Zamiar wzmocnienia oferty i stale rosnące koszty przewozów są głównymi powodami, dla których planowana jest aktualizacja taryfy biletowej Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Zmiana cen biletów pozwoliłaby również zapewnić jeszcze lepszą jakość obsługi mieszkańców. Projekt stosownej uchwały został przesłany do Rady Miasta Krakowa przez prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego.
Po przyjęciu uchwały możliwe będzie wdrożenie pierwszego etapu zmian od 2026 r., co pozwoli zabezpieczyć finansowanie niezbędnych usług transportowych dla mieszkańców bez konieczności ograniczania planowanych inwestycji.
Miasto planuje, że na początek, w nowym roku, wprowadzone zostaną nowe ceny biletów okresowych, do kasowania, a także roczny bilet dla studentów – zgodnie z obietnicą prezydenta Aleksandra Miszalskiego. Natomiast w 2027 r. uruchomiona zostałaby taryfa dynamiczna.
Bilety miesięczne imienne mieszkańca
Miesięczne imienne metropolitalne na I, II i III strefę oraz bilety łączone (I+II, II+III, I+II+III)
Miesięczne imienne socjalne i aktywizujące
Miesięczny socjalny:
Miesięczny aktywizujący dla osób bezrobotnych:
Bilety jednorazowe
Bilety czasowe
Bilety krótkookresowe
Propozycja przewiduje też, że w styczniu 2027 r. zostanie wprowadzona kolejna zmiana w taryfie biletowej, nowością miałaby być taryfa dynamiczna. Pozwoliłaby ona na naliczanie opłaty w zależności od faktycznego dystansu pokonanego przez pasażerów. Rozwiązanie to umożliwiłoby bardziej elastyczne korzystanie z transportu miejskiego, było już pilotażowo testowane.
Najważniejsze zasady taryfy dynamicznej:
Uwaga! Po osiągnięciu dziennego limitu kolejne podróże będą mogły być realizowane bez dodatkowych opłat.
Dodatkowo aktualizacja taryfy biletowej objęłaby od 2 marca 2026 r. m.in.:
Po tych zmianach bilety miesięczne w Krakowie będą nadal należały do jednych z najtańszych w skali całego kraju. Na podobnym poziomie ceny biletów miesięcznych sieciowych (109 zł) kształtują się obecnie w innych dużych miastach: Lublinie, Toruniu czy Warszawie, a w 2026 r. mogą być jeszcze wyższe.
Przykładowe ceny biletów miesięcznych w innych miastach (sieć miejska):
W ostatnich latach znacząco wzrosły koszty realizacji pracy przewozowej, co bezpośrednio wpływa na konieczność aktualizacji taryfy biletowej. W przypadku linii tramwajowych stawka za jeden kilometr wzrosła w latach 2021–2025 z 16,43 zł do 29,28 zł, czyli o około 78 proc. Podobny trend widoczny jest w transporcie autobusowym – średni koszt jednego kilometra (uwzględniając wszystkie rodzaje pojazdów) wzrósł w tym samym czasie z 7,51 zł do 13,60 zł, co oznacza wzrost o ok. 81 proc.
Wpływ na to mają, powodowane inflacją m.in.: wyższe koszty energii elektrycznej, ceny paliw, rosnące koszty serwisu i części zamiennych oraz utrzymania i modernizacji infrastruktury komunikacyjnej, a także wzrost wynagrodzeń kierowców i motorniczych.
Kraków może też pochwalić się inwestycjami w nowoczesny tabor, którego zakup również generuje koszty. Na 625 autobusów wykorzystywanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, co piąty to pojazd zeroemisyjny. Do floty miejskiego przewoźnika dołączy wkrótce dziesięć autobusów napędzanych wodorem. Mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą również podróżować wyłącznie niskopodłogowymi i klimatyzowanymi tramwajami. Znikną ostatnie tramwaje wysokopodłogowe, co szczególnie ucieszy osoby z ograniczoną mobilnością.
W przyszłym roku ze względu na rosnące koszty realizacji pracy przewozowej oraz planowane wzmocnienia oferty KMK miasto będzie musiało przeznaczyć na transport publiczny – zgodnie z szacunkami – dodatkowe około 100 mln zł ze swojego budżetu. Wprowadzenie zmian w taryfie biletowej pozwoliłoby ograniczyć konieczny wzrost tej kwoty o około 61,3 mln zł, przy jednoczesnym zachowaniu preferencyjnych cen za bilet KMK dla mieszkańców, tak jak to było w ubiegłych latach.
Proponowane zmiany taryfy biletowej KMK mają pozwolić na wyhamowanie wyraźnie pogarszających się przez ostatnie 10 lat relacji osiąganych dochodów do ponoszonych kosztów w transporcie publicznym.