Eliza Dydyńska-Czesak interpeluje w sprawie remontu ul. Kościuszki. Łukasz Maślona pyta o nowe inwestycje tramwajowe. A radni Piotr Moskała i Rafał Zawiślak składają po kilka interpelacji, w których poruszają m.in. sprawy nielegalnego graffiti, starych rowerów, nowej nazwy ulicy, budowy bulodromów czy poprawy działania sygnalizacji świetlnej.
Radny Łukasz Maślona interpeluje w sprawie nowych inwestycji tramwajowych i prosi o informacje, na jakich etapach znajdują się inwestycje przedłużenia linii tramwajowej z os. Piastów do budowanego przystanku kolejowego “Kraków os. Piastów”, budowy linii tramwajowej Azory - Cichy Kącik oraz budowy linii tramwajowej Azory - Bronowice Wielkie. Radny prosi o podanie przewidywanych dat ich realizacji oraz o informację czy posiadają zabezpieczenie finansowe. Radny uważa, że nawet jeśli Kraków zmierza ku budowie metra, nie można pomijać rozwoju infrastruktury tramwajowej, gdyż wszystkie elementy systemu transportu publicznego wzajemnie się uzupełniając stworzą sieć rozległą, spójną i gęstą, finalnie zachęcającą mieszkańców do korzystania z niej w codziennej podróży. Druga interpelacja radnego Maślony dotyczy połączenia tramwajowego Górka Narodowa – Azory. Radny pyta, na jakim etapie jest budowa linii tramwajowej i kiedy Urząd Miasta przewiduje rozpoczęcie prac. Budowa nowej linii na Górkę Narodową, od której uzależniano budowę inwestycji, zakończyła się, a jednak nadal nie ma informacji o rozpoczęciu budowy tramwaju na Azory.
Radna Eliza Dydyńska-Czesak interpeluje do Prezydenta w sprawie remontu na ulicy Kościuszki i pyta dlaczego dokumenty dotyczące remontu ulicy Kościuszki nie zawierają schematu ułożenia płyt chodnikowych, mimo, że zapisy projektu budowlanego dla zadania pn. “Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Zwierzynieckiej i ul. Kościuszki w Krakowie wraz z przebudową sieci trakcyjnej [...]” narzucają na wykonawcę taki obowiązek. Radna prosi o odpowiedź czy wynika to z tego, że przy tworzeniu projektu nie był zatrudniony architekt. Radna prosi także o ostateczne stanowisko co ZDMK wraz z wykonawcą planują zrobić z płytami betonowymi na części jezdni z torowiskiem, ponieważ mieszkańcy czują się zbywani w tej kwestii oraz o przesłanie dokumentów, na które powołuje się Prezydent w odpowiedzi na interpelację radnej Agnieszki Łętochy. Radna informuje także, że link do dokumentacji projektowej na stronie ZDMK jest nieaktywny i prosi o interwencję (chodzi konkretnie o załącznik nr 7). Radna załączyła do interpelacji dokumentację fotograficzną.
