Modernizacji boiska i placu zabaw przy Szkole Podstawowej nr 107, mobilna kontrola strefy parkowania, zabudowa na ul. Sobieskiego, kontynuowanie prac zespołu zadaniowego ds. przebiegu drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice, konserwacja przydrożnych rowów melioracyjnych, przebudowa ulicy Kocmyrzowskiej oraz promowanie wśród kierowców parkingów P&R, to tylko niektóre sprawy jakie poruszają w swoich interpelacjach radni.
Radny Michał Starobrat interpeluje w sprawie kontynuowania prac zespołu zadaniowego ds. przebiegu drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice. W poprzedniej kadencji RMK zespół monitorował aktualny postęp prac poprzez wspólne spotkania z przedstawicielami GDDKiA oraz firmy projektowej, a aktualnie trwa przygotowanie 8 wariantów, które zostaną poddane konsultacjom społecznym. Zdaniem radnego brak zaangażowania w prace ww. zespołu może powodować brak odpowiedniej reakcji miasta na ewentualne rozwiązania szkodliwe dla mieszkańców Krakowa.
Radna Aleksandra Owca zwraca się do Prezydenta z interpelacją w sprawie dofinansowania modernizacji boiska i placu zabaw przy Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 107 im. przy ul. Zdrowej, które obecnie są w bardzo złym stanie. W marcu 2023 roku część placu zabaw została wyłączona z użytkowania, a problemy potwierdziła także kontrola PINB. Pomimo wskazań MCOO, przeprowadzonych kontroli i stwierdzonej konieczności modernizacji, miasto wciąż nie podjęło kroków zmierzających do pozyskania środków na inwestycję i nie znalazło się na nią miejsce w budżecie na rok 2024. Radna pyta m.in. czy w budżecie na rok 2025 planowane jest uwzględnienie modernizacji ww. boiska i placu zabaw, jaka będzie całkowita kwota przekazana na cel tego zdania i czy są inne szkoły, w Krakowie, które zgłaszały uzasadnioną potrzebę rewitalizacji boiska. Radna prosi też m.in. o odpowiedź na pytanie, że jeśli ogólny program rewitalizacji boisk szkolnych nie znalazłby się w budżecie na 2025 rok, jakie są inne metody zapewnienia finansowania przez miasto modernizacji boiska i placu zabaw przy SP nr 107.
Radna Renata Piętka interpeluje do Prezydenta w dwóch sprawach. W pierwszej prosi o rozważenie objęcia prezydencką kontrolą nadzorczą realizacji zadania pn. Budowa ulicy 8 Pułku Ułanów w Krakowie. Radna zauważa, że Prezydencka Kontrola Nadzorcza umożliwi weryfikację prawidłowości i zasadności działań prowadzonych przez podległe Prezydentowi Miasta Krakowa komórki organizacyjne Urzędu Miasta Krakowa oraz jednostki miejskie odpowiedzialne za realizację tej inwestycji. Pozwoli też na ponowne przeanalizowanie zakresu zadania w kontekście nowych faktów oraz podjęcie decyzji pozwalających na uniknięcie wydatkowania środków miasta niezgodnie z prawem i interesem publicznym. W kolejnej interpelacji radna Piętka zwraca się z prośbą o zabezpieczenie w Budżecie Miasta Krakowa większych środków finansowych na konserwację przydrożnych rowów melioracyjnych oraz przepustów. Brak stałej, systematycznej konserwacji (m.in. koszenia, czyszczenia) przydrożnych rowów na terenie miasta przy obfitych opadach deszczu prowadzi do lokalnych podtopień, zalewania posesji i dróg. Stwarza to problemy komunikacyjne zarówno pieszym, jak i pojazdom. Po obfitych opadach z niedrożnych rowów wydobywa się nieprzyjemny zapach, a przy ujemnych temperaturach na jezdniach tworzą się oblodzenia. Radna informuje, że składa interpelację po informacji od Gabrieli Głowni, radnej Dzielnicy VIII Dębniki z osiedla Sidzina, gdzie niemal każdego dnia mieszkańcy zgłaszają potrzebę interwencji na infolinię Klimat-Energia-Gospodarka Wodna (KEGW), jednostki odpowiedzialnej m.in. za budowę i utrzymanie systemu odwodnienia miasta czy ochronę przeciwpowodziową. Niestety często spotykają się z odmową ze względu na ograniczony zasób środków, jakimi dysponuje KEGW. Radna załączyła dokumentację fotograficzną.
