Rekomendacje dotyczące rozwoju sieci rowerowej, plany zmian organizacji ruchu i modernizacja oświetlenia to tematy poruszone na posiedzeniu Komisji Infrastruktury.
Zespół ds. kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej, kierowany przez Łukasza Franka, zakończył cykl siedemnastu spotkań z mieszkańcami, ekspertami i przedstawicielami organizacji pozarządowych, dzięki którym powstały rekomendacje do kolejnych inwestycji. Teraz, po ich hierarchizacji, trafiają one do Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Najbardziej zaawansowane są prace nad modernizacją tras wzdłuż ulic: Nawojki, Jancarza, al. Pokoju, Walerego Sławka oraz Brożka. Równolegle przygotowywane są dokumentacje kładki rowerowej na ul. Nowohuckiej, przejazdów na wałach wiślanych oraz w rejonie ul. Półłanki, a także kluczowych projektów, jak kładka nad Prądnikiem czy tunelowy przejazd pod ul. Ofiar Dąbia. Ogłoszenie przetargów na te zadania planowane jest jeszcze w tym roku.
W Dzielnicy XVII komisja pozytywnie zaopiniowała petycję mieszkańców o jednolite oznakowanie tras rowerowych oraz zapewnienie ciągłości korytarza wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej i Gustawa Morcinka, od Kocmyrzowskiej po rejon Popielidów. Przewodniczący dzielnicy zapowiedział zgłoszenie tej inwestycji do budżetu miasta na 2026 r. Radny Edward Porębski zwrócił uwagę na pilną potrzebę budowy ścieżki rowerowej do Przylasku Rusieckiego, a mieszkanka Kantorowic – na brak bezpiecznego ciągu pieszo‑rowerowego przy ul. Zakole. Radna Renata Kucharska zaproponowała poszerzenie składu zespołu eksperckiego o przedstawiciela Rady Miasta.
Prezydent Stanisław Kracik skupił się następnie na postulatach dotyczących ulic Do Fortu i Mistrzejowickiej. Wdrożenie jednokierunkowej organizacji ruchu na ul. Do Fortu, mające ograniczyć tranzyt z ul. Mistrzejowickiej, napotkało na sprzeciw mieszkańców, dlatego miasto uruchomi dodatkowe konsultacje internetowe. Jeszcze w 2025 r. ZDMK planuje przesunięcie kapliczki i wyznaczenie dwóch pasów przejścia dla pieszych przy ul. Marycjusza. Koncepcja połączenia Mistrzejowickiej z Powstańców w celu odciążenia głównej arterii pozostaje na etapie wstępnych analiz. W trakcie dyskusji radna Kucharska i mieszkańcy zwracali uwagę na zły stan techniczny ul. Do Fortu, grożący wpadaniem pojazdów do rowu.
Kolejnym etapem modernizacji miasta jest widoczna zmiana w oświetleniu ulicznym. Miasto planuje wymianę tradycyjnych opraw sodowych na energooszczędne LED‑y w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Modernizacja zostanie przeprowadzona etapami, dzięki czemu wymiana opraw będzie przebiegać stopniowo i nie obciąży nadmiernie miejskiego budżetu. Były radny Łukasz Wantuch zasugerował, by zrezygnować z PPP na rzecz realizacji projektu przez miejskie jednostki, co – jego zdaniem – mogłoby przynieść wymierne oszczędności budżetowe. Z kolei radny Michał Starobrat podkreślał korzyści płynące ze zdalnego sterowania oświetleniem, umożliwiającego płynne dostosowanie natężenia światła do panujących warunków i potrzeb mieszkańców. Prezydent Kracik podkreślił jednak, że projekt LED jest już na finiszu i zmiana założeń wymagałaby ponownego uruchomienia procedur.
Na zakończenie Przewodniczący Komisji poinformował o spotkaniu, które odbędzie się 8 lipca o godz. 16:00 w rejonie Mostu Grunwaldzkiego. Tematem będą przebudowa konstrukcji mostu oraz związane z tym utrudnienia komunikacyjne.