górne tło

O najważniejszym miejskim dokumencie

Od 15 listopada radni mogą zapoznać się z projektem budżetu miasta na 2026 r. Co w ciągu najbliższych dni i tygodni wydarzy się w związku z tym najważniejszym miejskim dokumentem – odpowiadamy w tekście poniżej.

Cały cykl budżetowy składa się z czterech etapów: tworzenia projektu budżetu, uchwalenia, wykonania i sprawozdania z wykonania budżetu. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz rozchodów i przychodów gminy, uchwalanym na następny rok kalendarzowy w formie uchwały budżetowej. Procedurę uchwalania budżetu oraz jego treść określa Ustawa o finansach publicznych.

Pierwszym etapem w tej procedurze jest proces planowania budżetu, który obejmuje wszelkie prace związane z przygotowaniem projektu budżetu gminy. W Krakowie za przygotowanie projektu budżetu gminy odpowiada organ wykonawczy czyli prezydent. Sporządza on projekt na podstawie analizy aktualnych potrzeb finansowych gminy, uwzględniając dochody i wydatki na dany rok – i do 15 listopada przedstawia projekt budżetu Radzie Miasta Krakowa.

Drugim etapem procedury budżetowej jest etap uchwalania budżetu. Od momentu przekazania przez Prezydenta Miasta projektu budżetu Radzie Miasta Krakowa, rozpoczyna ona prace nad uchwaleniem budżetu. Odbywa się pierwsze czytanie projektu uchwały budżetowej – zaplanowane w tym roku podczas sesji 3 grudnia (druk nr 986).

Następnym krokiem jest zgłaszanie opinii przez komisje Rady Miasta Krakowa oraz zbilansowanych poprawek do projektu uchwały budżetowej. Mogą je zgłosić komisje, kluby radnych czy radni. Jeżeli zgłaszane przez radnych poprawki zwiększają wydatki, radni muszą wskazać źródło pozyskania dochodów. Projekt budżetu wraz z proponowanymi poprawkami trafia do Komisji Budżetowej i Finansów, która dokonuje analizy i zajmuje ostateczne stanowisko wobec zgłoszonych poprawek. Prezydent może przyjąć zgłoszone poprawki w drodze autopoprawki.

Kolejnym etapem jest przedstawienie projekt budżetu z autopoprawką Radzie Miasta Krakowa, która powinna uchwalić opracowany budżet do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, tzn. do 31 grudnia. W szczególnych przypadkach, termin może zostać przedłużony do 31 stycznia. Uchwałę budżetową Rada Miasta Krakowa przyjmuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego jej składu (kworum).