Aplikacja mKraków to nowoczesne narzędzie zaprojektowane z myślą o usprawnieniu komunikacji na linii miasto – mieszkańcy. Umożliwia skoncentrowanie istotnych tematów w jednym miejscu, zapewniając wygodny dostęp do miejskich usług. To ważne, by większość spraw krakowianie mogli załatwić elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędzie.
Aplikacja jest bezpłatna i umożliwia korzystanie z uprawnień przysługującym posiadaczom Karty Krakowskiej i Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+. Ponadto, wszystkim niezalogowanym użytkownikom zapewnia dostęp do informacji ogólnych – m.in. rozkładu jazdy KMK, harmonogramu wywozu odpadów, lokalizacji obiektów sportowych, konsultacji społecznych. Aktywna jest także funkcja umożliwiająca zgłaszanie problemów napotkanych w mieście, a także pomysłów na jego ulepszenie, czyli Krakowskie Centrum Kontaktu.
Od 4 sierpnia, w ramach premiery najnowszej wersji aplikacji, jej użytkownicy mogą opłacić parking w Obszarze Płatnego Parkowania – ze zniżką dla posiadaczy Karty Krakowskiej oraz bez zniżki. Ponadto, dzięki nowej opcji „Twoja opinia”, możliwe jest wyrażenie swojego zdania w ankietach dotyczących miejskich inicjatyw, co pozwoli mieszkańcom przyczynić się do podejmowania coraz lepszych decyzji.
Aplikacja mKraków jest na bieżąco dopracowywana i rozbudowywana. Docelowo zaplanowano w niej także uruchomienie m.in. tych usług: wynajęcie roweru miejskiego, zakup biletów do instytucji kultury, oddanie głosu w budżecie obywatelskim. Przygotowywana jest również wersja wielojęzyczna aplikacji, na początek w języku angielskim.
Pobierz i korzystaj – iOS lub Android.
Aplikacja przeznaczona jest dla urządzeń przenośnych, np. smartfonów, działających w systemach operacyjnych Android (wersja 7 lub wyższa) lub iOS (wersja 12.4 lub wyższa).
Aplikacja do prawidłowego działania wymaga stałego dostępu do Internetu (podczas instalacji, korzystania oraz aktualizacji oprogramowania).
Aktywacja usług w aplikacji mKraków to proces, który umożliwia dostęp do indywidualnych uprawnień i miejskich usług dostępnych dla mieszkańców w jednym miejscu.
W przypadku niektórych usług, takich jak Karta Krakowska (KK) czy Krakowska Karta Rodzinna 3+ (KKR3+), konieczne będzie potwierdzenie Twoich uprawnień – np. poprzez logowanie lub uwierzytelnienie. Po pomyślnej aktywacji i przypisaniu usługi do Twojego konta, zyskasz pełen dostęp do jej funkcjonalności w aplikacji.
Wiele funkcji aplikacji mKraków jest dostępnych bez konieczności aktywowania usług miejskich, takich jak Karta Krakowska czy Krakowska Karta Rodzinna 3+.
Bez aktywacji tych usług możesz korzystać m.in. z:
Część funkcji wymaga wcześniejszej jednorazowej aktywacji odpowiednich usług miejskich (KK lub KKR3+) i połączenia ich z aplikacją.
Do czasu wykonania tej czynności wybrane opcje są wyszarzone i nieaktywne. Po ich wybraniu pojawią się informacje, jak je aktywować.
Szczegółowe instrukcje znajdziesz w odpowiednich na pytania:
Jeśli nie posiadasz mobilnej wersji Karty Krakowskiej, nie możesz aktywować usługi. Dowiedz się, jak ją uzyskać, odwiedzając stronę www.kk.krakow.pl.
Jeśli posiadasz mobilną wersję Karty Krakowskiej, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:
Jeśli nie posiadasz mobilnej wersji Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+, nie możesz aktywować usługi. Dowiedz się, jak ją uzyskać, odwiedzając stronę.
Jeśli posiadasz mobilną wersję KKR3+, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:
W ramach aplikacji m Kraków można korzystać ze wszystkich uprawnień i korzyści przysługujących dotychczas posiadaczom KK (w tym zakup biletów okresowych ze zniżką).
Dodatkowo od 4 sierpnia posiadaczom Karty Krakowskiej przysługuje zniżka na parkowanie w Obszarze Płatnego Parkowania w Krakowie.
Aby skorzystać z uprawnień Karty Krakowskiej wymagana jest jednokrotna aktywacja usługi poprzez zalogowanie się za pomocą adresu e-mail i hasła oraz połączenie usługi z mKraków – więcej informacji znajdziesz w odpowiedzi na pytanie:
Jak połączyć się z Kartą Krakowską (KK) poprzez aplikację mKraków?
Aplikacja mKraków jest mobilnym nośnikiem Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+. W aplikacji mKraków można korzystać z systemu zniżek, ulg, preferencji i uprawnień przysługujących posiadaczom KKR3+. Przewidziano także możliwość okazania biletu wolnej jazdy.
Wymagana jest jednokrotna aktywacja usługi KKR3+ poprzez podanie numeru PESEL oraz 9-cyfrowego numeru telefonu oraz połączenie usługi z mKraków – więcej informacji znajdziesz w odpowiedzi na pytanie:
Jak połączyć się z Krakowską Kartą Rodzinną 3+ (KKR3+) poprzez aplikację mKraków?
