górne tło

„Ławka dialogu” w Bronowicach Wielkich – pytania i odpowiedzi

Cykl otwartych rozmów prezydenta Aleksandra Miszalskiego z mieszkańcami na „ławce dialogu”, rozpoczęło spotkanie 24 czerwca 2024 r. w Bronowicach Wielkich.

Mieszkańcy zadawali pytania, na które odpowiadały właściwe wydziały Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki. Poniżej zebrane zostały wszystkie pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.


Zobacz fotogalerię


Pytania i odpowiedzi (aktualizacja: stan na 31 stycznia 2025 r.):

(Odpowiedź pojawi się po kliknięciu na wybrane pytanie)

1. Jak będzie wyglądała inwestycja przy ul. Starego Dębu?

ZDMK: 13 lipca 2012 r. wydana została decyzja ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) nr 6/4/2012 dla zadania „Budowa i rozbudowa układu drogowego (…) obsługującego teren pomiędzy ul. Pasternik – Jasnogórską – Ojcowską w Krakowie” (czyli budowy łącznika pomiędzy ul. Starego Dębu i ul. Ojcowską).

Od czasu uzyskania wyżej wymienionej decyzji ZRID Zarząd Dróg Miasta Krakowa wnioskował o wprowadzenie zadania do budżetu Miasta Krakowa / Wieloletniej Prognozy Finansowej – bezskutecznie.

Po raz ostatni ZDMK zawnioskował o wprowadzenie do BMK/WPF zadania pn. „Ul. Starego Dębu – budowa i rozbudowa układu drogowego” – również bez skutku (koszt szacowano wówczas na 11 900 000 zł).

8 listopada 2023 r. inwestor prywatny (deweloper) wystąpił do ZDMK o wydanie warunków przyłączenia do dróg lądowych i możliwości połączenia z drogą publiczną dla zamierzenia inwestycyjnego na dz. nr 1055/5, 120/34, obr. 34 – Krowodrza (przy ul. Starego Dębu). W odpowiedzi ZDMK odmówił wydania warunków, zobowiązując inwestora do zawarcia umowy zgodnie z art. 16 Ustawy o drogach publicznych, tj. do rozbudowania staraniem własnym, istniejącego układu drogowego, w szczególności do wykonania przedłużenia ul. Starego Dębu w kierunku ul. Jasnogórskiej, w dowiązaniu do stanu istniejącego (budowa fragmentu drogi oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru „Pasternik” jako KDZ.1).

Umowa nie została jeszcze zawarta.

2. Jaka będzie przyszłość terenu zielonego nieopodal Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 14? Mieszkańcy chcą parku i odbudowy stawu, a jak zgłasza p. Konrad Jarosz, Wydział Architektury i Urbanistyki wydał decyzję o niwelacji stawu.

ZZM: Teren zielony nieopodal Zespołu Szkolno-Przedszkolnego  nr 14 - mieszkańcy chcą parku i odbudowy stawu. Wniosek o pozyskanie terenu położonego przy ul. Stawowej w rejonie szkoły został złożony w związku z interpelacją radnego Miasta Krakowa – pana Łukasza Gibały zgłoszoną 14 marca 2022 r. w sprawie parku przy ul. Stawowej w terenie wskazanym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Pasternik” pod zieleń urządzoną, o podstawowym przeznaczeniu pod publicznie dostępne parki (ZP.2).

Wnioskiem objęto działki nr 412/6, 412/8, 412/9 i części działek nr 340, 414, 413, 412/1, 355, 356, 357, 358, 362 obręb 34 jednostka ewidencyjna Krowodrza. Jednocześnie wskazano na konieczność realizacji wniosku w sposób umożliwiający późniejsze zagospodarowanie, tj. w pierwszej kolejności działki nr 412/8 i 412/9, kolejne jako dopełnienie obszarowe.

Pozyskano informację telefoniczną z Wydziału Skarbu Miasta, iż z uwagi na niski priorytet nadany wówczas sprawie przez ZZM (postulowaliśmy wcześniejszy wykup innych terenów wskazywanych jako priorytetowe pod względem rozwoju terenów zieleni), sprawy nie procedowano, nie były kierowane pisma do właścicieli z propozycją zakupu.

AU: Prezydent Miasta Krakowa wydał decyzję o pozwoleniu na budowę nr 108/6740.9/2024 z 22 maja 2024 r. dla inwestycji: niwelacja terenu wraz z utwardzeniem części działki nr 412/9 obr. 34 Krowodrza przy ul. Stawowej w Krakowie.

3. Czy straż miejska ma wiedzę na temat niebezpiecznych incydentów, do jakich dochodzi w okolicach placu Omłotowego, takich jak: dewastacje samochodów, niszczenie sceny czy szafki na książki?

SMMK: Ulica Ojcowska wraz z placem Omłotowym była regularnie kontrolowana w ramach służby patrolowej oraz nadzoru kadry kierowniczej, co bezpośrednio wpłynęło na znaczną poprawę stanu porządku publicznego przedmiotowego rejonu.

W związku z powyższym od 1 lipca 2024 r. do chwili obecnej wpłynęły jedynie cztery zgłoszenia interwencyjne od mieszkańców, dotyczące spożywania napojów alkoholowych, puszczania głośnej muzyki i zakłócania ciszy nocnej, palenia tytoniu na przystanku autobusowym oraz uszkodzonej pokrywy studzienki znajdującej się w zieleńcu. Podczas realizacji zadań ujawniono jedną osobę paląca wyroby tytoniowe na przystanku autobusowym, wobec której funkcjonariusze zastosowali środek przewidziany prawem.

W pozostałych przypadkach funkcjonariusze stwierdzili, że osoby znajdujące się na terenie placu Omłotowego nie popełniały czynów zabronionych. Sprawa dotycząca uszkodzonej pokrywy została przekazana do zarządcy terenu, który dokonał naprawy uszkodzonego elementu. Nadmieniamy, że nie odnotowano zgłoszeń, które dotyczyły przypadków dewastacji samochodów, niszczenia sceny czy też szafki na książki oraz że funkcjonariusze nie ujawnili takich sytuacji w trakcie realizacji zadań służbowych.

Funkcjonariusze Straży Miejskiej Miasta Krakowa będą nadal w ramach posiadanych kompetencji patrolować ten rejon, ze zwróceniem szczególnej uwagi  na kwestie wskazane przez mieszkańców, w celu poprawy poczucia bezpieczeństwa  i porządku publicznego.

4. Czy są szanse na wznowienie rozmów z Instytutem Farmakologii i ponownie otwarcie terenu zespołu dworsko-parkowego dla mieszkańców?

ZZM: Pismem z 4 września 2024 r. skierowanym do Roberta Birgiela – zastępcy dyrektora ds. ogólnych Instytutu Farmakologii im. Jerzego Maja Polskiej Akademii Nauk, Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie ponowił prośbę dotyczącą powrócenia do rozmów mających na celu utworzenie ogólnodostępnego parku dla mieszkańców na terenie Zespołu dworsko-parkowego przy ul. Smętnej w Krakowie.

