Dwie nowe drogi dla rowerów – wzdłuż ul. Nawojki i ul. Brożka – jeszcze w tym roku trafią do realizacji. To ważne inwestycje, które mają kluczowe znaczenie dla domykania sieci tras rowerowych w Krakowie i poprawy integracji różnych środków transportu. Obie otrzymały rekomendację zespołu ds. rozwoju infrastruktury rowerowej oraz dofinansowanie z Funduszy Europejskich.
Nowa droga dla rowerów na ul. Nawojki, po południowej stronie jezdni, będzie pełniła funkcję łącznika między istniejącą już dziś infrastrukturą na al. Kijowskiej i na popularnej wśród rowerzystów ul.Miechowskiej, a także Miasteczkiem Studenckim AGH i skrzyżowaniem na ul. Armii Krajowej i Piastowskiej. To miejsce codziennych podróży tysięcy krakowian, w tym studentów i pracowników uczelni - dotąd pozbawione odpowiedniej, bezpiecznej infrastruktury rowerowej. Projekt zakłada budowę drogi dla rowerów z wydzielonym chodnikiem, miejscowo poprowadzony ciągiem pieszo-rowerowym, przebudowę przejazdów rowerowych i wyniesionych skrzyżowań oraz uporządkowanie zieleni, która dzięki odpowiedniej korekcie projektów zostanie zachowana w maksymalnym stopniu.
Z kolei nowa, około półkilometrowa trasa po północnej stronie ul. Brożka pozwoli uzupełnić ciągi rowerowe z kierunków ul. Wadowickiej, Tischnera czy Zakopiańskiej na zachód miasta, jako cześć głównej trasy numer 12 w studium podstawiowych tras rowerowych Krakowa. Odcinek umożliwi również łatwą przesiadkę na komunikację zbiorową – w rejonie pętli tramwajowo-autobusowej Łagiewniki. Droga rowerowa zostanie połączona z przebudowywanym układem torowym MPK, co poprawi płynność ruchu w rejonie zajezdni oraz wlotów bocznych ulic. Trasa ma zapewnić także bezpieczne połączenie z węzłem przesiadkowym Kapelanka–Grota-Roweckiego, dla którego trwa już projektowanie rozwiązań rowerowych, koniecznych szczególnie z uwagi na dowiązywaną do skrzyżowania, powstającą infrastrukturę na ul. 8 Pułku Ułanów.
Finansowanie i harmonogram
Dla obu inwestycji Zarząd Dróg Miasta Krakowa otworzył oferty 8 lipca.
Nowe drogi rowerowe nie są jedynie lokalnymi udogodnieniami – pełnią funkcję integracyjną w ramach całego systemu mobilności w Krakowie. Tworzą spójne powiązania z innymi trasami, umożliwiają bezpieczne przesiadki na komunikację miejską, a także zwiększają dostępność obszarów akademickich i mieszkaniowych dla osób poruszających się rowerem. To element infrastruktury, która nie tylko łączy miejsca, ale też wspiera zrównoważony transport, zmniejsza presję na ruch samochodowy i realnie poprawia komfort codziennego przemieszczania się po mieście.