Miasto powinno kreować kulturę przedsiębiorczości zapewniając firmom optymalne warunki do rozwoju. Współpraca na linii samorząd – sektor prywatny powinna być oparta na jasnych i czytelnych zasadach. Przedsiębiorcy muszą być wspierani przez miasto, ponieważ tworzą miejsca pracy oraz generują dochody mieszkańców i samorządu. Strategiczne branże, ale również te niszowe, powinny być obiektem szczególnej uwagi. Duże wydarzenia branżowe integrujące lokalnych przedsiębiorców czy utworzenie organów doradczych o charakterze eksperckim, jak Rada Biznesu, stworzą przestrzeń do wzajemnego dialogu i wymiany doświadczeń. Kluczowe będzie również skorzystanie z zasobów wiedzy krakowskich uczelni i włączenie ich do współpracy. Kraków powinien rozwijać się w oparciu o ideę Smart City – miasta inteligentnego, wykorzystującego potencjał mieszkańców i nowe technologie. Specjalne Strefy Aktywności Gospodarczej powinny być miejscem rozwoju przedsiębiorstw, gwarantującym preferencyjne warunki funkcjonowania. Trzeba uaktwynić współpracę pomiędzy samorządem, uczelniami wyższymi i przedsiębiorcami.
Lokalni przedsiębiorcy stanowią o sile gospodarczej każdego miasta, dlatego wykorzystamy pieniądze z opłaty turystycznej, aby ich wspierać i umożliwić rozwijanie swojej działalności. Dostępność instytucji ważnych dla lokalnej społeczności zabezpieczymy za pomocą profilowanych konkursów na wynajem miejskich lokali użytkowych. Preferencyjnymi czynszami obejmiemy między innymi bary mleczne, księgarnie, kina studyjne, inicjatywy non profit i not for profit, działające w obszarze kultury.
Stopień realizacji zadania
Kontynuacja realizacji Uchwały nr LXXXI/1060/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 września 2009 r. w sprawie przyjęcia Programu gospodarczego wspierania przedsiębiorczości w zakresie branż chronionych i zanikających (z późn. zm.). W opracowaniu jest Krakowski Program Gospodarczy Wspierania Przedsiębiorczości i Innowacji.
Kraków dysponuje ogromnym potencjałem akademickim, który musi zostać wykorzystany. Nawiązaliśmy współpracę z krakowskimi uczelniami, aby część prac magisterskich, dyplomowych i doktorskich była tematycznie związana z Krakowem. Wyżej wymienione prace powinny być połączone z wykonaniem badań i analiz. Stale zwiększamy integrację miasta z uczelniami, a co za tym idzie, chcemy zwiększać swój udział w tworzeniu kierunków studiów, których absolwenci są potrzebni na rynku pracy w Krakowie. Ponadto stworzymy system stypendialny dla osób uczęszczających na pożądane kierunki.
Stopień realizacji zadania
Kontynuowano aktywne działania na rzecz współpracy z krakowskim środowiskiem akademickim. W ramach Krakowskiego Ośrodka Naukowo-Akademickiego (KONA) wspierane są Krakowskie Konferencje Naukowe – w tym roku wpłynęły 124 wnioski, z czego 41 otrzymało rekomendację do realizacji. Angażowano się w projekty studenckie dedykowane rozwojowi Krakowa. Tworzone są grupy robocze, które będą pracować nad wyznaczonymi obszarami dalszego rozwoju nauki w mieście.
Ogłoszono konkurs „KRAKÓW♥EKO – Zielone Granty”, adresowany do kół naukowych krakowskich uczelni, wspierający projekty z zakresu ochrony środowiska, ekologii i idei SMART CITY. Planowane jest ogłoszenie kolejnego konkursu – na najlepsze prace dyplomowe z dziedzin takich jak ochrona powietrza, klimat akustyczny, ochrona wód i energetyka, z naciskiem na praktyczne wykorzystanie wyników w polityce miejskiej. Udzielano wsparcia sektorowi NGO umożliwiając realizację projektów naukowych, popularnonaukowych, innowacyjnych w ramach tzw. małych grantów (art. 19a Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie).
Współpraca z uczelniami rozwijana jest również poprzez działania Wydziału Środowiska, Klimatu i Powietrza, który koordynuje „Pakt dla Klimatu”, integrując samorząd, uczelnie i przedsiębiorców wokół proekologicznych rozwiązań – do inicjatywy dołączyły już AWF, UEK i UR oraz 16 firm. Zarząd Zieleni Miejskiej prowadzi praktyki i staże studenckie (obecnie pięć osób), doktoraty wdrożeniowe z AGH i UR, a także współpracuje z uczelniami przy ochronie gatunków chronionych i produkcji rodzimych drzew i krzewów dla parków miejskich. Wydział ds. Turystyki wraz z Biurem Kongresów współpracuje z UEK, UJ, PK, AWF i UKEN w zakresie badań ruchu turystycznego, przemysłu spotkań i kształcenia studentów; od czerwca 2025 r. kontynuowany jest projekt Kraków Network 2.0.