W odpowiedzi 30 września 2024 r. Robert Birgiel napisał, że jednak ze względu na plany Instytutu dotyczące udziału w projektach „Program Operacyjny Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”, które dotyczą obiektów zabytkowych zlokalizowanych na działce 985/1 w obrębie ewidencyjnym 0034, korzystanie z parku może okazać się niemożliwe. Dalszej korespondencji w niniejszej sprawie nie prowadzono.

5. Czy jest możliwa budowa chodnika przy ul. Sosnowieckiej, od ul. Jasnogórskiej do ul. Mięsowicza?

GK (IR): Projekt stałej organizacji ruchu (nr IR-02.7221.505.2023 z 7 lipca 2023 r.) zatwierdzony na okoliczność budowy chodnik oraz zatoki postojowej na ulicy Sosnowieckiej na odcinku od ul. Jasnogórskiej do ul. Mięsowicza został wykonany w terenie.

ZTP: W ramach kompetencji Zespołu zadaniowego do spraw niechronionych uczestników ruchu przy Zarządzie Transportu Publicznego w Krakowie, powołanego zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa, była opiniowana dokumentacja projektowa dla budowy odcinków chodników wzdłuż ul. Sosnowieckiej. Dokumentacja wraz z opiniami audytu znajduje się na stronach internetowych ZTP:

  • https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audyt/przebudowy-ulicy-sosnowieckiej-w-krakowie
  • https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audyt/przebudowa-ul-sosnowieckiej-polegajaca-na-budowie-chodnika

ZDMK: Odcinek od ul. Jasnogórskiej do ul. Mięsowicza:

Pismem RW.460.3.158.2021 z 8 grudnia 2021 r. wydano pozytywną opinię koncepcji obsługi komunikacyjnej planowanej inwestycji pn.: „Zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami w parterach, z garażami podziemnymi, ze zjazdami z ulic Sosnowieckiej i Mięsowicza na działkach nr 841/2, 842, 843, 844, 845, 846, 847, 848, 849, 850 obr. 34 Krowodrza w Krakowie” (z późniejszymi zmianami), ze wskazaniem do zawarcia umowy zgodnie z art. 16 Ustawy o drogach publicznych Dz.U. 2023 poz. 645, na realizację rozbudowy drogi publicznej ul. Sosnowieckiej na odcinku od ul. Jasnogórskiej do ul. Mięsowicza, w zakresie: wykonania normatywnego ciągu pieszego (chodnika, o szerokości min. 2,0 m) po stronie procedowanej inwestycji niedrogowej, odcinkowego poszerzenia drogi (ul. Sosnowieckiej) do szerokości min. 5,0 m, wykonania zatoki postojowej na 6 stanowisk wzdłuż terenu inwestycji, (wraz z wydzieleniem i nieodpłatnym przekazaniem na rzecz GMK fragmentów działek nr 845, 844, 843, 842 obr. 34 Krowodrza – ok. 40 m kw.) i projektowany zjazd z ul. Sosnowieckiej i projektowany zjazd z ul. Mięsowicza na wewnętrzny układ drogowy prowadzący do terenu planowanej inwestycji kubaturowej.

Z inwestorem została zawarta umowa o zastępstwo inwestycyjne realizacji inwestycji drogowej oraz umowa w sprawie przekazania nieruchomości nr 247/ZDMK/2022 z 1 czerwca 2022 r. W związku z podpisaną wyżej wymienioną umową, pismem RW.460.5.476.2022 z 7 czerwca 2022 r. zostało wydane uzgodnienie zmiany sposobu zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego w oparciu o art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: „Zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami w parterach z garażami podziemnymi, ze zjazdami z ulic Sosnowieckiej i Mięsowicza na działkach nr 841/2, 842, 843, 844, 845, 846, 847, 848, 849, 850 obr. 34 Krowodrza w Krakowie”. Obecnie trwa realizacja przedmiotowej inwestycji, a planowany termin jej zakończenia zgodnie z obecnie zatwierdzonym harmonogramem to 17 września 2024 r.

Umowa nr 247/ZDMK/2022 z 1 czerwca 2022 r. została zrealizowana i odebrana protokołem końcowym z 26 września 2024 r.

Odcinek od ul. Smętnej do ul. Mięsowicza:

Pismem RW.460.3.302.2022 z 3 stycznia 2023 r. wydano pozytywną opinię koncepcji obsługi komunikacyjnej planowanej inwestycji pn.: „Budowa budynku wielorodzinnego dwusegmentowego z garażem podziemnym, naziemnymi miejscami postojowymi wraz z instalacjami wewnętrznymi infrastrukturą techniczna na dz. nr 864/5, 864/6, 864/7, 864/8, 864/9, 864/10, 864/11, 864/12, 865/5, 865/6, 1088/3, 1088/4 obr. 34 Krowodrza, przy ul. Sosnowieckiej w Krakowie” (z późniejszymi zmianami), ze wskazaniem do zawarcia umowy zgodnie z art. 16 Ustawy o drogach publicznych Dz.U. 2023 poz. 645, na rozbudowę i przebudowę drogi publicznej ul. Sosnowieckiej w granicy pasa drogowego w zakresie realizacji normatywnego chodnika po stronie południowej na odcinku od ul. Smętnej do ul. Mięsowicza wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną wpływającą na poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu dla niechronionych uczestników ruchu oraz wydzielenie i przekazanie części dz. nr 864/7, 864/5, 1088/4 obr. 34 Krowodrza na rzecz Gminy Miejskiej Kraków (w części przeznaczonej pod drogę publiczna klasy lokalnej KDL.1) zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „Pasternik”, w tym zapewnienie odpowiedniego oświetlenia i odwodnienia oraz ewentualne przełożenie kolidującego uzbrojenia.

Z inwestorem została zawarta umowa o zastępstwo inwestycyjne realizacji inwestycji drogowej oraz umowa w sprawie zrzeczenia się odszkodowania nr 530/U/ZDMK/2023 z 8 września 2023 r. W związku z podpisaną wyżej wymienioną umową, pismem RW.460.5.866.2022 z 14 września 2023 r. zostało wydane uzgodnienie zmiany sposobu zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego w oparciu o art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych dla zamierzenia inwestycyjnego pod nazwą „Budowa budynku wielorodzinnego dwusegmentowego z garażem podziemnym, naziemnymi miejscami postojowymi wraz z instalacjami wewnętrznymi infrastrukturą techniczna na dz. nr 864/5, 864/6, 864/7, 864/8, 864/9, 864/10, 864/11, 864/12, 865/5, 865/6, 1088/3, 1088/4 obr. 34 Krowodrza, przy ul. Sosnowieckiej w Krakowie”.