W okresie przejściowym aplikacje mKraków i mKK działać będą równolegle, docelowo jednak aplikacja mKraków zastąpi mobilną wersję Karty Krakowskiej. O dacie wygaszenia mKK poinformujemy Cię z wyprzedzeniem, zarówno w aplikacji mKraków, jak i w mKK.
Aktualnie za pośrednictwem mKraków można nabyć tylko imienne bilety okresowe, w tym bilet metropolitarny i bilet okresowy mieszkańca ze zniżką przysługującą posiadaczowi Karty Krakowskiej, po aktywacji usługi KK i połączeniu jej z aplikacją mKraków – więcej informacji znajdziesz w odpowiedzi:
Jak połączyć się z Kartą Krakowską (KK) poprzez aplikację mKraków?
Aktualnie istnieje możliwość płatności za:
W aplikacji mKraków płatności za parkowanie odbywają się wyłącznie w trybie tzw. preautoryzacji. Oznacza to, że bank najpierw blokuje pewną kwotę, a następnie – po zakończeniu parkowania – pobiera właściwą opłatę. Pozostała część środków zostaje odblokowana przez bank w przedziale czasowym 7-14 dni, co wynika z mechanizmu rozliczeń między dostawcami usług płatniczych. W praktyce jednak trwa to znacznie krócej.
Obecnie analizowane są alternatywne formy płatności za parkowanie i w najbliższym czasie będą one stopniowo wdrażane w aplikacji, co ułatwi zarówno korzystanie z funkcji płatności za parkowanie, jak i proces zwrotu środków. Prosimy o cierpliwość i śledzenie zmian.
Aplikacja mKraków może być zainstalowana na wielu urządzeniach. Należy jednak pamiętać, że dostęp do niektórych usług, takich jak Karta Krakowska czy Krakowska Karta Rodzinna 3+, a także do zakupionych biletów okresowych, może być możliwy tylko na urządzeniu, na którym nastąpiła aktywacja danej usługi.
Pojazd możesz dodać:
Bilet parkingowy możesz kupić:
Aby rozpocząć i opłacić parkowanie w aplikacji, należy:
W aplikacji mKraków płatności za parkowanie odbywają się wyłącznie w trybie tzw. preautoryzacji. Oznacza to, że bank najpierw blokuje pewną kwotę, a następnie – po zakończeniu parkowania – pobiera właściwą opłatę. Pozostała część środków zostaje odblokowana przez bank w przedziale czasowym 7-14 dni, co wynika z mechanizmu rozliczeń między dostawcami usług płatniczych. W praktyce jednak trwa to znacznie krócej.
Po kliknięciu przycisku „Zapłać” następuje przekierowanie na stronę Autopay, użytkownik otrzymuje równocześnie wiadomość e-mail z potwierdzeniem rozpoczęcia transakcji. Po zatwierdzeniu płatności środki zostaną zablokowane.
Do jednego uprawnienia Karty Krakowskiej można przypisać maksymalnie 4 pojazdy, jednak zniżka parkingowa obowiązuje tylko dla pierwszego pojazdu, na który zostanie kupiony bilet parkingowy.
Nie, możesz dodać dowolny pojazd (leasingowany, służbowy, współdzielony).
Tak, jeden pojazd może być przypisany do więcej niż jednego uprawnienia do Karty Krakowskiej tzn. więcej niż jeden użytkownik może przypisać ten sam pojazd do swoich indywidualnych uprawnień do Karty Krakowskiej.
Nie, zniżka obowiązuje w całym Obszarze Płatnego Parkowania.
Zniżka obowiązuje tak długo, jak aktywne są Twoje uprawnienia do Karty Krakowskiej.
Tak, pod warunkiem posiadania aktywnych uprawnień do Karty Krakowskiej i dodania numeru rejestracyjnego pojazdu.
Tak, istnieje możliwość płatności za parkowanie w Obszarze Płatnego Parkowania, zarówno bez zniżki, jak i ze zniżką Karty Krakowskiej.
Zgłoszenia należy kierować za pomocą formularza kontaktowego w aplikacji w sekcji „Więcej opcji” wybierając pozycję „Kontakt” lub telefonicznie do Krakowskiego Centrum Kontaktu – numer 12 616 55 55 (czynne w dni robocze w godz. 7.40–15.30).
W aplikacji mKraków płatności za parkowanie odbywają się wyłącznie w trybie tzw. preautoryzacji. Oznacza to, że bank najpierw blokuje pewną kwotę, a następnie – po zakończeniu parkowania – pobiera właściwą opłatę. Pozostała część środków zostaje odblokowana przez bank w przedziale czasowym 7-14 dni, co wynika z mechanizmu rozliczeń między dostawcami usług płatniczych. W praktyce jednak trwa to znacznie krócej.
W sytuacji gdyby środki we wskazanym terminie nadal nie wróciły prosimy o złożenie reklamacji na adres mailowy: strefa@zdmk.krakow.pl z podaniem w treści danych: nr rejestracyjny pojazdu, dzień i godzina postoju, sposób płatności, nr telefonu do kontaktu. Można dołączyć dowody na wniesienie opłaty.