Radna Agnieszka Łętocha, w związku z prowadzonym remontem ul. Kościuszki i przekierowaniem ruchu samochodowego na torowisko tramwajowe wykonane z płyt betonowych oraz mając na uwadze że przemieszczanie się samochodów po wyżej opisanej nawierzchni powoduje w odczuciu mieszkańców ponadnormatywny hałas, interpeluje o przedstawienie opinii środowiskowej oraz innych dokumentów przygotowanych w związku z realizacją inwestycji, z której wynika przeprowadzenie ewentualnych pomiarów hałasu przed i po remoncie ul. Kościuszki. Radna prosi również o przedstawienie dokumentacji w zakresie pomiaru hałasu generowanego przez samochody poruszające się po analogicznych ciągach komunikacyjnych w Krakowie (np. torowisko na ul. Krakowskiej).
Radna Eliza Dydyńska-Czesak interpeluje w sprawie mobilnej kontroli oraz badania strefy płatnego parkowania. Radna przypomina, że w styczniu 2018 roku Urząd Miasta Krakowa informował o testach mobilnego systemu kontroli strefy płatnego parkowania przez Miejską Infrastrukturę sp. z o. o., która miała odbywać się przy wykorzystaniu pojazdów wyposażonych w kamery i wysyłających informacje do systemu informatycznego, weryfikującego czy dla mijanych pojazdów opłacono postój. Radna prosi o informację jaki przebieg miały powyższe testy i jaki byłby koszt wykorzystania ww. rozwiązania, a jakie są obecnie koszty weryfikowania aktualności opłaconego postoju. Radna pyta również czy ZDMK konsultował się w tej sprawie z miastami, w których takie rozwiązania funkcjonują.
Radna Edyta Sikora interpeluje w sprawie terminu realizacji budowy kanalizacji w ciągu ul. Spławy i Węgrzynowickiej. W 2023 roku ówczesny zastępca Prezydenta Andrzej Kulig spotkał się z mieszkańcami i poinformował, że wykonanie I etapu ww. zadania tj. ul. Spławy i Węgrzynowicka do nr 14 planowane jest do I kwartału 2025 roku, przy czym nie wykluczono finalizacji prac jeszcze przed końcem 2024 roku. 22 października mieszkańcy wskazanych osiedli spotkali się z przedstawicielami Wodociągów Miasta Krakowa w celu ustalenia etapu na jakim obecnie znajduje się wykonanie przedmiotowego zadania. Ustalono, iż pozwolenie na budowę zostało wydane, dokumentacja jest gotowa, jednak nie ma żadnej informacji nt. terminu rozpoczęcia prac w terenie. Radna pyta o przyczynę braku przystąpienia do realizacji zadania, kiedy zostaną rozpoczęte prace budowlane i czy termin realizacji zadania w I kwartale 2025 roku jest realny. W kolejnej interpelacji Edyta Sikora wnosi o podjęcie pilnych prac zmierzających do rozpoczęcia przebudowy ulicy Kocmyrzowskiej na odcinku od ul. Bukszpanowej do granic miasta wraz z budową chodników na wskazanym odcinku. Obecny stan drogi (od ul. Bukszpanowej do granic miasta) i jej bezpośredniego otoczenia jest w bardzo złym stanie i każdego dnia stwarza zagrożenie dla mieszkańców poruszających się tą drogą, która jako droga wylotowa ma bardzo duże natężenie ruchu. Główny problem stanowi brak chodników, jak również całkowity brak pobocza wzdłuż przedmiotowego odcinka drogi. Na wskazanym odcinku znajduje się kilka przystanków autobusowych, do których mieszkańcy nie są w stanie dotrzeć w bezpieczny sposób. Dodatkowo brak oświetlenia na wskazanym odcinku drogi generuje zagrożenia w poruszaniu się zarówno pieszych, jak i samochodów. Radna pyta kiedy planowo powinna ruszyć przebudowa tego odcinka ulicy Kocmyrzowskiej i czy istnieje możliwość przyspieszenia realizacji zadania.