Dla umowy nr 530/U/ZDMK/2023 z 8 września 2023 r. Zarząd Dróg Miasta Krakowa posiada zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, w drodze decyzji, wobec zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych polegających na przebudowie drogi ul. Sosnowieckiej w granicach istniejącego pasa drogowego w zakresie budowy chodnika, poszerzenia jezdni, budowy kanalizacji deszczowej, budowy oświetlenia ulicznego oraz wykonania robót budowlanych polegających na przebudowie sieci elektroenergetycznej nN, SN a także budowy podbudowy słupowej dla telekomunikacyjnych linii kablowych oraz budowy kanalizacji kablowej, miejsce wykonania robót budowlanych: działki ewidencyjne nr 869/1 833, 851/1, 809/2, 810/2 obr. 34 jedn. ewid. Krowodrza sprawa znak AU-01-7.6743.1143.2024.PKR z 15 listopada 2024 r. Na chwilę obecną nie wpłynął harmonogram robót.

Odcinek od ul. Smętnej do ul. Ojcowskiej:

ZDMK prowadzi zadanie pn. „Budowa chodnika na ul. Sosnowieckiej na odcinku od Smętnej do Ojcowskiej”. Zadanie jest ujęte w aktualnej wieloletniej prognozie finansowej z finansowaniem: 2026 r. – 200 000 zł; 2028 r. – 1 000 000 zł. Na rok 2025 planowany jest przetarg na ZRiD.

AU: Odcinek od ul. Smętnej do ul. Mięsowicza:

Przyjęto zgłoszenie zamiaru wykonywania robót budowlanych polegających na przebudowie drogi ul. Sosnowieckiej w granicach istniejącego pasa drogowego w zakresie budowy chodnika, poszerzenia jezdni, budowy kanalizacji deszczowej, budowy oświetlenia ulicznego oraz wykonywania robót budowlanych polegających na przebudowie sieci elektroenergetycznej nN i SN a także budowy podbudowy słupowej dla telekomunikacyjnych linii kablowych oraz budowy kanalizacji kablowej: miejsce wykonywania robót budowlanych: działki ewidencyjne nr 869/1, 833, 851/1, 809/2, 810/2 obr. 34 jedn. ewid. Krowodrza ul. Sosnowiecka. Sygnatura sprawy: AU-01-7.6743.1143.2024.PKR.

Odcinek od ul. Jasnogórskiej do ul. Mięsowicza: brak zmian.

W ramach uzupełnienia informacji wskazujemy, że: Prezydent Miasta Krakowa wydał decyzję o pozwoleniu na budowę nr 22/6740.2/2023 z 13 stycznia 2023 r. dla inwestycji: „Rozbudowa ul. Sosnowieckiej na odcinku od ul. Jasnogórskiej do ul. Mięsowicza”, obejmującej budowę chodnika, zatoki postojowej na sześć samochodów, wykonanie odcinkowych poszerzeń istniejącej nawierzchni do szerokości 5 m, budowę kanalizacji deszczowej (odwodnienia ulicy), budowę oświetlenia ulicznego, budowę kanału technologicznego, na działkach nr 833, 832/1, 851/1, 841/2, 842, 843, 844, 845, 846 obr. 34 Krowodrza. Decyzja jest ostateczna.

6. Czy jest szansa na modernizację infrastruktury KS Bronowicki oraz budowę drogi do klubu?

ZIS: Działka, na której znajduje się KS Bronowicki, jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru „Tonie Łąki”. Teren położony na obszarze oznaczonym w MPZP symbolami US.1 – tereny sportu i rekreacji oraz ZL.1 – tereny lasów.

W świetle zapisów MZPZ, brak jest możliwości zaprojektowania na terenach leśnych przeciwpożarowej drogi dojazdowej do boiska, a także poprowadzenia na tym terenie infrastruktury technicznej związanej z doprowadzeniem wody i odprowadzeniem ścieków z budynku.

W trakcie prac nad planem ogólnym ZIS będzie czynić starania w celu wprowadzenia odpowiednich zapisów. Równocześnie podjęte zostaną działania w celu zabezpieczenia środków finansowych w budżecie Miasta Krakowa 2025 roku na zakup kontenera o funkcji szatniowo-sanitarnej oraz złożenie wniosku do zakładu energetycznego w celu pozyskania warunków technicznych dla przyłącza opadowego i zaprojektowania studni głębinowej.

Niezależnie od powyższego zwraca się uwagę, że zgodnie z „Programem rozwoju sportu w Krakowie na lata 2021–2025”, w zakresie współpracy z klubami i organizacjami sportowymi, klub może starać się o dofinansowanie na zadania publiczne realizowane na rzecz dzieci i młodzieży. Współpraca ta prowadzona jest w ramach corocznie ogłaszanego konkursu projektów dla klubów sportowych, działających na rzecz mieszkańców Krakowa.

 7. Jakie prace są planowane w ramach remontu ul. Na Polach?

IR: Prace związane z budową połączenia ul. Na Polach z ul. Stawową zgodnie z zawiadomieniem miały się rozpocząć 1 lipca 2024 r. – realizacja na podstawie zatwierdzonego projektu czasowej organizacji ruchu IR-03.7221.497.2024 z 16 maja 2024 r.

ZDMK: Umowa nr 104/ZIKIT/2009 z 11 lutego 2009 r. – na chwilę obecną jest w trakcie procedur odbiorowych. Prace w terenie zostały wykonane, a droga dopuszczona do ruchu.

AU: Prezydent Miasta Krakowa wydał decyzję ZRID nr 6/6740.4/2024 z 18 marca 2024 r. dla inwestycji: Rozbudowa ul. Stawowej – drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej – km C-D: 0+009.92 – 0+127.70, rozbudowa ul. Na Polach – drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej – km E-F: 0-003.55 – 0+037.53, budowa drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej – km A-B: 0+002.30 – 0+074.31 oraz budowa skrzyżowania ul. Na Polach E-F z drogą dojazdową gminną A–B – km A-B: 0+002.30, budowa skrzyżowania drogi dojazdowej gminnej A–B z ul. Stawową C-D w km A–B: 0+074.31 wraz z rozbiórką, budową i przebudową zjazdów zwykłych, budową jezdni, budową chodników, rozbiórką ogrodzeń, budową palisady drogowej, budową sieci oświetlenia drogowego, budową kanału technologicznego, budową studzienek wodościekowych wraz z przykanalikami, rozbiórką i budową sieci: wodociągowej i gazowej wraz z usunięciem kolidującej zieleni, tj. drzew i krzewów. Decyzja nie jest ostateczna, ale posiada rygor natychmiastowej wykonalności.

8. Coraz częstsze są przypadki zatrucia zwierząt w okolicach placu Omłotowego. Czy jest możliwość założenia tam monitoringu?

