Czy rower elektryczny to rzeczywiście rower? Jakie zagrożenia wynikają z wzmożonego ruchu rowerów i hulajnóg elektrycznych? Jak temu przeciwdziałać? Na te i inne pytania szukali odpowiedzi uczestnicy posiedzenia Komisji Praworządności.
W ostatnich latach Kraków, podobnie jak inne duże miasta, rozwija komunikację bezemisyjną, co jest pozytywnym zjawiskiem z punktu widzenia ekologii i mobilności miejskiej. Dlatego też przewodniczący komisji Krzysztof Sułowski na wstępie zaznaczył, że celem podjęcia tematu bezpieczeństwa pieszych na krakowskich chodnikach i ulicach w kontekście wzmożonego ruchu rowerowego i hulajnóg elektrycznych jest poszukanie rozwiązań, które pomogłyby w zmniejszeniu zagrożeń, a nie hamowanie rozwoju ruchu rowerowego w Krakowie. Nadkomisarz Łukasz Stankiewicz, I Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Krakowie poinformował, że w 2024 r. doszło do ponad 614 zdarzeń z udziałem osób kierujących rowerami (zwykłymi i elektrycznymi), w tym 289 wypadków i 325 kolizji, a 264 osoby zostały w tych zdarzeniach ranne. W przypadku ruchu hulajnóg w 2024 r. zanotowano 131 zdarzeń, w tym 71 wypadków i 60 kolizji oraz rannych 65 osób. Komendant zwrócił uwagę na statystyki dotyczące nietrzeźwych kierujących. W 2024 r. doszło do 16 zdarzeń z udziałem nietrzeźwych rowerzystów oraz 21 z udziałem kierujących hulajnogami elektrycznymi pod wpływem alkoholu. Te statystyki są niepokojące, a nadkomisarz Łukasz Stankiewicz podkreślił, że sprawę pogłębia dodatkowo fakt, że prawne uwarunkowania dla rowerów elektrycznych i hulajnóg są takie same jak dla rowerów tradycyjnych. Żeby rower elektryczny mógł być traktowany jako rower musi być uruchamiany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem i poruszać się z prędkością dopuszczalną dla rowerów tradycyjnych, czyli 25km/h. A przecież jest oczywiste, ze jeżdżące po Krakowie rowery i hulajnogi poruszają się z prędkościami znacznie przekraczającymi te wartości i są uruchamiane elektrycznie. Obecni na posiedzeniu Komisji Praworządności policjanci podkreślili, że problem „za szybkich” rowerów i hulajnóg jest przez nich monitorowany, jednak warto wypracować inne metody działań dla rozwiązania istniejącego problemu niż tylko sankcje. Radny Grzegorz Wojciech Stawowy dodał do dyskusji temat niezgłaszanych zdarzeń z udziałem rowerzystów, problem ich widoczności oraz zwiększającą się liczbę dostawców używających „elektryków”. Radny Edward Porębski podkreślił problem z pozostawianiem hulajnóg elektrycznych na chodnikach, a radny Marek Sobieraj podjął temat wykorzystania do parkowania hulajnóg potencjalnych miejsc, które są zbyt małe dla samochodów. Radna Agnieszka Łętocha zapytała o możliwość znakowania hulajnóg i rowerów elektrycznych celem identyfikacji użytkownika oraz zwróciła uwagę, że dla poprawy bezpieczeństwa użytkowników rowerów i hulajnóg warto byłoby zadbać o projektowanie przejazdów przez skrzyżowania w taki sposób, żeby rowerzysta był bardziej widoczny dla kierującego samochodem. Do dyskusji włączył się również Jerzy Mądrzyk, Komendant Straży Miejskiej Miasta Krakowa podkreślając, że wzmożenie ruchu omawianych pojazdów elektrycznych powoduje oprócz kolizji i potrąceń stres i brak komfortu psychicznego na chodnikach i ulicach, co jest szczególnie widoczne w przypadku osób starszych, dzieci i osób z niepełnosprawnościami. Komendant Mądrzyk zaznaczył, że trzeba podejmować równolegle wiele działań, takich jak rozszerzanie infrastruktury pieszej i rowerowej (więcej ścieżek oraz stref dla samych pieszych), ścisłe egzekwowanie przepisów poprzez intensyfikację kontroli, uporządkowanie stref parkowania hulajnóg (współpraca z firmami zarządzającymi ww. sprzętem) oraz przede wszystkim edukowanie społeczeństwa przez kampanie społeczne i szeroko zakrojoną informację.
Przewodniczący Krzysztof Sułkowski zaproponował członkom Komisji Praworządności przygotowanie wniosku do Prezydenta Miasta Krakowa o przygotowanie kampanii informacyjno-edukacyjnej, skierowanej zarówno do użytkowników rowerów i hulajnóg eklektycznych, mieszkańców miasta jak i do operatorów ww. sprzętu, jak bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw nieemisyjnych środków transportu, by poprawić wspólne bezpieczeństwo na krakowskich ulicach.