górne tło

Sacrum Profanum 2025 – poznaj program

Sacrum Profanum powróciło! 6–11 listopada Kraków ponownie stał się przestrzenią spotkań sztuki i życia codziennego. Tegoroczna, 23. edycja festiwalu koncentruje się na improwizacji, intuicji, interakcji oraz inspiracji, a w jej programie znajdują się propozycje, które wymykają się prostym definicjom koncertu. Publiczność doświadcza muzyki w dialogu z teatrem, performansem, literaturą, sztukami wizualnymi oraz przestrzenią publiczną (projekty site-specific). Trwa sprzedaż biletów na wszystkie wydarzenia.

– Zamiast wydarzeń czy koncertów chcemy tworzyć doświadczenia wykraczające poza muzykę. Podejmujemy tematy natury, pamięci, obecności, troski o siebie, a przede wszystkim czasu – podkreśla dyrektor artystyczny Krzysztof Pietraszewski.

Centralnym punktem festiwalu jest instalacja dźwiękowa Konrada Smoleńskiego „Everything Was Forever Until It Was No More”, która w 2013 roku reprezentowała Polskę na Biennale w Wenecji. Monumentalne dzieło, oparte na brzmieniu spiżowych dzwonów i ścian głośników, stało się miejscem codziennych InstaImprowizacji – spotkań artystów improwizatorów, którzy nigdy wcześniej ze sobą nie występowali. Wśród nich są Marek Pospieszalski (rezydent tegorocznej edycji Sacrum Profanum), Jérôme Noetinger, Colin Webster, Marshall Trammell, Mariam Rezaei, Jakob Kullberg, Cath Roberts, Guilhem Lacroux, Maja Ratkje i Yann Gourdon. Improwizacja, ulotna i efemeryczna, jest w tym roku głównym językiem festiwalu.

W programie znajduje się też bitwa muzyczna – starcie duetu Malediwy (Marek Pospieszalski i Qba Janicki) z Colinem Websterem i Borją Díazem. Forma kojarzona ze sceną hiphopową oraz poetyckimi slamami została przeniesiona na grunt muzyki eksperymentalnej.

Kolejnym międzynarodowym projektem jest „Across the North Sea”, współpraca z brytyjskim festiwalem hcmf//, w ramach której w Krakowie występują Cath Roberts i Mariam Rezaei, a w Huddersfield – Martyna Basta i Aleksandra Słyż. Słyż prezentuje także w Muzeum Manggha kameralny projekt inspirowany haiku Czesława Miłosza, przygotowany z Oto Fundacją – to jedno z wydarzeń towarzyszących.

Wątek poetycki wybrzmiewa także w pieśniach Mai Ratkje i Stiana Westerhusa do sonetów Szekspira, w repertuarze Jakoba Kullberga do poezji Ezry Pounda i braci Gizzich, a francuski zespół La Baracande interpretuje tradycyjne lamentacje z Górnej Loary, łącząc je z free jazzem, rockiem i tarantelą.

Sacrum Profanum to także wydarzenia w plenerze. Monumentalna czteroczęściowa kompozycja Stephena O’Malleya „You Origin” na rogi alpejskie, wykonywana przez szwajcarski zespół Alponom, rozbrzmiewa o wschodzie i zachodzie słońca przy kopcu Kraka i na krakowskich Błoniach, wpisując się w naturalny rytm dnia. W Święto Niepodległości festiwal zaprasza na Marsz Niepodległej Muzyki z udziałem Krakow Improvisers Orchestra w centrum Krakowa – wspólnotowe święto wolności wyrażonej poprzez improwizację.

„Domówka z Sacrum Profanum” w klubie Hevre składa się z trzech części z fortepianem w roli głównej: Martyna Zakrzewska wykonuje kultowe Sonaty i interludia Johna Cage’a w oprawie wizualnej Aleksandry Ołdak, Jakob Kullberg i Matt Choboter prezentują poetycko-improwizowany cykl pieśni, a Jérôme Noetinger i Andrzej Karałow zakończą wieczór elektroakustyczną improwizacją.

W ramach „Kultury Fizycznej” muzyka łączy się z ruchem i sportem. Publiczność bierze udział w wydarzeniu, podczas którego Kwartludium wykonuje nowe utwory Anny Sowy, Magdaleny Gorwy i Adama Porębskiego inspirowane odpowiednio: lekcjami wychowania fizycznego, jogą i bilardem. Podczas wydarzenia słychać również energetyczne Box of Boxing Dominika Strycharskiego, rozgrywane na ringu, który służy za scenę dla całego koncertu.

Finałem Sacrum Profanum jest koncert Sinfonietty Cracovii, która wraz z Lilianną Krych prezentuje utwór niemieckiej kompozytorki Evy-Marii Houben inspirowany naturą oraz wspólnie z Markiem Pospieszalskim jego dronowo-ambientową kompozycję na saksofon, taśmę i orkiestrę smyczkową.

Jako przedsmak tegorocznej edycji publiczność mogła usłyszeć koncert zespołu Hańba!, który odbył się 28 września w Nowohuckim Centrum Kultury. Grupa zaprezentowała program „10:10. Piosenki Warszawskiej Jesieni” – cykl utworów skomponowanych przez współczesnych twórców do tekstów poety Grzegorza Uzdańskiego.

Edukacja na festiwalu

Nie zabraknie wydarzeń edukacyjnych i familijnych. Format SP4Kids powróci w spektaklu „Frajda Granda Bzik” Anieli Kokoszy, Pauliny Giwer-Kowalewskiej i Agnieszki Dubilewicz do muzyki Hani Rani – bezsłownym, wielozmysłowym przedstawieniu dla dzieci od 3. roku życia. Odbędą się także kursy mistrzowskie oraz projekt Music Research Strategies Marshalla Trammella realizowany ze studentami Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego.

W ramach warsztatów „IMPROwizje – niech ruch wybrzmiewa” Asia Nawojska zaprosi osoby słabosłyszące, niedosłyszące, g/Głuche i słyszące na kreatywne spotkanie wokół dźwięków i Polskiego Języka Migowego. Jędrzej Siwek poprowadzi Eksperymentuj! Praktyczne spotkania z dźwiękiem, podczas których dorośli uczestnicy wspólnie pobawią się dźwiękiem bez uprzedzeń, z otwartością na przypadek i efekt samego eksperymentu. Dla wielbicieli wspólnego spacerowania i aktywnego słuchania prowadzący przygotował również „Chodź! po Wesołej”. Spacer dźwiękowy. Wydarzenie zrealizowane zostanie z audiodeskrypcją na żywo dla osób z niepełnosprawnością wzroku.

O klasycznej książce „Strojenie świata” Raymonda Murraya Schafera (wyd. Fundacja Bęc Zmiana), która zmieniła sposoby myślenia o dźwięku w kulturze i środowisku, porozmawiają Bogna Świątkowska oraz jej goście: Justyna Stasiowska, Anna Nacher i Krzysztof Marciniak.

Więcej informacji: kbfbilety.krakow.pl, sacrumprofanum.com oraz profilu Facebook Sacrum Profanum.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.