WS: W kwestii dotyczącej porządku publicznego informacji winna udzielić straż miejska, natomiast monitoringu Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMK. Do Wydziału Kształtowania Środowiska UMK nie wpływały żadne informacje dotyczące trucia psów w tym rejonie.

SM: Montaż fotopułapek skierowanych na plac Omłotowy oraz plac zabaw przy ul. Nowojorskiej w związku ze zgłoszeniem dotyczącym trucia zwierząt jest nieuzasadniony ze względu na charakter ich pracy. Fotopułapka uaktywnia się w momencie wystąpienia jakiegokolwiek ruchu i wykonuje nieprzerwanie setki zdjęć aż do jego ustania. 

Biorąc pod uwagę specyfikę miejsca oraz liczbę osób korzystających z placu zabaw, jego urządzeń oraz terenu zielonego wykorzystywanego do wypoczynku, zasadnym wydaje się  przeanalizowanie możliwości włączenia wyżej wymienionych obszarów do systemu monitoringu miejskiego miasta. W związku z powyższym, wystąpiono pisemnie do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMK o zajęcie stanowiska w sprawie. Ponadto o problemie trucia zwierząt został poinformowany komendant Komisariatu Policji III w Krakowie oraz wystąpieniem pisemnym komendant Miejski Policji w Krakowie.

9. 30 kwietnia 2024 r. przy ul. Starego Dębu doszło do osuwiska skarpy. Potem okazało się, że na skarpie ma być budowane osiedle. To teren zielony bogaty w zwierzęta. Miały tam powstać lokale usługowo-rekreacyjne. A teraz ma być osiedle. Skąd zmiana? Dlaczego będzie budowane na osuwisku?

WS: W Wydziale toczy się postępowanie o wydanie zezwolenia na usunięcie 106 szt. drzew kolidujących z inwestycją pn.: ”Budowa zespołu pięciu, dwuczłonowych budynków mieszkalnych, wielorodzinnych z garażami podziemnymi, wewnętrznym układem komunikacyjnym, chodnikami i miejscami postojowymi, wraz infrastrukturą techniczną, dz. nr 1055/5, 120/34, jedn. ewid. Krowodrza, obr. 35 przy ul. Starego Dębu w Krakowie”.

Wstępne uwagi zespołu zadaniowego ds. zieleni wskazują, że inwestor zamiera usunąć drzewa w minimalnym zakresie, aby zrealizować inwestycję zgodną z MPZP. Zespół nie wniósł uwag do zasadności wycinki, obecnie trwają prace nas korekta projektu nasadzeń zastępczych wedle wskazań zespołu.

10. Ulica Na Polach została zniszczona przez dewelopera budującego na ul. Stawowej. Dlaczego nie zostały usunięte progi? Dlaczego nie jest do budowy wykorzystywana ul. Stawowa? Kto będzie budował przełączkę?

GK (IR): Zgodnie z zatwierdzonym projektem nr IR-02.7221.788.2023 z 22 maja 2024 r. na ul. Na Polach skrócone zostały istniejące progi zwalniające, o które wnioskowali sami mieszkańcy oraz Rada Dzielnicy IV. Całkowita likwidacja progów zwalniających na ul. Na Polach nie była procedowana.

ZDMK: W związku z realizacją inwestycji niedrogowej, 21 czerwca 2022 r. została zawarta umowa nr 282/U/ZDMK/2022, pomiędzy ZDMK, a inwestorem „Dom-Bud M. Szaflarski sp. j. ZDMK przedłużył zgodę na przejazd samochód ciężarowych, których DMC nie przekracza 24 ton (wyłącznie na czas wjazdu betonowozów oraz pomp do betonu do 32 ton), poruszających się po trasie od ulicy Radzikowskiego ulicami: Ojcowską, Na Polach do terenu prywatnego (dz. 574, 517 obr. 34), Stawową (w zakresie własności tut. jednostki) do wjazdu na plac budowy i wyjazd w kierunku powrotnym do 11 kwietnia 2025 r.

Projekt organizacji ruchu nr IR-02.7221.407.2024 dotyczący ul. Na Polach (polegający na uporządkowaniu parkowania pojazdów, wyznaczenia azylu dla pieszych i skrócenia progów zwalniających) zatwierdzony przez ówczesny Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK 24 lipca 2024 r., został wprowadzony w terenie przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa 30 sierpnia 2024 r.

Umowa nr 104/ZIKIT/2009 z 11 lutego 2009 r. – na chwilę obecną jest w trakcie procedur odbiorowych. Prace w terenie zostały wykonane, a droga dopuszczona do ruchu.

AU: Prezydent Miasta Krakowa wydał decyzję ZRID nr 6/6740.4/2024 z 18 marca 2024 r. dla inwestycji: Rozbudowa ul. Stawowej – drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej – km C–D: 0+009.92 – 0+127.70, rozbudowa ul. Na Polach – drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej – km E–F: 0-003.55 – 0+037.53, budowa drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej – km A–B: 0+002.30 – 0+074.31 oraz budowa skrzyżowania ul. Na Polach E–F z drogą dojazdową gminną A–B – km A-B: 0+002.30, budowa skrzyżowania drogi dojazdowej gminnej A–B z ul. Stawową C–D w km A–B: 0+074.31 wraz z rozbiórką, budową i przebudową zjazdów zwykłych, budową jezdni, budową chodników, rozbiórką ogrodzeń, budową palisady drogowej, budową sieci oświetlenia drogowego, budową kanału technologicznego, budową studzienek wodościekowych wraz z przykanalikami, rozbiórką i budową sieci: wodociągowej i gazowej wraz z usunięciem kolidującej zieleni, tj. drzew i krzewów. Decyzja nie jest ostateczna, ale posiada rygor natychmiastowej wykonalności.

11. Dlaczego deweloper wykorzystuje do robót budowlanych ul. Na Polach?

ZDMK: W związku z realizacją inwestycji niedrogowe 21 czerwca 2022 r. została zawarta umowa nr 282/U/ZDMK/2022 pomiędzy ZDMK a inwestorem „Dom-Bud M. Szaflarski sp. j. ZDMK przedłużył zgodę na przejazd samochód ciężarowych, których DMC nie przekracza 24 ton (wyłącznie na czas wjazdu betonowozów oraz pomp do betonu do 32 ton), poruszających się po trasie od ulicy Radzikowskiego ulicami: Ojcowską, Na Polach do terenu prywatnego (dz. 574, 517 obr. 34), Stawową (w zakresie własności tut. jednostki) do wjazdu na plac budowy i wyjazd w kierunku powrotnym do 11 kwietnia 2025 r.

