górne tło

Pionierski projekt wesprze krakowskie szkoły w pracy z emocjami uczniów

Mówi się, że uczeń przynosi na lekcje dwa plecaki: w jednym ma książki i przybory, w drugim swoje samopoczucie i doświadczenia. Kraków wdroży pionierskie w kraju narzędzie wspierające szkoły w pracy z tym drugim obszarem. Dzięki platformie Scholario łatwiej będzie wsłuchiwać się w emocje dzieci i młodzieży i planować działania profilaktyczne. Wzmocni też ona głos uczniów i uczennic, ich poczucie podmiotowości i sprawczości.

Krakowskie szkoły śmiało sięgają po nowe technologie, a nauczyciele wykorzystują oparte na nich innowacyjne rozwiązania podczas realizacji programów nauczania. Do tej pory jednak technologie informacyjno-komunikacyjne nie odgrywały tak dużej roli w działaniach szkół związanych ze wspieraniem kondycji psychicznej uczniów i uczennic. Ten rok szkolny przyniesie prawdziwy przełom w tym obszarze – Kraków, jako pierwsze miasto w kraju, rozpocznie pilotaż nowatorskiego narzędzia, które jest wynikiem wspólnej pracy inżynierów i specjalistów z zakresu psychologii i psychiatrii.

To narzędzie to platforma Scholario – stworzona z myślą o tym, aby umożliwić uczniom codzienne wyrażanie emocji, ułatwić bieżącą pracę nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, a szkole dać systematyczny wgląd w nastroje panujące wśród dzieci i młodzieży, pomóc planować działania profilaktyczne i reagować, zanim pojawi się kryzys.

29 sierpnia Miasto Kraków i firma Mentalio sp. z o.o., twórca oprogramowania, podpisały list intencyjny wyrażający chęć współpracy przy pilotażowym wdrożeniu projektu w krakowskich szkołach i placówkach.

– Nieustannie, dzięki intensywnej współpracy z naszymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, wprowadzamy do krakowskich szkół i placówek rozwiązania, które wzmacniają kondycję psychiczną uczniów i uczennic. W nowym roku szkolnym zestaw tych programów i projektów poszerzymy o innowacyjny pomysł polegający na wykorzystaniu potencjału, jaki dają nam nowe technologie, do lepszej komunikacji z uczniami w zakresie emocji, tego, jak na co dzień czują się w szkole, co im sprawia trudności, a co daje satysfakcję – mówi zastępczyni prezydenta Krakowa Maria Klaman. – Nauczyciele nie tylko będą mieli stały wgląd w emocje uczniów i uczennic, ale otrzymają też narzędzia i materiały ze wskazówkami i poradami, jak podczas lekcji pracować nad kondycją psychiczną dzieci i młodzieży.

Jak podkreśla Maria Klaman, pilotażowe wdrożenie platformy Scholario w 25 krakowskich szkołach i placówkach wpisuje się w ustalone przez resort edukacji priorytety, które powinny przyświecać działaniom samorządów i jednostek oświatowych w roku szkolnym 2025/2026. Są to m.in. profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży i wsparcie w kryzysach psychicznych, wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia, promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii.

– To, co jest absolutnie fundamentalne przy tego rodzaju projektach, to bezpieczeństwo cyfrowe. Platforma Scholario, którą wprowadzamy, jest narzędziem bezpiecznym, gromadzącym dane zanonimizowane, poufne, do których dostęp ma ograniczone grono osób uprawnionych. To zarazem bardzo dobry przykład tego, jak odpowiedzialnie, z pożytkiem dla wszystkich możemy korzystać z nowych technologii – zaznacza Maria Klaman.

Prace nad platformą Scholario rozpoczęły się w pierwszej połowie 2025 r. i dobiegają już końca. Prowadzi je zespół specjalistów psychiatrów – pracowników Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego – pracujący pod kierunkiem dr. hab. n. med. Macieja Pileckiego. W tym procesie aktywnie uczestniczą krakowskie samorządowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które na co dzień wspomagają szkoły i nauczycieli w działaniach z zakresu zdrowia psychicznego. Rozwiązań technologicznych, niezbędnych do stworzenia zaprojektowanych funkcjonalności, zapewnia firma Mentalio, która ma już na swoim koncie profesjonalne narzędzia stosowane w praktyce klinicznej w obszarze zdrowia psychicznego.

Platforma Scholario łączy więc doświadczenie kliniczne i badawcze z obszaru psychiatrii dziecięco-młodzieżowej z możliwościami, jakie oferują nam dziś nowe technologie, oparte m.in. na sztucznej inteligencji, a jednocześnie bliskie i znane także najmłodszym (na co dzień korzystającym z komunikatorów, aplikacji czy platform internetowych).

– Bardzo cieszymy się, że to właśnie Kraków wyszedł z inicjatywą wprowadzenia platformy Scholario do codziennej pracy szkół i placówek. W systemie w sposób bezpieczny gromadzone będą informacje pochodzące od uczniów, pozwalające monitorować stan emocji w szkole. Dzięki poufności i anonimizacji danych nie będzie można ich przypisać do konkretnego ucznia. Priorytetem jest dla nas ochrona prywatności i budowanie wzajemnego zaufania – podkreśla prezes Mentalio Wojciech Komnata. – Jest to system, który ma pomagać, a nie kontrolować. Chcemy, by uczniowie mogli swobodnie wyrażać swoje emocje i potrzeby oraz żeby czuli się podmiotowo, a jednocześnie żeby ta wiedza, którą system będzie gromadził, i te odpowiedzi, które będzie dawał, służyły dyrektorom, nauczycielom, wychowawcom, psychologom i pedagogom do budowania przyjaznego środowiska nauczania – dodaje.

Co istotne, platforma Scholario dostarczy szkołom niezbędnego feedbacku – nie okresowo, nie interwencyjnie, ale w czasie rzeczywistym. Na tej podstawie łatwiej będzie sprawdzić, czy codzienna praca i wysiłki na rzecz budowy dobrego klimatu i relacji w społeczności szkolnej dają efekty, a w razie wątpliwości – na bieżąco je korygować.

Od 1 do 5 września krakowskie samorządowe szkoły podstawowe i ponadpodstawowe oraz placówki mogły zgłaszać chęć udziału w pilotażu. Wdrożenie platformy Scholario zaplanowano na koniec września tego roku, pierwszą ewaluację projektu – na luty 2026 r., posumowanie roku pracy z platformą – na czerwiec 2026 r.

Czym jest platforma Scholario, jak działa i jakie przynosi korzyści? Zapoznaj się z krótką prezentacją.