Ruszyły prace przy przebudowie torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego. Modernizacja tego odcinka to część większego planu mającego usprawnić transport publiczny w centrum miasta. Mieszkańców i przedsiębiorców czekają zmiany w organizacji ruchu, ale wszystko zostało przygotowane tak, by zminimalizować uciążliwości.
W pierwszej fazie inwestycji, która potrwa około trzech miesięcy, zamknięta została część ulicy Piłsudskiego – na odcinku od przystanku „UJ / AST” do skrzyżowania z ulicą Straszewskiego. Z kolei ulica Straszewskiego jest wyłączona z ruchu kołowego z wyjątkiem komunikacji miejskiej (autobusy i tramwaje).
Zasadnicze roboty drogowe rozpoczęły się od rozbiórki nawierzchni na ulicy Piłsudskiego. To tam znajduje się najwięcej sieci podziemnych. Równolegle, poza placem budowy są wykonywane ciężkie prefabrykowane elementy, w których zamontowane zostaną tory tramwajowe. Będzie to miało miejsce w drugim, zaplanowanym na około sześć miesięcy etapie prac. W tym etapie ul. Straszewskiego będzie zamknięta również dla komunikacji zbiorowej.
Na kilka miesięcy przed planowanym rozpoczęciem inwestycji prowadzone były spotkania konsultacyjne z miejscowymi przedsiębiorcami – w modernizowanym pasie drogowym działalność prowadzi kilkanaście firm.
W lutym i lipcu tego roku w siedzibie Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej odbyły się uzgodnienia, podczas których przedstawiciele wykonawcy oraz ZDMK, jednostki nadzorującej inwestycję, omawiali schemat dotyczący tymczasowej organizacji ruchu, w tym harmonogram robót, możliwości jego dostosowania do potrzeb przedsiębiorców, przebieg ciągów pieszych, zakres wyłączenia ruchu, lokalizację punktów odbioru odpadów i miejsc dla obsługi dostaw dla lokali.
Modernizacja torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego to pierwsze duże zadanie remontowe, podczas którego wdrożone zostaną rozwiązania wypracowane wspólnie z przedsiębiorcami (inicjatywa „Pakt remontowy dla przedsiębiorców”), mające minimalizować negatywne skutki tymczasowo ograniczonego dostępu do lokali lub firm.
Na potrzeby dostaw do okolicznych lokali wyznaczono cztery specjalne miejsca postojowe – dwa od strony Straszewskiego i dwa od strony Piłsudskiego. Chodnik wzdłuż remontowanego odcinka ul. Piłsudskiego po stronie numerów nieparzystych został zawężony do szerokości 2 metrów – tak aby zapewnić komfort poruszania się, w tym także osobom z niepełnosprawnościami. Tymczasowo zniknęły stojaki rowerowe oraz sezonowe ogródki gastronomiczne po tej stronie ulicy. Po drugiej jej stronie chodnik jest zamknięty, ale oczywiście zachowana zostanie możliwość dojścia do budynków.
Po obu stronach placu budowy – przy skrzyżowaniu ulic Straszewskiego i Smoleńsk oraz w ciągu ulicy Piłsudskiego na wysokości przystanku UJ /AST – ustawione zostały elektroniczne ekrany dotykowe. Dzięki nim każdy mieszkaniec może zapoznać się z zakresem i przebiegiem remontu (aktualne mapy organizacji ruchu, inne przydatne informacje) oraz dowiedzieć się, jakie usługi i firmy są dostępne na tym obszarze. Wraz z rozpoczęciem prac uruchomione zostały również specjalny punkt informacyjny oraz infolinia telefoniczna.
Więcej informacji: krakow.pl/paktremontowy
Projekt pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej wraz z węzłami rozjazdów i infrastrukturą towarzyszącą w Krakowie” współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Działania FENIX.02.01 Transport miejski. Priorytet FENX.03 Transport miejski.
21 lipca została podpisana umowa na dofinansowanie tego projektu. Zadanie realizowane przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa uzyskało wsparcie w wysokości 22 804 763,21 zł.
Szczegóły w komunikacie ZDMK: Prace na węzłach „Piłsudskiego” i „Bagatela” z unijnym dofinansowaniem