górne tło

Kup bilet na Alcinę

Można już kupić bilety na trzeci w tym roku spektakl z cyklu Opera Rara. 7 października, na scenie Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w  Krakowie, zobaczymy koncertową wersję Alciny George'a Friderica Handla w gwiazdorskiej obsadzie. Początek koncertu o godz. 20.00. Bilety kosztują od 100 do 180 zł (dzieci do 10 roku życia, wchodzą za darmo).

Alcina - to kolejna po Ariodantem opera Handla przeznaczona dla publiczności Covent Garden. Libretto łączy w sobie kilka literackich zapożyczeń – nieznany autor zaadaptował Handlowi libretto Antonia Fanzaglii pt. L’lsola d’Alcina, napisane dla Riccarda Broschiego (brata Farinellego); źródło stanowi natomiast inny epizod z Orlanda Szalonego Ariosta, niejednokrotnie wykorzystywany przez kompozytorów.
Alcina należy do nielicznych oper Handla, które nie wymagają reklamy. Wspierając się na scenariuszu bardziej zawiłym niż prosta intryga Ariodanta, Handel powołuje do życia fantastyczny świat, po którym błądzą waleczne serca pulsujące głębokim uczuciem. Nowość w porównaniu z innymi operami Handla stanowi obecność prawdziwego chóru, zamiast zespołu solistów.

Po raz pierwszy od czasów Rinalda, Tezeusza i Amadisa Handel oddał się w służbę „zakochanej czarownicy”. Stworzył niezwykły, zaczarowany świat, w którym dominują miłosne zaklęcia, a magia i czary manipulują uczuciami kochanków. Kunsztowne, zmysłowe arie (m.in. Di, cor mio) przeplatają się z burzliwymi skargami (Ah! mio cor) oraz ariami obnażającymi żarliwe serca i gorący temperament bohaterów (Ama, sospira; Credete). Premiera w roku 1735 wyznaczyła początek wielkiej kariery nowego dzieła operowego, które tylko do końca pierwszego sezonu zostało powtórzone aż 18 razy. Po wznowieniu w Brunszwiku (1738) Alcina zniknęła z operowego repertuaru na dwa wieki, by powrócić na scenę w Lipsku, w latach 30-tych XX wieku. Od tego momentu gości na scenach największych teatrów operowych.

Obsada: Inga Kalna (sopran) – Alcina; Veronica Cangemi (sopran) – Morgana; Ann Hallenberg (alt)- Ruggiero; Romina Basso (alt) – Bradamante; Jolanta Kowalska (sopran) – Oberto; Emiliano Gonzalez Toro (tenor) – Oronte; Luca Tittoto (bas) – Melisso; Capella Cracoviensis Vocal Ensemble; Les Musiciens du Louvre-Grenoble; Marc Minkowski – dyrygent; Jan Tomasz Adamus – przygotowanie chóru.

Cykl OPERA RARA – to wydarzenie, jakiego w Polsce dotychczas nie było. Zainicjowana w 2009 r. prezentacja znakomitych produkcji, święcących triumfy na scenach największych i najbardziej prestiżowych scen teatralnych i festiwali Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii czy Niemiec i realizowanych z udziałem najznamienitszych głosów operowych świata (m.in.: Marii Grazii Schiavo, Roberty Invernizzi, czy Philippe’a Jarrousky’ego), szybko stała się prawdziwym kulturalnym przebojem. Bilety są wyprzedawane często jeszcze przed startem kampanii promocyjnej, a do Krakowa, specjalnie na koncerty przyjeżdżają melomanii z całej Europy.

Już w pierwszym roku funkcjonowania Opera Rara zyskała miano „zachwytu i festiwalowego debiutu roku” wg Rzeczpospolitej oraz najciekawszego wydarzenia muzycznego (wraz z festiwalami Misteria Paschalia i Sacrum Profanum) w rankingu tygodnika Polityka. W rankingu Dwutygodnika cykl Opera Rara zyskał miano Marki roku, a wg Gazety Wyborczej – wraz z festiwalami Misteria Paschalia i Sacrum Profanum – zasłużył na miano Przeboju dekady. Dyrektorem artystycznym cyklu Opera Rara jest Filip Berkowicz. Więcej: www.operarara.pl. (KF).