górne tło

Podatek od środków transportowych oraz SECAP

Radni z Komisji Infrastruktury pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały dotyczącej stawek podatku od środków transportowych na rok 2026 oraz „Plan działań na rzecz Zrównoważonej Energii i Klimatu (SECAP) dla Gminy Miejskiej Kraków". Dokument ten wyznacza kierunek zielonej transformacji miasta z docelowym osiągnięciem neutralności klimatycznej w 2050 roku.

Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych dotyczy wyłącznie samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony oraz autobusów. Przewiduje zróżnicowanie stawek w zależności od wpływu pojazdów na środowisko naturalne. Najwyższe podatki zapłacą właściciele pojazdów szczególnie obciążających środowisko, podczas gdy pojazdy bardziej ekologiczne będą korzystać z preferencyjnych stawek. Wysokość podatku uzależniona będzie od norm emisji spalin, rodzaju paliwa oraz typu zawieszenia.

Zgodnie z założeniami projektu, zaproponowane stawki stanowią od 50 do 100 proc. maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów. Wprowadzenie nowych stawek ma przyczynić się do zwiększenia dochodów budżetu miasta.

Podczas dyskusji radny Maciej Michałowski wyraził wątpliwości, czy podnoszenie kolejnych opłat nie jest sposobem na łatanie dziury budżetowej. Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Jakub Kosek odpowiedział, że to właśnie brak podwyżek tworzy problemy budżetowe. – Zmiany inflacyjne powinny być co roku, wtedy unikamy drastycznych podwyżek raz na jakiś czas, bo inflacja niestety jest co roku. Jeśli będziemy mieć deflację to wtedy sam będę proponował, żebyśmy opłaty zmniejszali – stwierdził przewodniczący.

Szczegółowe informacje oraz pełną treść projektu uchwały można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej – dokument jest oznaczony jako druk nr 923.

Komisja Infrastruktury za Planem Zrównoważonej Energii i Klimatu dla Krakowa

Plan zawiera rekomendacje kierunkowe i kluczowe zadania przewidziane do realizacji zarówno przez władze samorządowe, jak i interesariuszy zewnętrznych. Działania te mają doprowadzić do znaczącej redukcji emisji gazów cieplarnianych. Dokument w sposób usystematyzowany przedstawia diagnozę obecnej sytuacji i potrzeb Krakowa w obszarze zielonej transformacji klimatycznej, a następnie prezentuje konkretne plany działań wraz z identyfikacją ryzyk i barier.

W ramach przewidzianych działań w Krakowie zaplanowano m.in.: termomodernizację budynków mieszkalnych, montaż źródeł ciepła wykorzystujących odnawialne źródła energii oraz modernizację energetyczną budynków oświaty, sportu, kultury i administracji miejskiej. W planie znalazła się również modernizacja oświetlenia ulicznego, zastosowanie odzysku ciepła, a także wymiana autobusów na jednostki z napędem elektrycznym, CNG lub wodorowym wraz z rozwojem infrastruktury towarzyszącej.

Ze wszystkimi proponowanymi działaniami można zapoznać się w Biuletynie Informacji Publicznej – dokument dostępny jest jako załącznik do druku nr 927.

Pozytywne opinie komisji otrzymały także druki 936, czyli „Ustalenie wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu” oraz nr 932 - dotyczący sposobu sprawienia pogrzebu na koszt Gminy Miejskiej Kraków.

Projekty uchwał