Sesja Rady Miasta Krakowa z 11 czerwca obfitowała w tematy – jej głównym punktom towarzyszyła ożywiona dyskusja z udziałem przedstawicieli władz miasta, radnych i klubów. W części absolutoryjnej ścierały się różne oceny kondycji finansowej miasta, w części dotyczącej uchwały o Strefie Czystego Transportu – opinie na temat jej poszczególnych zapisów. Do porządku wprowadzono też rezolucję dotyczącą przebiegu drogi ekspresowej S7.
W trakcie briefingu dla dziennikarzy, zwołanego w przerwie sesji, prezydent Aleksander Miszalski podsumował przedpołudniową debatę dotyczącą sprawozdania z wykonania budżetu miasta w roku 2024. Ocena tego sprawozdania to jeden z elementów procedury absolutoryjnej.
– Zrobiliśmy wszystko, żeby budżet, który odziedziczyłem w trakcie 2024 roku, zaprojektowany jeszcze przez mojego poprzednika, poprawić, jeżeli chodzi o wskaźniki finansowe. W każdej dziedzinie udało nam się w jakimś stopniu ograniczyć wydatki bieżące, oszczędności szukaliśmy też w wydatkach majątkowych. Dzięki temu ubiegły rok zamknął się dwukrotnie niższym deficytem budżetowym w porównaniu z rokiem 2023. Wynik operacyjny nie mógł być oczywiście zadowalający, ale osiągnięcie na koniec 2024 roku o 1/3 niższego deficytu operacyjnego to pierwszy krok w kierunku wypracowania nadwyżki operacyjnej. To stopniowy proces, wymagający codziennej, systematycznej pracy. Ale rysujące się w tym roku wskaźniki pokazują, że ona daje fakty i że idziemy w dobrym kierunku – podkreślił prezydent Aleksander Miszalski.
Prezydent uzyskał absolutorium. Więcej o sprawie tutaj.
Drugim tematem wzbudzającym żywą dyskusję i zaangażowanie mieszkańców jest wprowadzenie Strefy Czystego Transportu. Jej założenia podczas sesji przedstawił dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Łukasz Franek. O wynikach głosowania i zasadach SCT można przeczytać tutaj.
Do porządku obrad w trybie nagłym włączona została rezolucja w sprawie stanowiska Rady Miasta Krakowa dotyczącego budowy odcinka drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice, według projektu Klub Radnych „Kraków dla Mieszkańców”. Jest ona zgodna ze stanowiskiem władz miasta, które wyrażają konsekwentny sprzeciw wobec poprowadzenia ekspresówki przez Swoszowice. Prezydent Aleksander Miszalski poinformował podczas dzisiejszego briefingu, że uzgodnione zostało, a niebawem podpisane zostanie wspólne stanowisko Krakowa, Świątnik Górnych, Sieprawia i Mogilan – o kontrowersjach związanych z proponowanymi wariantami S7 więcej tutaj.