górne tło

Zmiany w taryfach komunikacji miejskiej i zasadach płatnego parkowania

Komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała dwa projekty uchwał dotyczące transportu i parkowania w stolicy Małopolski. Oba projekty wprowadzają istotne zmiany w funkcjonowaniu miejskiej infrastruktury, które mają wpłynąć zarówno na budżet miasta, jak i sposób korzystania z komunikacji publicznej oraz stref parkowania przez mieszkańców.

Nowa taryfa biletowa i ulgi dla studentów

Pierwszy z projektów przewiduje kompleksową reformę systemu taryfowego komunikacji miejskiej. Kluczową zmianą będzie wprowadzenie dynamicznej taryfy biletowej opartej na odległości między punktami podróży, z uwzględnieniem zasad przesiadkowości. Nowe rozwiązanie ma stanowić alternatywę dla obecnych biletów czasowych, których ważność liczona od momentu skasowania często utrudnia dobór odpowiedniego biletu, szczególnie w godzinach szczytu.

Projekt zakłada również wprowadzenie biletu mieszkańca studenckiego rocznego, ważnego w I strefie biletowej przez 12 miesięcy. Jak wskazuje uzasadnienie, Kraków jako jeden z największych ośrodków akademickich w kraju powinien wesprzeć studentów, którzy ponoszą znaczne wydatki związane z edukacją i utrzymaniem.

Nowym uprawnieniem objęci zostaną również dawcy przeszczepu, czyli osoby, które oddały szpik lub inne regenerujące się komórki i tkanki. Dotychczas prawo do bezpłatnych przejazdów przysługiwało jedynie zasłużonym dawcom przeszczepu, którzy dokonali donacji więcej niż raz lub oddali narząd.

Projekt przewiduje także podwyżkę cen biletów do kasowania, biletów okresowych oraz opłat dodatkowych. Według szacunków przygotowanych przez władze miasta, podwyżka ma przynieść dodatkowe wpływy w wysokości około 65,7 mln zł rocznie. Jednocześnie wprowadzenie biletu studenckiego rocznego spowoduje utratę wpływów na poziomie około 4,24 mln zł, a ulgi dla dawców przeszczepu – około 270 tys. zł rocznie. Miasto argumentuje konieczność zmian faktem, że obecnie dokłada już niemal 65 procent środków własnych na transport zbiorowy w celu zaspokojenia potrzeb przewozowych pasażerów. Aktualizacja cennika pozwoli utrzymać miejskie usługi przewozowe na niezmiennym, wysokim poziomie.

Projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXI/231/11 w sprawie ustalenia cen i opłat za usługi przewozowe, uprawnień do przejazdów ulgowych oraz przepisów taryfowych w komunikacji miejskiej realizowanej na obszarze Gminy Miejskiej Kraków oraz gmin sąsiadujących, które przystąpiły do porozumienia w celu wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego (1006)

Dłuższe godziny i wyższe opłaty w strefie płatnego parkowania

Drugi projekt uchwały dotyczy zmian w funkcjonowaniu Obszaru Płatnego Parkowania. Komisja pozytywnie zaopiniowała wydłużenie dobowego czasu obowiązywania OPP z 10 do 13 godzin oraz wprowadzenie opłat za postój w podstrefie A także w niedziele, w godzinach od 9:00 do 22:00.

Wzrośnie również opłata dodatkowa za nieopłacenie postoju – z obecnej kwoty do 400 złotych. Projekt zakłada także zmianę zasad i kosztów zakupu zastrzeżonych miejsc postojowych, tzw. kopert.

Jak podkreślają autorzy uzasadnienia, celem zmian jest zwiększenie rotacji zaparkowanych pojazdów, poprawa dostępności miejsc parkingowych dla mieszkańców, podniesienie konkurencyjności transportu zbiorowego oraz poprawa jakości powietrza w Krakowie. Zmiany mają przynieść miastu dodatkowe dochody w wysokości 40 mln zł rocznie.

Projekt uchwały zmieniający uchwałę nr LXXXIX/2177/17 w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłaty abonamentowej dla niektórych użytkowników dróg oraz sposobu pobierania tych opłat (druk nr 1007)

Oba projekty uchwał, po pozytywnej opinii Komisji Infrastruktury, trafią pod obrady Rady Miasta Krakowa.

Radni pozytywnie ocenili także projekt Budżetu Miasta Krakowa na rok 2026 (w merytorycznym zakresie komisji) oraz projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa.