ograniczenia emisji komunikacyjnej i przemysłowej.
Osiągnięte efekty realizacji zadań miasta Krakowa:
Stężenia średnioroczne pyłu zawieszonego PM10 na przestrzeni lat. Opracowanie: Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza, Referat Ochrony Powietrza UMK na podstawie banku danych i Raportów GIOŚ.
Stężenia średnioroczne pyłu zawieszonego PM2,5 na przestrzeni lat. Opracowanie: Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza, Referat Ochrony Powietrza UMK na podstawie banku danych i Raportów GIOŚ.
Liczba dni z przekroczeniami pyłu zawieszonego PM10 powyżej 50 µg/m3 na przestrzeni lat. Opracowanie: Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza, Referat Ochrony Powietrza UMK na podstawie banku danych i Raportów GIOŚ.
Stężenia średnioroczne benzo(a)pirenu na przestrzeni lat. Opracowanie: Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza, Referat Ochrony Powietrza UMK na podstawie banku danych i Raportów GIOŚ.
Stężenia średnioroczne NO2 na przestrzeni lat. Opracowanie: Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza, Referat Ochrony Powietrza UMK na podstawie banku danych i Raportów GIOŚ.
Podsumowując:
W ostatnich dwóch latach na wszystkich ośmiu stacjach monitoringowych stężenia średnioroczne dla pyłu zawieszonego PM10 zanotowały wartości zgodne z normą, tj. poniżej 40 µg/m3.
Na przestrzeni ostatnich lat obniżeniu ulega także liczba dni z przekroczeniami stężeń średniodobowych pyłu PM10 (dopuszczalna liczba dni przekroczeń to 35 dni w roku). Przykładowo na stacji tła miejskiego ul. J. Bujaka liczba takich dni w latach 2016-2024 kształtowała się w następujący sposób: 78, 71, 97, 68, 47, 57, 39, 17, 23 dni.
Zmiany stężeń średniorocznych pyłów o średnicy 2,5 µm również mają tendencję spadkową. W 2024 roku osiągnęły na stacji tła miejskiego wartość 16,6 µg/m3 przy obecnie obowiązującej krajowej normie 20 µg/m3.
W 2024 roku po raz pierwszy odnotowano osiągnięcie normy na wszystkich sześciu stacjach dla benzo(a)pirenu.
Przekroczenie normy średniorocznej dwutlenku azotu w roku 2024 wystąpiły tylko na stacji komunikacyjnej zlokalizowanej na Alei Krasińskiego.
WPROWADZENIE NOWYCH, ZAOSTRZONYCH NORM OD 2030
Zaostrzenie norm od roku 2030 – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/2881 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (dyrektywa AAQD).
Nowa Dyrektywa CAFE i Rekomendacje WHO. Opracowanie: Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza, Referat Ochrony Powietrza UMK na podstawie dyrektywy.