Wraz z początkiem maja wystartowała kolejna odsłona kampanii społecznej „Oszczędź sobie!”. To projekt, w którym Urząd Miasta Krakowa i dwie krakowskie uczelnie: Uniwersytet Ekonomiczny i Akademia Sztuk Pięknych wspólnie zachęcają krakowian do większej uważności przy codziennych czynnościach, dzięki czemu możemy realnie zmniejszyć zużycie wody i energii. Skorzystają planeta i nasz portfel.
W tym miesiącu na stronie krakow.pl i w przestrzeni miejskiej prezentowane są prace kolejnej laureatki docenionej przez jury konkursowe – Klaudii Chodury z Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych.
– Kampania społeczna „Oszczędź sobie!” to wyjątkowy projekt, ponieważ każda kolejna odsłona różni się od poprzednich, co pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców i poruszyć różnorodne aspekty oszczędzania. W mojej koncepcji skupiłam się na wzmacnianiu w ludziach poczucia odpowiedzialności – za siebie, za innych i za naszą planetę – opowiada Klaudia Chodura.
Na wykonanych przez młodą projektantkę plakatach można zobaczyć codzienne czynności przedstawione z perspektywy osoby, która je wykonuje. – W ten sposób chciałam ułatwić odbiorcy wyobrażenie sobie siebie w tej sytuacji i zwiększyć poczucie odpowiedzialności za skutki swoich zachowań. Chciałam, aby grafika była prosta i czytelna, dzięki czemu przekaz stanie się zrozumiały dla różnych odbiorców. Hasło przewodnie tej kampanii to „Oszczędzaj planetę”. Nawiązuje ono do dużej świadomości ekologicznej młodych ludzi, przykuwa uwagę, przy okazji zachowując oczywiste skojarzenie z oszczędnościami finansowymi, które uznałam za argument trafiający do osób o mniejszej wrażliwości – wyjaśnia studentka ASP.
Dodatkowo każdy plakat zawiera krótką notkę z faktami uzasadniającymi główne hasło. Jak zaznacza projektantka, młodzi dorośli chętnie poszerzają swoją wiedzę i lubią opierać swoje decyzje na rzetelnych informacjach. Dlatego taki komentarz nie tylko wzmacnia przekaz, ale też sprawia, że kampania nie jest jedynie apelem, lecz dającą do myślenia zachętą do przemyślanych decyzji.
Warto podkreślić, że wszystkie odsłony kampanii „Oszczędź sobie!” są projektami studenckimi. Projekty graficzne powstały w Pracowni Projektowania Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Cała kampania to natomiast wspólna inicjatywa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Akademii Sztuk Pięknych i Urzędu Miasta Krakowa.
– To niezwykłe, że dzięki zaangażowaniu przedstawicieli Urzędu Miasta Krakowa młodzi ludzie aspirujący do zawodu projektanta mają szansę zobaczyć swoje prace upublicznione w przestrzeni miasta. To nie tylko ogromne wyróżnienie, ale także realny wkład w kształtowanie świadomości społecznej – podkreśla Klaudia Chodura.