Radny Piotr Moskała składa do Prezydenta kilka interpelacji. W pierwszej z nich porusza problem nielegalnego graffiti. Radny przypomina, że w krakowskim sądzie karnym zapadł bulwersujący wyrok umarzający sprawę wandala malującego napisy o treści "Sicoer" i pyta kiedy będzie złożony pozew cywilny przeciwko opisanemu sprawcy, na jaką kwotę planowany jest pozew i czy Kraków zwróci się do Ministerstwa Sprawiedliwości o zmiany systemowe, tak aby wandale - grafficiarze ponosili kary za przestępstwa. W kolejnej interpelacji Piotr Moskała nawiązuje do informacji nt. funkcjonowania myjni automatycznej na stacji Circle K przy ul. Lublańskiej, którą uzyskał od mieszkańców. Mieszkańcy skarżą się, że w myjni, która działa całodobowo podczas pracy nie zamykają się drzwi, przez co jest bardzo głośno, a w powietrzu unoszą się opary chemiczne. Pomimo wielu interwencji, zarówno w Wydziale Kształtowania Środowiska jak i w Straży Miejskiej, problemu nie udało się rozwiązać. Radny prosi, by podległe Prezydentowi służby użyły wszelkich niezbędnych kroków, które zobowiążą właściciela stacji do obowiązkowego zamykania drzwi podczas pracy myjni. Kolejna interpelacja radnego Moskały dotyczy hałasu. Skarżą się na ten hałas mieszkańcy ul. Ostroroga, Białych Brzóz, Combrowej czy Nabielaka, mieszkańcy ul. Lublańskiej informują, że po wybudowaniu ekranów akustycznych nagle ich komfort akustyczny bardzo się pogorszył, mieszkańcy osiedla „Zaczarowany Młyn” skarżą się że ekran nagle się urywa (przed ogródkami działkowymi), a mieszkańcy ulicy XX Pijarów oraz ul. Akacjowej informują o „wyrwach” w ekranach, przez co funkcjonowanie w ciągu dnia przy otwartych oknach jest praktycznie niemożliwe. Radny pyta kiedy planowana jest całościowa analiza i przygotowanie skutecznych rozwiązań zabezpieczających mieszkańców przed hałasem i kiedy planowane jest wdrożenie ww. rozwiązań w życie. W następnej interpelacji radny prosi o podjęcie pilnej interwencji w sprawie drzew znajdujących się przy ul. Biskupa Jana Prandoty. Drzewa znajdujące się wzdłuż ulicy rosną w małych „okienkach”, przez co korzenie mają bardzo mały dostęp zarówno do wody jak i do tlenu, a wyznaczony sposób parkowania jak i bardzo wąski chodnik doprowadza do tego, że nawet te niewielkie fragmenty powierzchni biologicznie czynnej są rozjeżdżane przez samochody i zadeptywane przez pieszych. Radny pyta czy były analizowane możliwości interwencyjnego powiększenia „okienek”, przesunięcia chodnika od strony ul. Rakowickiej bezpośrednio do muru cmentarza, przesunięcia ogrodzenia cmentarza na fragmencie pomiędzy bramą główną a wjazdem na osiedle i stację BP tak, aby można było utworzyć reprezentacyjną aleję z oddzielnym szerokim chodnikiem, wyznaczoną drogą dla rowerów i zadbaną zielenią. Radny prosi o podanie kosztu przeprojektowania i modernizacji całej ulicy.
Radny Rafał Zawiślak również składa do Prezydenta kilka interpelacji. W pierwszej z nich zwraca się z prośbą o wyznaczenie terenów pod miejsca do gry w bule (petankę) na terenie miasta Krakowa oraz wdrożenie programu budowy bulodromów w krakowskich parkach i przestrzeniach rekreacyjnych. Radny zauważa, że gra w bule może być uprawiana przez osoby w różnym wieku, jest prozdrowotną aktywnością fizyczną na świeżym powietrzu, a bulodromy stanowią doskonałe miejsca do integracji lokalnych społeczności. Radny wnosi m.in. o wyznaczenie terenów pod miejsca do gry w bule na terenie wybranych parków i przestrzeni rekreacyjnych w Krakowie, opracowanie i wdrożenie programu budowy bulodromów, rozważenie współpracy z lokalnymi klubami sportowymi oraz stowarzyszeniami miłośników gry w bule w celu promocji tej formy rekreacji oraz zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych na realizację tego projektu w najbliższych latach budżetowych. W kolejnej interpelacji Rafał Zawiślak pisze w imieniu mieszkańców nowo wybudowanych domów w rejonie Rybitw, w szczególności mieszkańców działki o nr 242/11 obręb 21 Podgórze, którzy borykają się z poważnym problemem związanym z brakiem dostępu do miejskiej sieci kanalizacyjnej. Radny zwraca się m.in. z prośbą o przeprowadzenie audytu infrastruktury kanalizacyjnej w rejonie Rybitw, ze szczególnym uwzględnieniem nowo wybudowanych osiedli, rozpoczęcie prac planistycznych nad rozbudową sieci kanalizacyjnej w tym obszarze oraz zapewnienie odpowiednich środków finansowych na realizację tego projektu w ramach budżetu miasta na najbliższe lata. W kolejnej interpelacji, w imieniu mieszkańców nowo powstałej ulicy zlokalizowanej na działce nr 240/5 obręb 21 Podgórze w rejonie ulic Strażackiej i Kawowej, Rafał Zawiślak prosi o nadanie ulicy nowej odrębnej nazwy — „Dzika”. Mieszkańcy, którzy włożyli własne fundusze w budowę tego odcinka podkreślają, że zależy im na nadaniu ulicy odrębnej tożsamości i nie chcą, aby nowa ulica stanowiła kontynuację numeracyjną ulicy Strażackiej, ponieważ nowa numeracja powodowałaby chaos z numerami administracyjnymi budynków. Radny wnosi o rozpoczęcie formalnej procedury nadania nazwy ulicy dla nowego odcinka na działce nr 240/5 obręb 21 Podgórze zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, uwzględnienie w procesie decyzyjnym propozycji mieszkańców, którzy sugerują nazwę „Dzika” dla nowo powstałej ulicy oraz przyspieszenie działań administracyjnych, aby umożliwić mieszkańcom szybkie korzystanie z nowej nazwy i związaną z nią numerację. Radny Rafał Zawiślak interpeluje także w sprawie umożliwienia otwarcia i pełnego włączenia do systemu Park&Ride parkingów „Krowodrza Górka” oraz „Pachońskiego”, które, mimo że zostały już wybudowane, pozostają nieczynne, co uniemożliwia mieszkańcom przedmieść bezproblemowe przesiadanie się na komunikację miejską. Radny pyta dlaczego parkingi te pozostają nieczynne mimo zakończenia ich budowy i jakie kroki są planowane w celu jak najszybszego włączenia tych parkingów do systemu P&R. Kolejna interpelacja radnego Zawiślaka dotyczy poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych znajdujących się przy ulicy Wielickiej, na wysokości ulic Świątnickiej oraz Daszyńskiego. Problem dotyczy w szczególności sygnalizacji świetlnej przy przejazdach tramwajowych i pojawia się zwłaszcza wtedy, kiedy sygnalizacja świetlna zmienia się na światło czerwone w momencie, gdy piesi znajdują się jeszcze pomiędzy torowiskami. Podobne problemy występują w innych lokalizacjach, jak np. na przejściu przy ulicy Świątnickiej, jak i przy ulicy Daszyńskiego, co sugeruje, że problem ma charakter systemowy i wymaga pilnych zmian. Radny wnosi o wydłużenie czasu trwania zielonego światła dla pieszych na wskazanych przejściach, zastosowanie dodatkowych środków sygnalizacyjnych, które jednoznacznie informowałyby pieszych o zmianie sygnalizacji oraz potencjalnym ryzyku oraz rozważenie wprowadzenia dodatkowych elementów infrastruktury, które zapobiegłyby przypadkowemu zatrzymaniu się pieszych na torach. Do tej interpelacji radny dołączył dokumentacje fotograficzną. Rafał Zawiślak porusza również problem porzuconych, uszkodzonych i starych rowerów, przymocowanych do stojaków rowerowych. Radny pisze, że problem ten nie tylko wpływa negatywnie na estetykę miasta, ale również ogranicza dostępność miejsc parkingowych dla osób aktywnie korzystających z rowerów. Obecnie problem porzuconych rowerów nie jest skutecznie rozwiązany. Radny proponuje opracowanie i wdrożenie programu systematycznego usuwania porzuconych rowerów z terenów publicznych, w szczególności ze stojaków rowerowych, w celu zwiększenia dostępności tej infrastruktury, wprowadzenie jasnych procedur identyfikacji porzuconych rowerów i dawanie właścicielom określonego czasu na ich usunięcie, zintensyfikowanie działań informacyjnych skierowanych do mieszkańców w zakresie porządkowania przestrzeni publicznej oraz podjęcie współpracy z organizacjami społecznymi i firmami recyklingowymi, które mogłyby zajmować się odbiorem i przetwarzaniem porzuconych rowerów w sposób ekologiczny, np. poprzez przekazanie sprawnych części lub naprawę rowerów dla potrzebujących.
Pełna treść interpelacji jest dostępna TUTAJ.