Skrócimy i uprościmy obsługę przedsiębiorców. Znosząc bariery biurokratyczne, uwolnimy potencjał krakowskiej gospodarki. W jednym miejscu zintegrujemy wszystkie usługi i zbierzemy potrzebne informacje, w tym np. ofertę miasta dla firm czy instrumenty wspierania przedsiębiorczości w ramach programów krajowych i europejskich. Dodatkowo powołamy Asystenta Przedsiębiorcy – indywidualnie oddelegowanego urzędnika, który będzie łącznikiem pomiędzy urzędem, a inwestorem.
Stopień realizacji zadania
Kontynuujemy działalność Punktu Obsługi Przedsiębiorcy, jednocześnie aktywnie realizujemy projekty wspierającego przedsiębiorczość poprzez działania edukacyjne, mentoringowe czy networkingowe.
Rozwój przedsiębiorczości to w dużej mierze nowe przedsięwzięcia kubaturowe krakowskich małych i średnich przedsiębiorców, dla których realizacji niezbędne są kompleksowo przygotowane tereny inwestycyjne. Przeanalizujemy założenia dokumentów urbanistycznych pod kątem możliwości wygospodarowania takich terenów w różnych częściach miasta oraz zwiększymy aktywność samorządu w zakresie pozyskiwania na ten cel terenów poprzemysłowych. Dotyczy to w szczególności Nowej Huty. Swoją przestrzeń powinny również otrzymać krakowskie start-upy.
Stopień realizacji zadania
W Strefie Przedsiębiorczości/Kreatywnej Klastra Innowacji Społeczno-Gospodarczych Zabłocie 20.22 funkcjonuje przestrzeń coworkingowa z 20 stanowiskami pracy, strefą kuchenną oraz pomieszczeniem B2B. Atrakcyjne pakiety najmu stanowisk pracy są odpowiedzią m. in. na potrzeby młodych przedsiębiorców, którzy stawiają swoje pierwsze kroki pod Wawelem. Od początku 2025 roku zawarto 76 umów udostępnienia stanowisk pracy w Klastrze.
Kraków ma bardzo duży potencjał do rozwoju start-upów. Z tego powodu będziemy wspierać start-upy poprzez udostępnianie przestrzeni biurowych w inkubatorach lub parkach technologicznych, oferując preferencyjne warunki najmu i dostęp do infrastruktury. Dodatkowo zorganizujemy program szkoleń mentorskich oraz konkursów i grantów dla nowych przedsiębiorstw. Wdrożymy inicjatywy promujące ekosystem startupowy, takie jak konferencje branżowe czy wydarzenia networkingowe. Nasze inicjatywy będą sprzyjać nawiązywaniu kontaktów biznesowych i zdobywaniu wsparcia dla nowych przedsięwzięć.
Stopień realizacji zadania
Kontynuowana jest działalność Klastra Innowacji Społeczno-Gospodarczych Zabłocie 20.22, w tym Inkubatora Przedsiębiorczości, który prowadzony jest, zgodnie z wynikami Otwartego Konkursu Ofert, przez Kraków Miastem Startupów. Inkubator to program dla młodych przedsiębiorców, startupów, naukowców oraz małych i średnich firm, którzy chcą rozpocząć i rozwijać swoje pomysły biznesowe, przekuwając je na realny sukces! Członkostwo w programie trwa od pół roku do roku i poprzedzone jest ułożeniem spersonalizowanego planu inkubacji dla każdego uczestnika. Wspierane obszary to smart city, 5G, lifescience, Internet of Things oraz AI.
Stworzymy korzystne środowisko biznesowe poprzez organizowanie specjalistycznych szkoleń i programów edukacyjnych z zakresu umiejętności potrzebnych w branży BPO. Dzięki współpracy z krakowskimi uczelniami pomożemy w dostosowaniu kierunków rozwoju studentów do potrzeb firm z tej branży, co z kolei przyczyni się do przyciągnięcia nowych inwestorów i rozwoju sektora BPO w Krakowie.
Stopień realizacji zadania
W ramach współpracy z Krakowskim Ośrodkiem Naukowo-Akademickim oraz firmami z sektora nowoczesnych usług prowadzone są rozmowy dotyczące powołania centrów certyfikacyjnych, które – przy aktywnym udziale uczelni – będą wspierać diagnozowanie potrzeb rynku pracy, dostosowywanie programów kształcenia i umożliwiać szybkie reagowanie na zmieniające się wymagania kompetencyjne firm.
Ponadto 9.10.2025 r. planowane jest podpisanie listu intencyjnego pomiędzy GMK a ASPIRE dot. między innymi zadań związanych z analizą trendów i zmian zachodzących na lokalnym rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji kompetencji kluczowych z punktu widzenia długofalowego rozwoju Krakowa.
Będziemy wspierać branże oparte na nowych technologiach, w szczególności związane z informatyką i nowoczesnym przemysłem lekkim, tak aby zadbać o dywersyfikację dochodów gospodarki Krakowa.
