17 października w Krakowie zakończył się Silence Music Festival – wydarzenie łączące muzykę klasyczną, sztukę współczesną, naukę i performance. Na finał organizatorzy zaplanowali dwie muzyczne opowieści, przypominające o sile muzyki, buncie i solidarności.
W tegorocznym programie festiwalu, który rozpoczął się 24 sierpnia, znalazło się dziewięć wydarzeń, które odbywały się m.in. w pałacu Radziwiłłów w Balicach i Pałacu Nieśmiertelności w Krakowie. Wśród nich był m.in. koncert-performance „Plan Beeeeee” z wykorzystaniem dźwięków wydawanych przez… owce i piłę koncertową.
12 października w hali 100-lecia KS Cracovia zabrzmiało monumentalne dzieło Frederica Rzewskiego – cykl 36 wariacji The People United Will Never Be Defeated!, inspirowany chilijską pieśnią protestu. Niemiecki pianista Kai Schumacher, znany z odważnych interpretacji muzyki współczesnej, zaprezentował utwór jako manifest solidarności i buntu. Koncertowi towarzyszyły multimedialne projekcje stworzone z rysunków osób w spektrum autyzmu z „Farmy Życia” w Więckowicach i „Słodkich Cytryn” z Kolonii, a także instalacja Poliphony – Voices of Inclusion.
– Rysunkami poruszy sam pianista – mówił Mateusz Zubik, dyrektor artystyczny Silence Music Festival. – W jaki sposób? Będzie miał na głowie elektroencefalograf – dane z mózgu pianisty będą poruszały animacje stworzone na kanwie rysunków osób ze spektrum autyzmu. Nie będzie to wydarzenie patetyczne, lecz włączające. Naszym marzeniem jest niejako przedłużenie manifestu IX Symfonii Beethovena i jego „Ody do radości” – dodał.
Wstęp na wydarzenie był wolny! Organizatorzy w szczególny sposób zapraszali osoby zagrożone wykluczeniem, m.in. osoby ze spektrum autyzmu i różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
Tego samego dnia, 17 października, Silence Music Festival przeniósł się do barokowego kościoła przekształconego w klub Hedwig’s (Stradom House), gdzie odbyło się Baroque Disco – barokowy rave przywracający muzyce takich mistrzów jak Vivaldi, Biber czy Uccellini taneczny i żywiołowy charakter. Muzyka zyskała nową energię dzięki aranżacjom Piotra Peszata, kompozytora i artysty dźwiękowego.
– W Baroque Disco estetyka muzyki klasycznej – m.in. kompozycji Rameau, Vivaldiego czy Bibera – oraz zespołu instrumentów historycznych zostaje zderzona z silnie zrytmizowaną elektroniką, której zdecydowanie bliżej do przestrzeni klubowej niż do sal koncertowych – mówi Piotr Peszat.
Za koncepcję wydarzenia odpowiadali: Mateusz Zubik oraz ikona polskiej mody – Gosia Baczyńska. Na scenie pojawiła się ORKIEsilenceTRA pod batutą Aleksandry Owczarek. Za opracowanie wizualnej części koncertu odpowiadał Jan K. Argasiński (Uniwersytet Jagielloński / Sano – Centrum Medycyny Obliczeniowej).
Dzięki zastosowaniu okularów VR uczestnicy Baroque Disco przenieśli się w zupełnie inny wymiar muzyki i ruchu.
Udział w wydarzeniu był bezpłatny – obowiązywało jedynie wcześniejsze wypełnienie formularza (liczba miejsc była ograniczona):
silencemusicfestival.pl/formularz-baroque-disco
Kolejna edycja Silence Music Festivalu za rok. Więcej informacji: silencemusicfestival.pl .
Organizatorem wydarzenia jest Silence Collective: Małopolska Manufaktura Sztuki i Fundacja Friedmana.