AU: Prezydent Miasta Krakowa wydał decyzję ZRID nr 6/6740.4/2024 z 18 marca 2024 r. dla inwestycji: Rozbudowa ul. Stawowej – drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej – km C–D: 0+009.92 – 0+127.70, rozbudowa ul. Na Polach – drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej – km E–F: 0-003.55 – 0+037.53, budowa drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej – km A-B: 0+002.30 – 0+074.31 oraz budowa skrzyżowania ul. Na Polach E–F z drogą dojazdową gminną A–B – km A-B: 0+002.30, budowa skrzyżowania drogi dojazdowej gminnej A–B z ul. Stawową C-D w km A–B: 0+074.31 wraz z rozbiórką, budową i przebudową zjazdów zwykłych, budową jezdni, budową chodników, rozbiórką ogrodzeń, budową palisady drogowej, budową sieci oświetlenia drogowego, budową kanału technologicznego, budową studzienek wodościekowych wraz z przykanalikami, rozbiórką i budową sieci: wodociągowej i gazowej wraz z usunięciem kolidującej zieleni, tj. drzew i krzewów. Decyzja nie jest ostateczna, ale posiada rygor natychmiastowej wykonalności.

12. Na ul. Na Polach działalność dewelopera utrudnia mieszkańcom życie. Co może zrobić z tym miasto?

ZDMK: Posesja przy ul. Na Polach 106 jest posesją sąsiadującą z terenem budowy Dom Budu, w związku z czym nieudogodnienia oraz utrudnienia wynikające z prac budowlanych będą odczuwalne do czasu zakończenia inwestycji niedrogowej przez dewelopera. ZDMK dołoży wszelkich starań, w postaci częstszych kontroli, zarówno indywidualnych jak i ze służbami miejskimi, mających na celu wyeliminowanie nieprawidłowości związanych z prowadzeniem ruchu technologicznego.

AU: Prezydent Miasta Krakowa wydał decyzję ZRID nr 6/6740.4/2024 z 18 marca 024 dla inwestycji: Rozbudowa ul. Stawowej – drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej - km C–D: 0+009.92 – 0+127.70, rozbudowa ul. Na Polach – drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej – km E–F: 0-003.55 – 0+037.53, budowa drogi kategorii gminnej klasy dojazdowej – km A-B: 0+002.30 – 0+074.31 oraz budowa skrzyżowania ul. Na Polach E–F z drogą dojazdową gminną A–B – km A-B: 0+002.30, budowa skrzyżowania drogi dojazdowej gminnej A–B z ul. Stawową C–D w km A–B: 0+074.31 wraz z rozbiórką, budową i przebudową zjazdów zwykłych, budową jezdni, budową chodników, rozbiórką ogrodzeń, budową palisady drogowej, budową sieci oświetlenia drogowego, budową kanału technologicznego, budową studzienek wodościekowych wraz z przykanalikami, rozbiórką i budową sieci: wodociągowej i gazowej wraz z usunięciem kolidującej zieleni, tj. drzew i krzewów. Decyzja nie jest ostateczna, ale posiada rygor natychmiastowej wykonalności.

13. Czy było zrobione studium potwierdzające, że po budowie pięciu budynków w okolicach osuwiska woda nie będzie niszczyła domów niżej?

WS: Brak wskazania, o jaki ciek chodzi. Domniemamy, że mieszkaniec z uwagi na lokalizację miał na myśli rów E bądź E1 (kwalifikacja zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru „Pasternik” ), zlokalizowane w rejonie istniejącej zabudowy przy ul. Starego Dębu.

Każda przebudowa rowu (urządzenia wodnego) wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawego, do wydania którego właściwe jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Osoba fizyczna bądź prawna (rzeczony deweloper) nie ma możliwości przekwalifikowania „strumyka na ciek”. Na terenie planowanej zabudowy budynków mieszkalnych wielorodzinnych na działkach nr 1055/5, 120/34 obr. 34 Krowodrza przy ul. Starego Dębu w Krakowie nie ma zlokalizowanych rowów lub cieków (zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru „Pasternik” oraz analizą dostępnych w Internetowym Serwerze Danych Przestrzennych map zasadniczych).

Rowy stanowią urządzenie wodne (art. 16 pkt 65 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz.U. z 2023 r., poz. 1478 ze zm.). Śródlądowe wody stojące, woda w rowie oraz woda w stawie, który nie jest napełniany w ramach usług wodnych, ale wyłącznie wodami opadowymi lub roztopowymi lub wodami gruntowymi, znajdujące się w granicach nieruchomości gruntowej stanowią własność właściciela tej nieruchomości (art. 214 ustawy jw.). Utrzymywanie urządzeń wodnych należy do ich właścicieli i polega na eksploatacji, konserwacji oraz remontach w celu zachowania ich funkcji (art. 188 ustawy j.w.). Zakazuje się m.in. niszczenia lub uszkadzania urządzeń wodnych (art. 192 ustawy jw.).

Na etapie wydawania decyzji pozwolenia na budowę projekt zamierzenia inwestycyjnego winien zawierać rozwiązania w zakresie zagospodarowania wód opadowych z terenu inwestycji bez negatywnego wpływu na grunty sąsiednie. Za przyjęte rozwiązania projektowe odpowiada projektant. W toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, analizowane były warunki hydrogeologiczne terenu objętego planowaną inwestycją, na postawie przedłożonych dokumentów w tym: dokumentacji geologiczno-inżynierskiej dla przedmiotowej inwestycji, decyzji zatwierdzającej projekt robót geologicznych dla przedmiotowej inwestycji.

Budynki realizowane w ramach inwestycji będą posadowione na głębokości ok. 4,5 m poniżej poziomu ±0,00, tj. na głębokości od 273,60 do 275,80 m n.p.m. Zgodnie z zapisami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na podstawie przedłożonej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej wynika, że woda gruntowa strefy saturacji (nasycenia) o zwierciadle nieciągłym wystąpi, w niektórych otworach w obrębie soczewek żwirów, już na głębokości 4,6–5,7 m ppt, a w postaci sączeń o zmiennej intensywności oraz intensywnych wypływów w strefie głębokości 3,3–7,5 m oraz tam, gdzie grubość nasypów jest znaczna 12,0–12,6 m p.p.t. Posadowienie może miejscami być poniżej zwierciadła wody gruntowej oraz poniżej intensywnych wypływów grawitacyjnej wody wsiąkowej. Występowanie wody gruntowej o zwierciadle swobodnym w żwirach, liczne sączenia i wypływy powyżej poziomu posadowienia, wpływa bezpośrednio na sposób prowadzenia robót ziemnych, dlatego wykopy zostaną zabezpieczone przed wodami opadowymi z wykorzystaniem ścianek szczelnych umożliwiających, natychmiastowe bezpośrednie odpompowanie gromadzących się wód opadowych. Skarpy boczne wykopów zostaną zabezpieczone przed wodami opadowymi folią lub obsypką przyskarpową. Dla sączeń i wypływów zostanie wykonany drenaż przyskarpowy w dnie wykopu z możliwością natychmiastowego bezpośredniego odpompowania gromadzącej się wody. Odpompowane wody zostaną przekazane na oczyszczalnię ścieków.

14. Dlaczego na ul. Sosnowieckiej powstają budynki sześciopiętrowe w czteropiętrowym sąsiedztwie?

Wynika to z koncepcji rozwoju miasta z 2013/2014 r. Przy ulicach wylotowych, zabudowa może być podwyższona.

15. Trudny dojazd do miasta dla mieszkańców ul. Ojcowskiej, niedysponujących samochodem. Czy nie można wprowadzić mniejszych środków komunikacji, np. minibusów?

ZTP: Linia 120 kursuje w dni powszednie w godzinach szczytu co 30 minut, poza szczytem co 40 minut. W soboty i święta kursuje co 60 minut. Autobusy linii 120 zapewniają połączenie Bronowic Małych z Nowym Kleparzem, gdzie jest możliwość kontynuowania podróży tramwajami oraz licznymi liniami autobusowymi w różne rejony miasta.

Minibusy w pierwszej kolejności kierowane są na linie, które ze względu na parametry jezdni nie pozwalają na kierowanie większych autobusów. Operator (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie), który dysponuje pojazdami typu mini, posiada ich ograniczoną liczbę.

16. Na słupach znajduje się bardzo dużo kabli elektrycznych, przez co jest ryzyko ich zerwania w czasie silnej wichury. Kto za to odpowiada?

Z odpowiedzi uzyskanej od spółki dystrybuującej energię elektryczną wynika, że stan infrastruktury przesyłowej jest na bieżąco monitorowany i nie wykryto żadnych nieprawidłowości czy zagrożeń w tym zakresie. Jak podaje spółka, infrastruktura elektrotechniczna na obszarze Bronowic Wielkich jest w dobrym stanie.

17. Autobus 120 jest potrzebny. Czy da się połączyć Tonie i Bronowice Małe z obszarem Bronowic Wielkich?

ZTP: Autobus linii 120 ma charakter dowozowy dla mieszkańców Bronowic Wielkich, Toń i Prądnika Białego Zachód w rejon Bronowic Małych oraz Nowego Kleparza. Jednocześnie autobus zapewnia dowóz pasażerów do węzłów przesiadkowych. Dojeżdżając linią 120 można przesiąść się na węzłach komunikacyjnych: rondo Ofiar Katynia, Bronowice SKA, Bratysławska, Nowy Kleparz i kontynuować podróż innymi liniami tramwajowymi i autobusowymi. Linie nie są w stanie docierać do ścisłego centrum miasta z uwagi na brak miejsca na pętlach końcowych.

ZDMK: ZDMK prowadzi zadanie ZDMK/T1.53/21 „Rozbudowa ul. Gaik”, dla którego zawarto umowę nr 1385/U/ZDMK/2021 z 26 listopada 2021 r., której przedmiotem jest opracowanie koncepcji w celu uzyskania decyzji DUŚ.

Na ten moment odebrano pierwszy etap umowy. Zostało wszczęte postępowanie ws. wydania DUŚ i ZDMK oczekuje na wydanie DUŚ. Ponadto zawarta jest też umowa nr 35/U/ZDMK/2024 z 24 stycznia 2024 r., w ramach której wykonywana jest koncepcja dla ul. Waniliowej (dawniej Gaik–boczna). Obie ulice projektowane są razem jako jeden układ drogowy (ten sam wykonawca).
 
W aktualnym BMK/WPF nie zabezpieczono środków na sfinansowanie wyżej wymienionych umów – ZDMK już zgłosił zapotrzebowanie na te środki (ok. 145 000 zł).
 
W aktualnym BMK/WPF zabezpieczono środki na dalsze kroki, po wykonaniu koncepcji, o której mowa wyżej, tj. na dokumentację projektową i roboty w wysokości: 2025 r. – 50 000 zł; 2026 r. – 600 000 zł.

18. Ulice Jasnogórska i Ojcowska wymagają przejścia dla pieszych. Ponadto poziom hałasu od ul. Jasnogórskiej jest ogromny. Czy są w planach ekrany akustyczne?

ZTP: W ramach kompetencji przywołanego powyżej zespołu zadaniowego była opiniowana dokumentacja projektowa rozbudowy ul. Gaik, obejmująca zakresem przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu z ul. Jasnogórską. Opiniowana dokumentacja wraz z opiniami audytu znajduje się na stronie internetowej ZTP: https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audyt/wielowariantowa-koncepcja-rozbudowy-ul-gaik

Opinia była pozytywna z różnymi zastrzeżeniami.

WS:  Wzdłuż ulicy Jasnogórskiej, zgodnie z danymi ze strategicznej mapy hałasu Krakowa 2022, występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonego wskaźnikami długookresowymi LDWN i LN, ze względu na oddziaływanie wyżej wymienionej drogi. Na podstawie mapy marszałek województwa małopolskiego opracował program ochrony środowiska przed hałasem, który został przyjęty uchwałą sejmiku województwa 1 lipca 2024 r. Za czynnik decydujący o kwalifikacji działań w programie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przyjęto wskaźnik NHA, tj. liczbę osób narażonych na znaczną dokuczliwość hałasu. W tym celu na zlecenie marszałka przeprowadzona została analiza przestrzenna. Wyznaczano 10 proc. obszarów jednostkowych o najwyższych wartościach wskaźnika. Są to obszary stanowiące priorytety działań POŚpH. Ulica Jasnogórska, ze względu na niższą wartość wskaźnika NHA nie została objęta zapisami programu, niemniej jednak decydujące stanowisko w kwestii możliwości posadowienia ekranów w tym miejscu powinien zająć Zarząd Dróg Miasta Krakowa, albowiem zgodnie z art. 174 ust. 1 i 2 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. to na zarządcach infrastruktury transportowej ciąży obowiązek spełnienia akustycznych standardów jakości środowiska na terenach chronionych, w związku z ich eksploatacją. Wydział Kształtowania Środowiska UMK nie jest właściwy w tej kwestii.

ZDMK:  ZDMK informuje, że budowa ekranów akustycznych we wskazanym miejscu tj. przy ul. Jasnogórskiej nie jest obecnie planowana, gdyż aktualny Budżet Miasta Krakowa, jak również Wieloletnia Prognoza Finansowa nie przewidują zadania, które by to umożliwiło.

W chwili obecnej BMK oraz WPF nie uwzględniają zadań polegających na budowie ekranów akustycznych przy istniejących drogach. Także uchwalony 1 lipca 2024 r. przez Sejmik Województwa Małopolskiego Program Ochrony Środowiska przed Hałasem dla Województwa Małopolskiego, obejmujący obszar Miasta Krakowa, nie przewiduje działań przeciwhałasowych na ul. Jasnogórskiej. Okoliczności te, na dzień dzisiejszy uniemożliwiają rozpoczęcie zadania dot. budowy ekranów przez ZDMK. W przypadku, gdy w przyszłej perspektywie finansowej (wspomniany BMK i/lub WPF), zostaną wydzielone środki na takie działania, ZDMK – zgodnie z przypisaną mu właściwością – przystąpi do ich realizacji.

