górne tło

Różnorodność działań, jeden cel: pełna dostępność

W dniach 23–25 października Galeria Krakowska ponownie stała się centrum wrażliwości i empatii, goszcząc Dni Dostępności w ramach kampanii Sensorycznie i na serio. Odwiedzający będą mogli doświadczyć świata z perspektywy osób z niepełnosprawnościami – poprzez interaktywne instalacje, technologie multisensoryczne i sport z wykorzystaniem VR, które pokazują, że prawdziwa dostępność zaczyna się od zrozumienia drugiego człowieka.

– Już po raz piąty kampania Sensorycznie i na serio zagości w sercu Krakowa. W dniach 23–25 października Galeria Krakowska zaprosi mieszkańców i podróżnych do doświadczenia świata z perspektywy osób z niepełnosprawnościami. Tegoroczna edycja koncentruje się na multisensoryczności i wielokanałowej komunikacji, pokazując, że dostępność to nie tylko udogodnienia – to sposób myślenia o drugim człowieku. Chcemy, aby Galeria Krakowska była miejscem, gdzie każdy może czuć się swobodnie – bez względu na możliwości czy ograniczenia. Dni Dostępności to dla nas nie wydarzenie jednorazowe, ale wyraz odpowiedzialności społecznej i realnej troski o inkluzywność przestrzeni publicznych – mówi Jarosław Szymczak, dyrektor Galerii Krakowskiej.

Trzy filary kampanii Sensorycznie i na serio 2025

Kampania obejmuje ogólnopolską konferencję (17 października), hackathon technologiczny (18–19 października) oraz otwarte dla wszystkich Dni Dostępności w Galerii Krakowskiej (23–25 października). To właśnie w Hali Grodzkiej powstaną interaktywne stanowiska, które pozwolą odwiedzającym doświadczyć świata osób z różnymi wyzwaniami sensorycznymi i motorycznymi.

Wśród tegorocznych atrakcji znajdą się:

– Zależy nam, aby uczestnicy tegorocznej odsłony Dni Dostępności nie tylko oglądali, lecz naprawdę odczuwali. Kiedy spróbujesz przejść przez ruchliwą ulicę z zasłoniętymi oczami mając za przewodnika osobę niewidomą – zaczniesz rozumieć więcej niż po setkach wykładów – podkreśla Piotr Kowalski z Fundacji Per Aspera, współorganizator wydarzenia.

Nowe technologie i empatia w praktyce

– Ubiegłoroczna edycja, z okazji paralimpiady, skupiała się na sporcie uprawianym przez osoby z niepełnosprawnościami. W tym roku organizatorzy rozszerzają doświadczenia o zagadnienia związanie z szeroko rozumianą neuroróżnorodnością. Technologia to dla nas narzędzie, ale celem jest relacja. Chcemy, by każdy odwiedzający – choć przez chwilę – zobaczył świat oczami innych. To najprostsza droga do zrozumienia, że każdy człowiek jest inny. Że powinniśmy doceniać naszą różnorodność. – mówi Magdalena Dydyszko, pomysłodawczyni kampanii.

Sensorycznie i na serio 2025 organizowane jest przez Fundację Per Aspera oraz zespół ekspertów ds. dostępności, przy strategicznym partnerstwie Galerii Krakowskiej. Wydarzenie wspierają także NGO-sy, instytucje kultury i firmy technologiczne. Jak co roku – udział we wszystkich aktywnościach jest bezpłatny.

Więcej informacji: sensorycznieinaserio.org