Radny Łukasz Gibała interpeluje w sprawie planowanej zabudowy przy ul. Sobieskiego. Mieszkańcy budynków przy ulicach Sobieskiego i Siemiradzkiego zgłaszają wątpliwości co do planowanej zabudowy w ich okolicy. Mowa o działkach nr 45/2, 121, 122 obręb 59 Śródmieście, dla których w czerwcu wpłynął wniosek o pozwolenie na budowę. W miejscu tym obecnie stoi drewniany niewielki budynek w fatalnym stanie, który zgodnie z wnioskiem, ma zostać przebudowany, nadbudowany i rozbudowany. Zgodnie z planami dewelopera ma tam powstać 14 mieszkań, lokal usługowy i dwa garaże na łącznie 10 samochodów. Wątpliwości mieszkańców dotyczą m.in. charakteru wniosku o pozwolenie na budowę, dosunięcia budynku z dwóch stron do granicy działki, ryzyka naruszenia bezpośrednio sąsiadujących zabytków, zbyt małej w stosunku do planowanych mieszkań liczby miejsc parkingowych, zwiększenia ruchu na bardzo wąskiej i ślepej uliczce, proporcji powierzchni zabudowy do powierzchni biologicznie czynnej oraz przedstawionej przez inwestora analizy zacienienia. Radny prosi o objęcie szczególnym nadzorem wspomnianego postępowania, a także o odniesienie się do wskazanych wątpliwości mieszkańców.
Radny Rafał Zawiślak zwraca się do Prezydenta z prośbą o udzielenie szczegółowych informacji dotyczących kosztów kampanii promocyjnej, związanej z obchodami 10-lecia budżetu obywatelskiego miasta Krakowa. Radny pyta jaki był całkowity koszt kampanii promocyjnej 10-lecia budżetu obywatelskiego miasta Krakowa, jakie były główne elementy tej kampanii (np. reklama medialna, eventy, materiały drukowane, promocja w internecie) oraz które agencje lub podmioty były odpowiedzialne za realizację tej kampanii i jakie były ich wynagrodzenia. Radny prosi także o informację czy miasto przeprowadziło analizę skuteczności tej kampanii, a jeśli tak, to jakie były jej wyniki. Kolejna interpelacja Rafała Zawiślaka dotyczy działań UMK podejmowanych w celu promowania wśród kierowców parkingów P&R znajdujących się na terenie Gminy Miejskiej Kraków, a także ewentualnych planów na przyszłość, które miałyby na celu dalsze rozwijanie i popularyzację tej formy transportu. Radny uważa, że aby skutecznie zachęcić kierowców do korzystania z tej infrastruktury, niezbędne są intensywne działania informacyjne i promocyjne i prosi m.in. o informację jakie kampanie informacyjne i promocyjne są obecnie realizowane przez Urząd Miasta Krakowa i czy działania te są odpowiednio ukierunkowane na osoby regularnie wjeżdżające do centrum Krakowa. Radnego interesują również planowane działania miasta w zakresie rozbudowy sieci parkingów P&R w strategicznych punktach na obrzeżach miasta. Radny prosi o informację czy władze miasta współpracują z firmami i instytucjami w celu zachęcenia ich pracowników do korzystania z parkingów P8R, np. poprzez organizowanie dedykowanych akcji promocyjnych czy kampanii skierowanych do dużych pracodawców, jakie są wyniki dotychczasowych działań promujących P&R w Krakowie i czy odnotowano zwiększenie liczby kierowców korzystających z tych parkingów.
Pełna treść interpelacji jest dostępna TUTAJ.