górne tło

Poprawa warunków bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych

Korekta organizacji ruchu i montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego to działania w rejonach przejść dla pieszych, które prowadzi teraz miasto. A to wszystko w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców.

Przejście dla pieszych to miejsce na drodze, gdzie odpowiednia infrastruktura i organizacja ruchu mają gwarantować pieszemu przekroczenie jezdni w sposób bezpieczny. By to zrealizować, konieczne jest – oprócz doboru właściwej lokalizacji, wyposażenie przejścia w wymagane elementy infrastruktury drogowej – chodniki, obniżenia krawężników, wbudowane pasy medialne i oświetlenie.

Taki stan można uzyskać w przypadku realizacji zadań inwestycyjnych, czyli budowy nowych przejść dla pieszych. Są one wykonywane zgodnie z wytycznymi i wyposażane w te elementy. Jednakże na naszych drogach funkcjonują jeszcze przejścia, które powstawały na przestrzeni wielu lat wstecz. Często brakuje w ich obrębie dostatecznego zabezpieczenia, są wyznaczone wyłącznie przy pomocy oznakowania pionowego i poziomego (znaki D–6 i oznakowanie poziome P–10), ale ich utrzymanie jest potrzebne lokalnej społeczności. Dlatego to właśnie w tych w miejscach, w których chcemy utrzymać przejścia – w myśl obowiązujących przepisów i wytycznych – sukcesywnie wprowadzane są korekty i modyfikacje.

Na czym polegają korekty?

Najczęściej w ramach korekt związanych z organizacją ruchu, wprowadzane są bardziej dostrzegalne formy oznakowania pionowego np. znaki D–6 na tle fluorescencyjnym, dodatkowe znaki ostrzegawcze przed przejściami, a w przypadku przejść w pobliżu szkół lub placówek oświatowych – tzw. oznakowanie przejść szkolnych. Dodatkowo, umieszczając oznakowanie poziome P–10 na czerwonym tle i oznakowanie pionowe (komplet znaków: D–6 + T–27), montowane są znaki zespolone na tle fluorescencyjnym.

Niektóre przejścia dla pieszych wyznaczone zostały na przekrojach ulicznych jednojezdniowych dwukierunkowych o większej liczbie pasów ruchu niż dwa – wtedy przepisy obligują do „podzielenia” takiego przejścia z zastosowaniem po środku wyspy azylu, jak np. na ul. Bunscha przy skrzyżowaniu z ul. Mochnaniec. Celem takiego działania jest umożliwienie pieszym pokonanie jezdni w dwóch etapach, w sposób zdecydowanie bezpieczniejszy i uporządkowany. Ale z kolei taki wariant oznakowania generuje konieczność zabrania pewnej powierzchni jezdni (np. likwidacji jednego pasa ruchu) i przeznaczenia jej pod azyl.

Najefektywniejszym działaniem jest przebudowa danej ulicy do parametrów umożliwiających jej przeprojektowanie i uwzględnienie pożądanych rozwiązań – w tym normatywnych i bezpiecznych przejść. Jednak realia i kosztowność takich działań uniemożliwiają ich realizację we wszystkich wymaganych lokalizacjach – dlatego korekty wprowadzane są przy zastosowaniu dostępnych środków, czyli w tym przypadku, organizacją ruchu.