Zarząd Dróg Miasta Krakowa wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę fragmentu ul. Piastowskiej. Prace wykona firma Instbud Sp. z o.o., a inwestycja będzie realizowana wspólnie z Wodociągami Miasta Krakowa. Zgodnie z założeniami, roboty potrwają około 9 miesięcy, a ich łączny koszt wyniesie około 10,5 mln zł.
Ulica Piastowska po przebudowie nie zmieni znacząco swojego układu, ale stanie się bardziej uporządkowana i bezpieczna. Wydzielony dotąd pas jezdni wykorzystywany przez rowerzystów zostanie zastąpiony pełnowymiarową drogą dla rowerów, powstaną także nowe chodniki i zieleńce oddzielające ruch pieszy i rowerowy od jezdni.
Po przebudowie ulica zyska jezdnię o szerokości 6 metrów i obustronne chodniki. Na odcinku od al. 3 Maja w kierunku północnym jezdnia będzie stopniowo poszerzać się do 9 m, aby płynnie połączyć się z istniejącym układem drogowym. Przed mostem nad Rudawą zaprojektowano poszerzenie pasów ruchu do 3,75 m, co umożliwi zatrzymanie autobusów komunikacji miejskiej bez blokowania przejazdu innym pojazdom.
Projekt obejmuje także przebudowę skrzyżowań z al. 3 Maja oraz ulicami Mydlnicką i Igrców. W rejonie tych skrzyżowań powstaną przystanki autobusowe o szerokości 3 m i długości 20 m.
Po stronie wschodniej (od strony Błoń) zaplanowano chodnik o szerokości 3,5 m oraz drogę dla rowerów o szerokości 2,5 m, oddzielone od jezdni pasem zieleni o szerokości minimum 1,5 m.
Po stronie zachodniej powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości od 3,5 do 3 metrów, zakończony w rejonie południowego zjazdu do Centrum Muzyki w Krakowie. Plac przed centrum zyska nawierzchnię o kolorystyce i konstrukcji zgodnej z projektem tej instytucji, a w jego sąsiedztwie powstanie zatoka postojowa.
W ramach inwestycji wykonane zostanie także odwodnienie drogowe i nowe oświetlenie uliczne.
Przebudowa ul. Piastowskiej jest wspólnym zadaniem ZDMK i Wodociągów Miasta Krakowa, co pozwoli równocześnie zmodernizować infrastrukturę podziemną i drogową bez konieczności ponownych ingerencji po zakończeniu prac.
Na prośbę zarządcy drogi Zarząd Zieleni Miejskiej przesadził już 7 drzew z obszaru inwestycji, w tym 6 okazów pierwotnie przeznaczonych do wycinki. Dzięki temu liczba drzew wymagających usunięcia będzie mniejsza niż w pierwotnym projekcie.
Początkowo planowano usunięcie 41 roślin – 30 drzew i 11 krzewów, jednak przesadzenie młodszych egzemplarzy pozwoliło ograniczyć ingerencję w zieleń.
Dodatkowo przeprowadzono analizy czterech większych drzew, które mogłyby pozostać w terenie. Niestety, badania wykazały ich zainfekowanie patogenami, co uniemożliwia zachowanie tych egzemplarzy.
W ramach nasadzeń kompensacyjnych posadzone zostaną: