Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice i Mostostal Warszawa zawarli umowę na realizację zadania: „Przebudowa istniejącego budynku starego terminala cargo na potrzeby tymczasowych poczekalni przedodlotowych Pre-Boarding Zone Non Schengen”. Wartość inwestycji to 28,6 mln zł brutto.
– Rozwój Kraków Airport to proces precyzyjnie zaplanowany – podkreśla Łukasz Strutyński, prezes Zarządu Kraków Airport. – Przed nami niezwykle istotny, pierwszy etap szerszej strategii modernizacji – adaptacja budynku dawnego terminala cargo, który przez najbliższy czas będzie służył pasażerom jako strefa oczekiwania przed wejściem na pokład – Pre-Boarding Zone (PBZ) – z sześcioma dodatkowymi gate’ami. W kolejnych latach planujemy rozbudowę terminala pasażerskiego zarówno od strony zachodniej, jak i wschodniej. Naszym celem jest zakończenie prac do 2031 roku i osiągnięcie przepustowości na poziomie 19 milionów pasażerów rocznie – zaznacza.
Jak podkreśla prezes Łukasz Strutyński, wszystkie prace realizowane będą z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa oraz przy pełnym utrzymaniu ciągłości operacyjnej lotniska
– To kolejna inwestycja realizowana przez Mostostal Warszawa na rzecz dynamicznie rozwijającego się krakowskiego lotniska, która potwierdza zaufanie, jakim darzy nas Inwestor oraz naszą silną pozycję w sektorze budownictwa infrastrukturalnego – mówi Maciej Sasak, dyrektor Obszaru Wschodniego Mostostal Warszawa SA. – Prace będziemy prowadzić w wymagających warunkach na terenie czynnego lotniska, gdzie kluczowe jest zachowanie ciągłości operacyjnej i bezpieczeństwa pasażerów. To zadanie wymaga doskonałej organizacji, precyzyjnej koordynacji i nierzadko pracy w godzinach nocnych. Mamy jednak odpowiednie doświadczenie, sprawdzony zespół i wiemy, jak skutecznie działać w tak wymagającym środowisku.
Przedmiot zamówienia obejmuje kompleksową przebudowę istniejącego budynku starego terminalu cargo w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice. Prace rozpoczną się od częściowej rozbiórki istniejącej struktury, a następnie przebudowa obejmie pełną reorganizację i nową aranżację wnętrz, dostosowaną do funkcji tymczasowych poczekalni przedodlotowych strefy Non Schengen.
Kluczowym elementem inwestycji będzie stworzenie funkcjonalnego połączenia między przebudowywanym obiektem a terminalem pasażerskim – poprzez wykonanie łącznika na poziomie pierwszego piętra. W ramach zadania zaplanowano także budowę dwóch nowych klatek schodowych, które zapewnią komunikację pomiędzy górnymi kondygnacjami a poziomem terenu. Dodatkowo, przebudowie i adaptacji poddane zostaną instalacje wewnętrzne, które zostaną dostosowane do nowych potrzeb użytkowych obiektu.
Modernizacją objęte zostanie również bezpośrednie otoczenie budynku – tzw. przedpole, które zostanie zagospodarowane w sposób umożliwiający bezpieczną i wygodną obsługę przyszłych pasażerów.
Inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu dziewięciu miesięcy od daty podpisania umowy.