górne tło

Metro (nie tylko) dla krakowian, czyli nowy kręgosłup komunikacyjny miasta

Budowa metra to inwestycja, która na zawsze odmieni codzienne życie podróżnych - stanie się najważniejszym elementem transportu publicznego Krakowa. W bliskim otoczeniu stacji znajdzie się 40 proc. mieszkańców, dostęp do transportu szynowego będzie miało prawie 65 proc. krakowian. Pociągi kursujące co dwie minuty, pełna integracja z tramwajami oraz koleją aglomeracyjną i – co najważniejsze – znacznie krótszy czas podróży.

Podróż z Nowej Huty do centrum zajmie kilkanaście minut zamiast pół godziny. Dojazd z południa miasta – z Klinów, Ruczaju czy południowego Kurdwanowa – skróci się nawet o 20 minut. Przejechanie w godzinach szczytu od ronda Grunwaldzkiego do centrum zajmie tylko kilka minut. To codzienna oszczędność czasu, który mieszkańcy będą mogli przeznaczyć dla rodziny, na odpoczynek czy rozwój osobisty.

– Największą wartością metra będzie czas, który zwrócimy mieszkańcom. W skali całego miasta to miliony godzin rocznie, które zamiast w korkach krakowianie spędzą z rodziną czy na realizacji własnych pasji – zapewnia prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.

 

Dlaczego właśnie te trasy?

Podstawowym kryterium była liczba mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z transportu publicznego. Metro poprowadzono przez obszary generujące największe potoki pasażerskie, takie jak Nowa Huta, Czyżyny, Ruczaj, Kliny czy południowy Kurdwanów. Dzięki stacjom położonym w ścisłym sąsiedztwie Starego Miasta, metro pozwoli także na usprawnienie komunikacji w centralnych obszarach. To właśnie tam podróżowanie jest dziś najbardziej uciążliwe – ze względu na długie czasy przejazdu, konieczne przesiadki i częste korki.

Dzięki liniom metra przejazdy zostaną skrócone nawet o połowę, a to w skali tygodnia oznaczać będzie dziesiątki godzin oszczędności dla każdego mieszkańca. Przebieg linii nie jest przypadkowy. Metro ma łączyć największe osiedla mieszkaniowe z centrum i kluczowymi punktami miasta: uczelniami, biurowcami czy węzłami przesiadkowymi. - Szczególnie ważne jest przekroczenie Wisły – bariery, która od zawsze dzieliła Kraków przestrzennie i komunikacyjnie – dodaje prezydent Aleksander Miszalski.

Metro_jako oś nauki handlu i technologii

Dwie linie – jeden tunel

Choć mówimy o dwóch liniach metra (M1, M2), krakowskie metro będzie tworzyło jeden, spójny organizm komunikacyjny. Na znacznym odcinku swojego przebiegu wykorzystuje ono tę samą infrastrukturę torową i obsługuje te same stacje, zapewniając dzięki temu wysoką częstotliwość kursowania oraz niższe koszty. Dopiero w dalszej części, w rejonie południowych dzielnic miasta, nastąpi rozdzielenie na dwa ramiona, z których każde ukierunkowane jest na obsługę innej części Krakowa. Ale liczba pasażerów na obu liniach pozwala wyrównać potoki po obu stronach miasta.

Metro Schemat_trasy

Ilu mieszkańców zyska?

Według analiz ponad 40 proc. mieszkańców Krakowa będzie mieszkać w odległości krótkiego spaceru od stacji metra. To setki tysięcy osób, które zyskają wygodny i szybki sposób przemieszczania się. Do tego dochodzą mieszkańcy Metropolii Krakowskiej, którzy dzięki węzłom kolejowym i tramwajowym łatwo skorzystają z nowego środka transportu. Na całej trasie metra takich punktów integracji zaplanowano pięć dla kolei (Olsza, Dworzec Główny, Opatkowice, Łagiewniki i Sanktuarium) oraz kilkanaście dla pasażerów tramwajów. Na metro przesiądą się zatem zarówno wszyscy mieszkańcy skomunikowanych kolejowo obszarów aglomeracji, ale także ci krakowianie, którzy połączą z nim swoje podróże autobusowe i tramwajowe.

Metro jako kręgosłup transportowy Krakowa

Każdego dnia znacznie mniej samochodów wjedzie do Krakowa i będzie nimi podróżowało po mieście - to przełoży się na czystsze powietrze, mniejsze korki i wyższą jakość życia w całym mieście – zauważają autorzy „Studium kierunków rozwoju metra w Krakowie”.

Impuls do rozwoju

Jak zapowiada I zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur doświadczenia miast europejskich pokazują, że metro jest silnym bodźcem do rozwoju. – Wzrost wartości nieruchomości w pobliżu stacji, napływ inwestorów, nowe przestrzenie i punkty usługowe – wszystko to naturalnie dzieje się tam, gdzie pojawia się nowa linia podziemna. Kraków nie jest wyjątkiem. Metro przyciągnie również młodych ludzi – studentów i absolwentów, którzy będą chcieli pozostać w mieście, jeśli będzie ono wygodne i nowoczesne. Dla wielu z nich metro stanie się narzędziem wygodnego życia w otwartym i europejskim Krakowie – ocenia Stanisław Mazur.

Chcesz dowiedzieć się więcej o krakowskim metrze? Odwiedź specjalny serwis poświęcony inwestycji – krakow.pl/metro-trasa . Znajdziesz tam szczegółowe mapy planowanego przebiegu linii, analizy demograficzne i transportowe, prognozy potoków pasażerskich, warianty tras oraz pełną treść opracowania „Studium kierunków rozwoju metra w Krakowie”.