W ramach koncepcji rozbudowy ul. Gaik planuje się rondo łączące ulice Gaik, Jasnogórską i Ojcowską, dzięki czemu docelowy układ drogowy poprawi warunki komunikacyjne i bezpieczeństwa pieszych.

W odniesieniu do samego zadania dot. ulicy Gaik - informacja jak w 17.

W opracowaniu jest również projekt budowy przejścia dla pieszych przy ul. Ojcowska/Budrysów. Odbiór dokumentacji planowany jest w roku bieżącym. Po odebraniu kompletnej dokumentacji wraz z decyzją administracyjną planowana jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.

GK (IR): Planując lokalizację przejścia dla pieszych należy kierować się bezpieczeństwem uczestników ruchu drogowego. Trzeba mieć na uwadze, że samo wykonanie oznakowania przejścia dla pieszych nie przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa, gdyż wyznaczanie go w miejscu do tego nieprzystosowanym może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Ponadto należy zauważyć, że braki w infrastrukturze są wymieniane jako zastrzeżenia podczas przeprowadzanych audytów bezpieczeństwa istniejących przejść dla pieszych. Aby przejście dla pieszych było funkcjonalne i bezpieczne wymaga się obustronnych chodników, wraz z obniżonymi krawężnikami w miejscu przekraczania jezdni, oraz pasy medialne. Obustronny chodnik ma za zadanie zapewnić bezpieczne oczekiwanie i poruszanie się pieszych. Niezwykle istotnym i niezbędnym elementem bezpiecznego przejścia dla pieszych jest także odpowiednie oświetlenie uliczne, które musi zapewnić widoczność pieszego przechodzącego przez jezdnię, a także oczekującego przed przejściem. Istniejąca w terenie infrastruktura drogowa na chwilkę obecną, nie pozwala na wprowadzenie bezpiecznego przejścia dla pieszych. Konieczne jest wykonanie przebudowy drogi.

19. Czy jest możliwa termomodernizacja szkoły integracyjnej na ul. Kluczborskiej oraz budowa windy dla osób z niepełnosprawnościami w jej budynku?

MCOO: W związku z uchwałą nr XII/299/24 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 października 2024 r. w sprawie przyjęcia przedsięwzięcia do realizacji oraz złożenia wniosku o dofinansowanie projektu pn. „Kompleksowa termomodernizacja budynków jednostek oświatowych Gminy Miejskiej Kraków” w ramach programu priorytetowego „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywność i energetycznej szkół” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności Miejskie Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie w ramach naboru ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej złożyło w 2024 r. wniosek o dofinansowanie wyżej wymienionego projektu, który obejmuje wykonanie prac termomodernizacyjnych m.in. w budynku Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 przy ul. Kluczborskiej 3. Aktualnie trwa jego rozpatrywanie.

W budżecie Miasta Krakowa na rok 2025 oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa zostało ujęte zadanie inwestycyjne nr MCOO/E1.42/25 pn. „Program termomodernizacji budynków oświatowych” na realizację, którego w latach 2025–2026 zaplanowano łączną kwotę 13,5 mln zł, w tym: 2025 r. – 6,5 mln zł, 2026 r. – 7 mln zł. Jego zakres rzeczowy obejmuje m.in. Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 15.  

W tegorocznej uchwale budżetowej w planie wydatków ujęto również środki finansowe na opracowanie dokumentacji projektowej budowy windy w wyżej wymienionej jednostce oświatowej. Wykonanie robót budowlanych związanych z wyżej wymienionym zadaniem będzie przedmiotem analizy przy sporządzaniu projektu budżetu Miasta Krakowa na rok 2026.    

20. Czy miasto tworząc Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, zabezpieczyło środki co do infrastruktury technicznej, drogowej i wodno-kanalizacyjnej?

Grzegorz Stawowy: Rada Miasta zajmuje się uchwalaniem planów. Do tego jest prognoza finansowa, która przewidująca koszty, ale to robi się regularnie, bo plany miejscowe są uchwalane w całym Krakowie. Miasto przerzuca część kosztów na deweloperów na podstawie art. 16.

21. Ulica Słotna stała się parkingiem dla mieszkańców Wielkiej Wsi, Jerzmanowic itd. Będzie też dojazdem do osiedla Frontonu i domu kultury. Czy jest możliwa zmiana organizacji ruchu na tej ulicy?

GK (IR): W związku z pojawiającymi się problemami z nieprawidłowo zaparkowanymi pojazdami Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu zatwierdził projekt stałej organizacji ruchu na ulicy Słotnej wprowadzający zakaz parkowania na odcinku od wewnętrznej ulicy Stelmachów do serwisowej drogi ulicy Jasnogórskiej. Organizacja ruchu oczekuje na wdrożenie.

22. Na ul. Jasnogórskiej był remont nawierzchni, a jak się wjeżdża w Chełmońskiego są muldy. Ponadto na ul. Stelmachów – na działkach mieszkańców – jest wylany asfalt bez ich zgody. Co zrobi z tym miasto?

ZDMK: Po przeprowadzeniu kontroli w terenie, ustalono, że na tarczy skrzyżowania ulic Jasnogórska–Chełmońskiego nie ma ubytków. Nawierzchnia jezdni jest skoleinowana i popękana, występują „łaty” po uzupełnianiu ubytków. Prace polegające na remoncie jezdni na skrzyżowaniu ulic Jasnogórska–Chełmońskiego znajdują się na liście zadań remontowych Dzielnicy IV Prądnik Biały. Po zabezpieczeniu środków finansowych, w roku 2025 zostanie wykonana naprawa jezdni.

Odnosząc się do ul. Stelmachów, informuję, że obecnie realizowane jest zadanie dotyczące budowy ul. Chełmońskiego, w ramach pozyskanej decyzji ZRID nr 22/6740.4/2022 z 18 sierpnia 2022 r. znak: AU-01-6.6740.4.28.2021.BUR zezwolenie na realizację inwestycji drogowej pn.: „Rozbudowa ulic: Chełmońskiego klasy L, kategoria drogi gminnej w km: 0+00 – 0+123.12, Piaskowej klasy L, kategorii drogi gminnej w km: 0+00 – 471,10, Stelmachów klasy L, kategorii drogi D, kategorii drogi gminnej w km: 0+000 – 0+036,58, Stelmachów klasy L, kategorii drogi gminnej w km: 0+471,10 – 1+069,15, Stelmachów klasy Z, kategorii drogi gminnej w km: 0+000,00 – 0+124,20, Jordanowskiej klasy D, kategorii drogi gminnej w km: 0+000,00 -0+193,20 w Krakowie w zakresie budowy skrzyżowania ulic Jordanowska–Stelmachów typu rondo, budowy skrzyżowania ulic Chełmońskiego–Piaskowa typu rondo, przebudowy jezdni, budowy chodników, budowy miejsc postojowych, placów do zawracania, budowy zatok autobusowych otwartych, budowy przystanków autobusowych, budowy wiat przystankowych wraz z budową towarzyszącej infrastruktury (…) przebudowa innych dróg publicznych – ul. Łokietka klasy L, kategorii drogi powiatowej oraz ul. Chełmońskiego klasy L, kategoria drogi gminnej w Krakowie”. Od wyżej wymienionej decyzji wpłynęły odwołania i sprawa rozpatrywana jest przez Małopolski Urząd Wojewódzki, niemniej, na podstawie rygoru natychmiastowej wykonalności nadanej decyzji nr 22/6740.4/2022 inwestycji jest realizowana.

