Rozwój infrastruktury kolejowej i Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej był tematem IX konferencji samorządowej organizowanej przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski.
Nowoczesna i sprawnie funkcjonująca kolej jest realną alternatywa dla transportu samochodowego i jest skutecznym sposobem na pokonanie korków w Krakowie. – Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem komunikacji, ponieważ umożliwia mieszkańcom gmin ościennych pozostawienie samochodu poza miastem, co w sposób oczywisty przekłada się do poprawy jakości powietrza – podkreślił zastępca prezydenta Stanisław Kracik.
Kluczowa inwestycja to budowa łącznicy na Żabińcu, która stanowić będzie połączenie dwóch istniejących obwodnic kolejowych wokół Krakowa i Nowej Huty. Rada Miasta Krakowa uchwaliła już miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zabezpieczający teren pod tę inwestycję. Realizacja projektu wymaga jednak dalszego zaangażowania władz miasta, które prowadzą rozmowy z deweloperem, który chce zabudować pas tego terenu.
Kolejnym niezbędnym uzupełnieniem systemu SKA jest budowa dodatkowej pary torów z Krakowa Głównego do Batowic. Ta inwestycja pozwoli na zwiększenie przepustowości i częstotliwość kursowania pociągów przez Kraków.