górne tło

Podsumowanie akcji „Zima” w Krakowie

Oficjalnie zakończył się sezon zimowy 2024/2025, a wraz z nim intensywne działania służb miejskich, które zadbały o przejezdność dróg i bezpieczeństwo pieszych.

Zakres i skala działań

Stałym zimowym utrzymaniem objęto łącznie 1440 km dróg, w tym 711 km dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych o kluczowym znaczeniu komunikacyjnym oraz 729 km pozostałych dróg gminnych i wewnętrznych. Działania obejmowały również:

Pozostałe obiekty były utrzymywane interwencyjnie.

Usprawnienia i zasoby

Bazując na wnioskach z poprzedniego sezonu, MPO zwiększyło potencjał sprzętowy o 21 jednostek, w tym dodatkową solarkę, sprzęt do utrzymania chodników i jezdni oraz zespoły ręczne. Wprowadzono również podział zespołów ręcznych na wyspecjalizowane grupy odpowiedzialne za obiekty inżynierskie (25 zespołów), przystanki KM (32 zespoły), tereny wewnątrz-osiedlowe (35 zespołów) oraz chodniki w SPP (6 zespołów), co usprawniło organizację pracy i ma odzwierciedlenie w o wiele mniejszej liczbie zgłoszeń.

Na ulicach pracowało 286 jednostek:

Łącznie różnego rodzaju jednostki sprzętowe były w dyspozycji przez 70 348 godzin, z czego przepracowały 24 716 godzin, realizując zadania na jezdniach (9 425 godz.), chodnikach i drogach rowerowych (6 215 godz.), przystankach (3 920 godz.), osiedlach (4 428 godz.) oraz chodnikach w SPP (728 godz.).

Do zwalczania i zapobiegania śliskości zużyto znaczące ilości materiałów:

Koszty i interwencje

Całkowity koszt „Zima” 2024/2025 wyniósł 39 693 870,31 zł. Koszty te rozłożyły się na okres:

W trakcie sezonu odebrano łącznie 783 zgłoszenia od mieszkańców i służb dotyczące zimowego utrzymania. Najwięcej, bo około 355, dotyczyło jezdni objętych stałym utrzymaniem, a 236 chodników i dróg rowerowych. Pozostałe zgłoszenia odnosiły się do przystanków (ok. 20), obiektów inżynieryjnych (ok. 21), terenów wewnątrz-osiedlowych (ok. 31) oraz terenów nieobjętych stałym utrzymaniem (ok. 120). 111 zgłoszeń pochodziło od Straży Miejskiej Miasta Krakowa, a 80 od MPK SA. Większość interwencji dotyczyła potrzeby dodatkowego posypania lub odśnieżenia, często na wczesnym etapie opadów. Wszystkie zasadne uwagi były na bieżąco weryfikowane i przekazywane wykonawcom.

Optymalizacja na przyszłość

Jak co roku, wszystkie otrzymane interwencje zostaną przeanalizowane. Na ich podstawie zoptymalizowany zostanie wykaz dróg i chodników objętych stałym zimowym utrzymaniem w kolejnym sezonie, aby jeszcze skuteczniej odpowiadać na potrzeby mieszkańców.