkowiec i Łukasz Gibała składają kolejne interpelacje w sprawie budzącej sprzeciw mieszkańców wycince drzew na trasie budowy tramwaju do Mistrzejowic. Łukasz Wantuch pyta o jubileusz Zespołu Szkół Mechanicznych nr 1.
Radny Łukasz Gibała składa interpelację do Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wycinki drzew na trasie budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. - W związku z protestami, jakie zostały zorganizowane na terenie placu budowy KST IV doszło do powstrzymania wycinki części drzew i ustalenia, iż projekt budowy tramwaju zostanie częściowo zmieniony, tak, by uchronić od wycięcia dodatkową liczbę drzew. Mieszkańcy zostali postawieni wobec faktu, że mimo pierwotnych ustaleń, drzewa zlokalizowane w obrębie skweru przy budynkach na ul. Kazimierza Odnowiciela, przylegającego do ul. Lublańskiej, zostaną wycięte. Planowana wycinka jest dla społeczności niezrozumiała, albowiem drzewa te znajdują się poza zasadniczym terenem budowy linii tramwajowej, czy towarzyszącej tej inwestycji rozbudowie istniejącej sieci drogowej – pisze Łukasz Gibała. Zgodnie z ustaleniami mieszkańców, wycinka ta i wycofanie się przez inwestora i ZDMK z pierwotnego zapewnienia o uratowaniu tego drzewostanu mają być podyktowane koniecznością przebudowy istniejącej sieci uzbrojenia terenu. - Zatem w miejscu wyciętych drzew pozostanie wyłącznie pusta przestrzeń, bo sam ten obszar nie jest przewidziany do zajęcia przez infrastrukturę drogową lub tramwajową – uzupełnia Gibała i dodaje, że dla mieszkańców niezrozumiałe jest, dlaczego konieczne jest wycinanie kilkunastu starych drzew dla potrzeby poprowadzenia prawdopodobnie dwóch rur przesyłowych. Radny Gibała apeluje w pierwszej kolejności o interwencję i wstrzymanie prac wycinkowych na odcinku ul. Lublańskiej pomiędzy rondem Młyńskim, a rondem im. Barei. W dalszej kolejności radny prosi o interwencję w podległych Prezydentowi jednostkach i wypracowanie rozwiązań projektowych pozwalających na bezwzględną ochronę tego terenu przed wycinką, a w konsekwencji powyższego wywiązania się z pierwotnych zapewnień składanych przez przedstawicieli ZDMK o zaniechaniu wycięcia drzew na tym odcinku inwestycji.
Radny Łukasz Maślona, w nawiązaniu do informacji uzyskanych od mieszkańców w trakcie protestu przeciwko wycince ponad 80 drzew przy ul. Lublańskiej i skargi, jaką złożyli mieszkańcy Prądnika Czerwonego, wnioskuje o rozwiązanie umowy zawartej przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa z firmą Zbigniew Rapciak ZR Projekt, która pełni rolę dyrektora kontraktu na budowę Krakowskiego Szybkiego Tramwaju etap IV. - Mieszkańcy podnoszą, iż zostali wprowadzeni w grudniu 2023 r. w błąd informacją, że zrealizowana będzie zmiana projektowa, w wyniku której ocalone zostaną drzewa wzdłuż ul. Lublańskiej. Tymczasem w ostatnich dniach rozpoczęła się wycinka drzew, co przeczy zapewnieniem ze strony reprezentującej władze miasta – pisze radny i żąda wstrzymania wycinki do czasu wyjaśnienia całej sytuacji. Radny Maślona interpeluje również o wyciągnięcie konsekwencji służbowych wobec dyrektor ZDMK, której bezpośrednio podlega ta inwestycja. - Od pierwszego audytu społecznego minęło wiele miesięcy i można było wszelkie zmiany projektowe już dawno uwzględnić, a nie jedynie szantażować mieszkańców wstrzymaniem prac na okres roku lub dłużej – dodaje radny. Łukasz Maślona kończy interpelację apelem o zmianę projektu tak, aby ograniczyć wycinkę drzew i zrealizować ją w taki sposób, by zminimalizować ingerencję w przyrodę.
Również radny Dominik Jaśkowiec interpeluje w sprawie zaprzestania wycinki ponad 80 drzew rosnących przy ul. Lublańskiej, prowadzonej w związku z budową linii tramwajowej ul. Meissnera-Mistrzejowice. Zgodnie z ustaleniami z czerwca 2023 r. zawartymi pomiędzy władzami miasta a mieszkańcami Prądnika Czerwonego, drzewa te miały pozostać, a projekt inwestycji miał zostać zmieniony. Radny Jaśkowiec wnosi o konsekwentną realizację tych uzgodnień.
Kolejna interpelacja radnego Dominika Jaśkowca także dotyczy projektu budowanej linii tramwajowej ul. Meissnera-Mistrzejowice, a szczególnie stanu realizacji 11 postulatów strony społecznej, zgłoszonych do inwestycji. Radny podkreśla, że realizacja tych postulatów została potwierdzona przez Prezydenta Miasta podczas sesji RMK Krakowa w czerwcu/lipcu 2023 r. Tymi postulatami są: rezygnacja z dodatkowych pasów ruchu na ul. Młyńskiej i Pilotów (od strony Sadzawki), ul. Meissnera 4-6 — przesunięcie ścieżki rowerowej na stronę od jezdni; ul. Meissnera 4-6 — odtworzenie szpaleru drzew od strony parkingu; ul. Lublańska — przeprojektowanie odcinka ścieżki rowerowej i chodnika w taki sposób, aby zachować jak największą liczbę drzew; utrzymanie prawoskrętu z ul. Krzesławickiej w ul. Dobrego Pasterza; utworzenie prawoskrętu z ul. Dobrego Pasterza w Bora-Komorowskiego (zakończenie ulicy Dobrego Pasterza); remont ul. Aliny i Jana Brzechwy oraz nieotwieranie łącznika pomiędzy ul. Jana Brzechwy a ul. Krzesławicką; zachowanie jak największej liczby drzew przy ul. Młyńskiej w sąsiedztwie bloków numer 7, 11, 14 pomiędzy ul. Młyńską Boczną a ul. Pilotów; przeprojektowanie ścieżki rowerowej w celu zachowania drzew na wysokości Fiołkowej, Janickiego, Ugorek; ponowna analiza stanu młodych drzew z możliwością przesadzenia jak największej liczby i ostatni, jedenasty postulat, dotyczący budowy ekranów akustycznych przy ul. Lublańskiej. - Proszę o udzielenie w odpowiedzi na moją interpelację szczegółowej informacji o stanie realizacji każdego z powyższych postulatów z osobna – kończy Dominik Jaśkowiec.
Łukasz Wantuch pyta w interpelacji o przewidzianą w budżecie miasta kwotę na organizację jubileuszu Zespołu Szkół Mechanicznych nr 1 oraz renowację pomnika na jego terenie, a dokładnie czy środki zostaną wydane w formie zwiększenia planów finansowych, a jeżeli tak, to w jakim terminie.