Stopień realizacji zadania
Miasto rozwija inicjatywę współpracy Tech4KRK pomiędzy największymi firmami działającymi w Krakowie oraz gminą. Trwają prace nad nowymi standardami obsługi inwestora. Rozwijany jest także portal Otwarte Dane umożliwiający wszystkim zainteresowanym użytkownikom dotarcie do informacji sektora publicznego Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskich jednostek organizacyjnych. Zasoby danych są na bieżąco uzupełniane. Przygotowywany jest też konkurs kierowany do startup-ów, studentów, przedsiębiorstw na najlepszą aplikację wykorzystującą otwarte dane miejskie.
Rada działająca przy prezydencie będzie organem opiniotwórczym i wspomagającym tworzenie prawa przyjaznego przedsiębiorcom. Działalność Rady będzie jasnym i czytelnym sygnałem, iż miasto uwzględnia ich problemy, co spowoduje pozytywny przekaz dla przyszłych inwestorów. Dodatkowo będzie platformą do wymiany doświadczeń i know-how. W skład rady wejdą, m.in. przedstawiciele uczelni i instytutów, przedsiębiorcy oraz urzędnicy miejscy.
Stopień realizacji zadania
Projekt zarządzenia przekazany do Kancelarii Prezydenta celem dalszego procedowania. Projekt zarządzenia w trakcie wewnętrznych konsultacji w związku z postulatami różnych organizacji co do wariantów rozwiązań koncepcyjnych uregulowania pracy oraz składu rady.
Często w trakcie remontów dochodzi do zamknięcia dróg dojazdowych czy chodników, którymi klienci docierają do przedsiębiorców. Wprowadzimy krakowską tarczę dla przedsiębiorców, którzy są dotknięci zmniejszoną liczbą klientów ze względu na przedłużające się remonty.
Stopień realizacji zadania
Stworzony został „Pakt remontowy”, czyli zestaw działań wspierających przedsiębiorców borykających się ze spadkiem obrotów w wyniku przedłużających się remontów ulic. Działania realizowane w ramach paktu są wdrażane już teraz przy pracach związanych z planowanym remontem ul. Straszewskiego oraz ul. Piłsudskiego.
Stworzymy centrum rozwoju kompetencji zawodowych i branżowych, którego celem będzie łączenie partnerów biznesowych z uczelniami wyższymi oraz zarządzanie zintegrowanym systemem informacji i promocji. Zamierzamy organizować regularne konsultacje z przedstawicielami różnych branż, aby uzyskać informacje na temat ich potrzeb jako pracodawców i trendów na rynku pracy. Dzięki tym informacjom krakowskie szkoły zawodowe będą mogły aktualizować swój programów nauczania i wprowadzać nowe kursy odpowiadające na zmieniające się wymagania rynku.
Stopień realizacji zadania
Dyrektorzy krakowskich szkół aktywnie współpracują z przedsiębiorcami z różnych branż, podpisując porozumienia, dzięki którym możliwe jest uruchamianie kształcenia w nowych, atrakcyjnych zawodach – zawsze we współpracy z organem prowadzącym.
Aby jeszcze lepiej dostosować szkolnictwo zawodowe do potrzeb nowoczesnego rynku pracy:
• wprowadzono kształcenie w nowych zawodach, otwierając przed uczniami nowe możliwości rozwoju
• zmodernizowano bazę dydaktyczną, w tym pracownie kształcenia zawodowego, aby zapewnić dostęp do nowoczesnych narzędzi i technologii
• wzmocniono kadrę dydaktyczną, m.in. poprzez zgody na zatrudnianie specjalistów z bogatym doświadczeniem branżowym niebędących nauczycielami
• sfinansowano szkolenia branżowe dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, aby poszerzać ich wiedzę i kompetencje.
Wkrótce rozpoczną działalność dwa Branżowe Centra Umiejętności (BCU) – w Zespole Szkół Architektoniczno-Budowlanych oraz w Zespole Szkół Mechanicznych nr 2.
To nowoczesne placówki o ogólnopolskim zasięgu, które będą kształcić, szkolić i egzaminować w wybranych dziedzinach zawodowych. BCU staną się miejscem współpracy szkół, uczelni oraz pracodawców, a ich działania obejmą m.in.:
a) prowadzenie nowoczesnych programów edukacyjno-szkoleniowych
b) wspieranie współpracy między szkołami, uczelniami i pracodawcami
c) rozwój innowacji, upowszechnianie nowych technologii oraz promowanie transformacji ekologicznej i cyfrowej
d) wsparcie doradztwa zawodowego oraz aktywizacji zawodowej uczniów, studentów, doktorantów i absolwentów.
Powstanie Branżowych Centrów Umiejętności możliwe jest dzięki porozumieniom z organizacjami branżowymi, które obejmują centra wsparciem merytorycznym, kadrowym i organizacyjnym, wzmacniając jakość kształcenia i przygotowania zawodowego w Krakowie.
O wszystkich tych działaniach mieszkańcy są na bieżąco informowani za pośrednictwem Portalu Edukacyjnego, gdzie regularnie publikowane są aktualności i komunikaty dotyczące rozwoju edukacji w mieście.