W jakim stopniu znajomość narzędzi cyfrowych ułatwia nam życie – szkolne i prywatne? Czy potrafimy bezpiecznie korzystać z nowych technologii? Czego nam brakuje? Proste narzędzie, które pozwala to ustalić, to IT Fitness Test. Ten ogólnopolski sprawdzian wykonywany jest nie dla ocen, ale dla samowiedzy i odpowiedniego ukierunkowania działań edukacyjnych. 2 października rozwiązali go pierwsi krakowscy uczniowie.
Kraków ponownie bierze udział w projekcie IT Fitness Test – największym w Polsce sprawdzianie umiejętności cyfrowych dla uczniów i nauczycieli. To wspólna inicjatywa branży cyfrowej, kilku ministerstw oraz części samorządów. Ma przyczynić się do podniesienia poziomu kształcenia technologicznego w polskich szkołach. Do udziału w teście zachęcają liczne nagrody – tylko w zeszłym roku wartość wyróżnień dla najlepszych uczniów i nauczycieli w całym kraju wyniosła niemal 185 tys. zł.
Tegoroczna edycja przewiduje trzy wersje testu: oprócz znanego już wielu uczniom testu dla szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych będzie można zmierzyć się z wersją dla najzdolniejszych, czyli „IT Master Test”. Co kluczowe, w każdej z tych opcji badane są praktyczne umiejętności, a nie wiedza. Test pozwala sprawdzić poziom kompetencji w obszarach takich jak internet, cyberbezpieczeństwo, media społecznościowe czy narzędzia biurowe. Liczy się to, czy uczniowie i nauczyciele potrafią radzić sobie z codziennymi wyzwaniami technologicznymi, takimi jak np. umiejętność znalezienia odpowiedniej trasy, odpowiednia reakcja na próby wyłudzenia danych czy obsługa prostych zadań w edytorze tekstu.
– Test pokazuje, w których obszarach cyfrowych uczniowie radzą sobie lepiej, a w których gorzej. Pozwala to lepiej zrozumieć samym uczestnikom sprawdzianu, które elementy wymagają z ich strony jeszcze pracy, a edukatorom wskazuje drogę w zakresie prowadzenia cyfrowej edukacji – podkreśla Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, który odpowiada za krajową odsłonę projektu.
Jak podkreślają organizatorzy, test jest gotowym pomysłem na lekcję informatyki. Procedura jest prosta i intuicyjna, a sam test powinien zająć nie więcej, niż jedną godzinę lekcyjną. Dzięki dostępowi do wygodnej platformy uczniowie sami radzą sobie ze sprawdzianem. Nauczyciel musi jedynie wprowadzić uczniów, a następnie sczytać ich wyniki.
W Krakowie jako pierwsi do testu przystąpili uczniowie z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 18 – zaraz po inauguracji projektu licealiści udali się do pracowni informatycznych. Do tego, żeby dali dobry przykład innym szkołom, zachęcał ich także Jarosław Bułka, Główny Miejski Strateg ds. Informatyzacji Gminy Miejskiej Kraków.
– Świat, także ten cyfrowy, zmienia się dynamicznie i nie sposób stać obok tych zmian. Szkoła i młodzież nie mogą dziś funkcjonować bez elektronicznych narzędzi służących zarówno do komunikacji, jak i zdobywania wiedzy. Obiektywny test to bezcenne źródło informacji o tym, na ile jako społeczeństwo jesteśmy gotowi do udziału w rewolucji cyfrowej, udziału zarazem aktywnego i krytycznego – mówił Jarosław Bułka.
Każda osoba, która rozwiąże sprawdzian, otrzymuje imienny certyfikat z wynikiem. Także w tej edycji będzie można wygrać cenne nagrody (w ubiegłym roku ich łączna wartość wyniosła 185 tys. zł). Warto powalczyć, bo dobry wynik indywidualny można zamienić na sprzęt elektroniczny (m.in. laptop, tablet, iPada, dron, zestaw audio, czytnik). Nagradzane są również szkoły (w ubiegłym najlepsze otrzymały urządzenia wielofunkcyjne, projektory i telewizory).
2 października troje krakowskich licealistów z najwyższymi wynikami (blisko lub ponad 90 proc. łącznie ze wszystkich obszarów i najlepszy czas – nieco ponad 20 minut) wygrało iPady ufundowane przez firmę iSpot. Klasa, do której chodzą, osiągnęła wynik na poziomie 69 proc. Młodzieży najlepiej poszło z zadaniami dotyczącymi bezpieczeństwa i systemów komputerowych, w czym uzyskali aż 85 proc.
– Wiedzę z zakresu technologii cyfrowych czerpiemy z różnych źródeł, pewną jej część zdobywamy w szkole, ale bardzo wielu rzeczy uczymy się sami w domu albo od znajomych w czasie wolnym. Chodzi o to, abyśmy potrafili cały ten zasób rozwijać w odpowiednim kierunku, takim, który nam pomoże skutecznie i bezpiecznie radzić sobie w życiu codziennym, na przykład w mediach społecznościach, gdy chodzi o weryfikację contentu, czy w korzystaniu z narzędzi biurowych, co jest niezbędne choćby przy wejściu na rynek pracy. Test ma być też wskazówką dla nauczycieli, jak prowadzić lekcje i czego uczniowie w danej szkole i klasie potrzebują – mówił podczas rozpoczęcia krakowskiej odsłony projektu Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.
Krakowscy uczniowie i nauczyciele mogą zmierzyć się z testem do końca października. Aby to zrobić, potrzebny jest jedynie komputer z dostępem do internetu. Wystarczy wejść na stronę itfitness.eu, utworzyć bezpłatne konto (lub zalogować się na konto z poprzednich lat) i wybrać odpowiednią wersję sprawdzianu (prostszą – dla uczniów szkół podstawowych, albo nieco trudniejszą – dla uczniów szkół ponadpodstawowych i nauczycieli).
Projekt wspiera Unia Europejska (poprzez agencję Erasmus+) oraz Fundusz Wyszehradzki. Partnerami technologicznymi oraz fundatorami nagród są: AMD, Dell Technologies, Eset, HP, iSpot, Lenovo i Samsung.