Dom Norymberski i Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie zapraszają na kolejną odsłonę dokumentalnego cyklu „Sztuka współczesna w obrazie filmowym".
Wtorek, 28 stycznia 2014, godz. 19.00
Akademia Sztuk Pięknych, Kraków, pl. Matejki 13, sala 104.
Film dokumentalny
Niemcy, 2013, 55 min.
Reżyseria: Daniela Schmidt - Langels
Produkcja: ZDF/ARTE
Wstęp wolny
Meret Oppenheim urodziła się 6.10.1913 roku w Berlinie. Dorastała w rodzinie artystycznej, jej babka Lisa Wenger była malarką i autorką książek dla dzieci, a ciotka poślubiła znanego niemieckiego pisarza Hermana Hessego. Jako dwudziestolatka wyjechała do Paryża, gdzie poznała Alberta Giacomettiego, Hansa Arpa i Maxa Ernsta, z którym była związana także uczuciowo. Jako modelka Man Raya zyskała sławę muzy surrealistów. Dzięki znajomości z André Bretonem i Marcelem Duchampem zaczęła tworzyć obiekty artystyczne. W 1936 roku powstało słynne „Śniadanie w futrze", które po londyńskiej wystawie surrealistów zakupiło Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej wróciła do Szwajcarii i nawiązała kontakt z antyfaszystowską grupą artystów „Gruppe 33", podjęła też dalszą naukę w szkole projektowania tworząc m.in. wzory mebli. W 1949 roku poślubiła Wolfganga La Roche'a. Pod koniec lat 50. powraca do paryskich źródeł swojej działalności artystycznej. W 1967 roku w sztokholmskim Moderna Museet ma miejsce jej pierwsza wystawa retrospektywna, kolejne odbędą się w Winterthur i Duisburgu. Meret Oppenheim jest także autorką dwóch książek artystycznych zawierających jej wiersze i serigrafie: Sansibar i Caroline. W 1982 roku otrzymała Nagrodę Miasta Berlina oraz wzięła udział w wystawie dokumenta 7 w Kassel. Krótko przed śmiercią została członkiem Akademii Sztuk w Berlinie. Zmarła 15.11.1985 roku w dzień wernisażu swojej wystawy.
Film w reżyserii Danieli Schmidt – Langels zrealizowany został z okazji 100. rocznicy urodzin artystki przypadającej w ubiegłym roku. Na portret artystki złożyły się jej wywiady, wiersze, wspomnienia przyjaciół i rodziny, a także wypowiedzi kuratorów i krytyków sztuki m.in. Heike Eipeldauer, która przygotowała retrospektywną wystawę Meret Oppenheim w berlińskiej galerii Martin-Gropius-Bau.