górne tło

Cisza dla Krakowa – ekrany akustyczne wzdłuż A4 w Krakowie

Jeszcze w tym roku mieszkańcy południowo-wschodniej części Krakowa zyskają długo wyczekiwaną ochronę przed hałasem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę 400 metrów ekranów akustycznych wzdłuż autostrady A4 – na odcinku między węzłem Kraków Wieliczka a ul. Nad Serafą.

Choć ten fragment A4 został oddany do użytku w 2009 roku, to przez kilkanaście lat sytuacja akustyczna w jego otoczeniu uległa znacznemu pogorszeniu. W pobliżu powstały nowe osiedla, wzrósł ruch samochodowy – a wraz z nim poziom hałasu. Mieszkańcy tych rejonów od lat apelowali o dodatkowe zabezpieczenia dźwiękochłonne. Dzięki determinacji lokalnej społeczności, zaangażowaniu samorządu i pozytywnej decyzji GDDKiA, udało się doprowadzić do realizacji tej potrzebnej inwestycji.

To jedyny odcinek krakowskiego przebiegu autostrady A4, który nie będzie przeprojektowywany w ramach planowanej rozbudowy trasy o dodatkowy pas ruchu. Dlatego możliwe było szybkie przygotowanie dokumentacji, przeprowadzenie procedur prawnych oraz zabezpieczenie środków finansowych w tegorocznym budżecie. Przetarg ogłoszono w maju, a już pod koniec czerwca wybrano wykonawcę.

– Umowa na 400 metrów ekranów akustycznych to wielka sprawa dla mieszkańców. Hałas jest aktualnie jedną z czterech największych bolączek naszego miasta. Dlatego jestem niezmiernie zadowolony, że w tym przypadku, udało się osiągnąć rozwiązanie problemu z korzyścią dla mieszkańców. Liczę także, że przy kolejnych inwestycjach drogowych, dialog i porozumienie na rzecz postanowień, aprobowanych przez lokalną społeczność, zostaną utrzymane – mówi prezydent Aleksander Miszalski.

400 metrów nowych ekranów akustycznych zostanie zbudowane po lewej stronie jezdni, czyli w kierunku Krakowa. Ekrany mają być spójne wizualnie i funkcjonalnie z istniejącymi zabezpieczeniami – będą zielone, o odpowiedniej chłonności akustycznej, zgodnej z obowiązującymi normami.

Realizacja inwestycji wiąże się z kilkoma wyzwaniami. Przede wszystkim wszystkie prace będą prowadzone pod ruchem – a mowa o autostradzie, na której dopuszczalna prędkość wynosi 140 km/h. Konieczna będzie tymczasowa zmiana organizacji ruchu, w tym możliwe lokalne zawężenia pasów, tak by zapewnić bezpieczeństwo pracownikom budowlanym. Dodatkowo, na trasie planowanych ekranów znajduje się most, który trzeba będzie przebudować i poszerzyć, by możliwe było skuteczne zamontowanie ekranów przy jednoczesnym zachowaniu nośności i integralności konstrukcji obiektu.

Po stronie zalet warto wymienić fakt, że znaczna część ekranów zostanie zbudowana na istniejącym nasypie, który powstał jeszcze podczas budowy autostrady. Dzięki temu znane są dokładne warunki geotechniczne terenu, co zmniejsza ryzyko opóźnień i problemów technicznych.

Inwestycja wpisuje się w szersze działania miasta na rzecz poprawy komfortu życia mieszkańców. Zgodnie z wynikami październikowego badania „Barometr Krakowski”, hałas znajduje się wśród czterech najczęściej wskazywanych problemów w mieście – obok smogu, korków i niedoboru miejsc parkingowych. Hałas komunikacyjny, szczególnie w porze nocnej i przy niesprzyjających warunkach pogodowych, jest postrzegany jako poważna uciążliwość wpływająca na zdrowie i jakość życia. Dlatego zarówno miasto, jak i GDDKiA prowadzą systematyczne pomiary hałasu – na etapie projektowania inwestycji i po ich oddaniu do użytku. Jeśli normy zostają przekroczone, możliwe jest uruchomienie procedury pozwalającej na budowę ekranów akustycznych w trybie „pooddaniowym”.

Władze miasta zapowiadają dalsze działania w tym obszarze. Współpraca z GDDKiA układa się konstruktywnie, czego dowodem jest nie tylko budowa ekranów, ale także porozumienie w sprawie przekazania terenów Fortu Tonie czy wspólne prace przy domykaniu „ring road” wokół Krakowa w rejonie Mistrzejowic i Grębałowa.

Inwestycja, o wartości blisko 2,5 mln zł, zostanie zrealizowana przez firmę Przedsiębiorstwo Budowlano-Usługowe Gomibud Sp. z o.o., wybraną w przetargu, do którego zgłosiło się czterech wykonawców. Prace mają zakończyć się jeszcze w 2025 roku, przed planowanym otwarciem krakowskiego odcinka drogi ekspresowej S7.

Realizacja ekranów akustycznych przy A4 to przykład inwestycji, która nie tylko poprawia jakość życia mieszkańców, ale też pokazuje, że głos lokalnej społeczności, poparty merytoryczną analizą i otwartym dialogiem, może skutecznie wpływać na decyzje infrastrukturalne.