Zakres decyzji obejmuje: rozbudowę drogi od skrzyżowania ul. Łokietka/Jordanowska, Jordanowska, skrzyżowanie Jordanowska/Stelmachów, Stelmachów do skrzyżowania z ul. Piaskową, Piaskowa do skrzyżowania Pisakowa/Chełmońskiego.

Z uwagi na brak wskazania dokładnej lokalizacji „wylanego asfaltu”, rzetelne odniesienie się do wyżej wymienionej uwagi nie jest możliwe. Ponadto zaznacza się, iż ul. Stelmachów ma długość około 2 000 m, natomiast wyżej wymieniona inwestycja prowadzona jest na odcinku ok. 600 m, tj. od skrzyżowania z ul. Jordanowską do skrzyżowania z ul. Piaskową.

AU: Prezydent Miasta Krakowa wydał decyzję ZRID nr 22/6740.4/2022 z 18 sierpnia 2022 dla inwestycji: Rozbudowa ulic: Chełmońskiego klasy L, kategoria drogi gminnej w km: 0+00 – 0+123.12, Piaskowej klasy L, kategorii drogi gminnej w km: 0+00 – 471,10, Stelmachów klasy L, kategorii drogi D, kategorii drogi gminnej w km: 0+000 – 0+036,58, Stelmachów klasy L, kategorii drogi gminnej w km: 0+471,10 – 1+069,15, Stelmachów klasy Z, kategorii drogi gminnej w km: 0+000,00 – 0+124,20, Jordanowskiej klasy D, kategorii drogi gminnej w km: 0+000,00 -0+193,20 w Krakowie w zakresie budowy skrzyżowania ulic Jordanowska–Stelmachów typu rondo, budowy skrzyżowania ulic Chełmońskiego–Piaskowa typu rondo, przebudowy jezdni, budowy chodników, budowy miejsc postojowych, placów do zawracania, budowy zatok autobusowych otwartych, budowy przystanków autobusowych, budowy wiat przystankowych wraz z budową towarzyszącej infrastruktury (…) przebudowa innych dróg publicznych – ul. Łokietka klasy L, kategorii drogi powiatowej oraz ul. Chełmońskiego klasy L, kategoria drogi gminnej w Krakowie”. Decyzja nie jest ostateczna, ale posiada rygor natychmiastowej wykonalności.

23. Czy będzie wybudowany tramwaj do Bronowic Wielkich?

ZTP: Linia tramwajowa do Bronowic w dokumentach planistycznych jest przewidywana z dwóch stron (od strony pętli Azory jako kontynuacja linii tramwajowej Krowodrza Górka – Azory oraz od ul. Piastowskiej przez ul. Armii Krajowej, Jasnogórską) po realizacji budowy linii Cichy Kącik – Azory. Budowa tego odcinka wymaga zatem realizacji odcinków łączących i znacznych nakładów finansowych. Biorąc pod uwagę rozwój obszaru od ul. Conrada do ul. Chełmońskiego, realizacja tego połączenia jest zasadna.

24. Na ul. Stawowej od 26 lat stał nielegalnie postawiony pustostan. Teraz będzie powstawał tam apartamentowiec. Jak do tego doszło?

BP: Teren prawdopodobnej lokalizacji przedmiotowego pustostanu (nie podano adresu i numeru działki) po 1 stycznia 2003 r., kiedy to przestał obowiązywać miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa zatwierdzony uchwałą Nr VII/58/94 Rady Miasta Krakowa z 16 listopada 1994 r. nie podlegał ustaleniom żadnego obowiązującego planu miejscowego.

Od 11 marca 2022 r. fragment ulicy Stawowej na odcinku od ulicy Jasnogórskiej objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Pasternik”, a działka z istniejącym na niej wiele lat pustostanem znajduje się w terenie MWn.9 – teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej niskiej intensywności o podstawowym przeznaczeniu pod zabudowę budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi niskiej intensywności.

AU: Postawione pytanie nie zawiera dokładnej lokalizacji przedmiotowego obiektu, niemniej w związku z przeprowadzoną kwerendą systemów Wydziału Architektury i Urbanistyki uznano, że może ono dotyczyć wydanej decyzji o pozwoleniu na budowę nr 2083/05 z 13 grudnia 2005 r. znak: AU-01-2.73531-1230/05, dla inwestycji: „Trzy budynki mieszkalne wielorodzinne z garażem podziemnym, wewnętrznymi instalacjami wod.-kan., gazową, c.o., elektryczną i wentylacji mechanicznej garażu podziemnego, oraz parkingami zewnętrznymi, drogą, ciągiem pieszym i wjazdem z ulicy” – jako I etap inwestycji pn.: „Zespół 5 budynków mieszkalnych wielorodzinnych z parkingiem podziemnym i infrastrukturą techniczną” na działce nr 516/5, 516/6, 517/3 i 517/4, 516/7 obr. 34 Krowodrza, dla inwestora: AKB Investemnts sp. z o.o.

Decyzja ta stała się ostateczna 5 stycznia 2006 r. oraz kolejno została przeniesiona na rzecz: Dom-Bud Marek Szaflarski, Andrzej Chlebowski S.J. decyzją nr 535/157/07 z 27 czerwca znak: AU-01-1.73535-141/07.

Wskazujemy jednocześnie, że w czasie wydania decyzji jej ważność wynosiła dwa lata od chwili, gdy stała się ona ostateczna (cyt. decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem dwóch lat lub budowa została przerwana na czas dłuższy, niż dwa lata), natomiast od 23 sierpnia 2008 r., w związku ze zmianą przepisów ustawy Prawo budowlane, okres ten wynosi trzy lata, jednak potwierdzenie tych informacji odzwierciedlają jedynie wpisy w dzienniku budowy, który jest własnością inwestora i poza wiedzą wydziału. Jednocześnie wyjaśniamy, że nadzór nad realizacją inwestycji leży w kompetencji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie – Powiat Grodzki, ul. Wielicka 28a, Kraków.

 


 

Wykaz użytych skrótów: