Przywracanie pamięci o tradycji salonów muzycznych jako popularnym elemencie życia kulturalnego XIX-wiecznego Krakowa to cel unikatowego festiwalu, organizowanego już po raz czwarty przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów. 10 września ruszył Krakowski Salon Muzyczny!
Projekt stanowi kontynuację festiwalu, którego poprzednie edycje odbyły się w latach 2017-2019. Jego celem jest przywracanie pamięci o tradycji salonów muzycznych. Dlatego pierwotnym założeniem było, aby z jednej strony odświeżyć tradycję, a z drugiej uczynić muzykę klasyczną bardziej przystępną, połowa koncertów miała odbywać się w prywatnych domach.
Niestety z powodu pandemii festiwal w prywatnych domach zagości w kolejnych edycjach, a wszystkie tegoroczne koncerty odbywają się w Domu Jana Matejki.
Festiwal trwa od 10 do 29 września, a jego głównym celem jest popularyzacja twórczości kameralnej, w tym dzieł kompozytorów polskich, nie tylko XIX-wiecznych, ale również współczesnych. Ze względu na obostrzenia sanitarne liczba miejsc jest ograniczona. Informacje na temat możliwości zdobycia wejściówek są publikowane tutaj.
Zapoznaj się z programem wydarzenia. Śledź wydarzenie w mediach społecznościowych: Facebook, YouTube.
Kluczowym staje się pojęcie „salonu”, zdefiniowane przez słynnego pisarza, krytyka, poetę i historyka przełomu XVIII i XIX w. – K.M. Górskiego – jako „zgromadzenie ludzi wpływowych, światowych, wykształconych i wytwornych”. Z kolei, niemal sto lat później, L. Dębicki – znany krakowski publicysta – pisał „życie towarzyskie bywa środkiem politycznym dla łagodzenia sprzeczności, uśmierzania antagonizmów – salon wykwitem i potrzebą wyższej kultury. Złym dzisiejszych czasów znakiem upadek salonu i zanik towarzyskości”. Dlatego w ogólnej koncepcji projektu kryje się próba przywrócenia w świadomości odbiorców potrzeby mądrego, rozwijającego, z dużym potencjałem, intelektualno-wychowawczego spotkania przy słowie i muzyce.
W ramach projektu zorganizowanych zostanie sześć koncertów i dwie prelekcje przybliżające obyczaje koncertowe, twórczość niedocenianych, zapomnianych kompozytorów oraz sylwetki zapomnianych postaci krakowskiego i europejskiego życia artystycznego.
Wystąpią znakomici instrumentaliści i wybitne głosy polskiej sceny muzycznej oraz formacje kameralne, popularne w ramach muzykowania salonowego. Wśród artystów znajdą się: Dorota Szczepańska (sopran), Hanna Hipp (mezzosopran), Karol Kozłowski (tenor), Łukasz Hajduczenia (baryton), Zarębski Piano Duo: Piotr Różański, Grzegorz Mania (fortepian), Bartosz Koziak (wiolonczela), Agnieszka Kozło (fortepian), Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela), Michał Francuz (fortepian), Joanna Konarzewska (skrzypce), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela), Herbert Trio – Bartłomiej Wezner (fortepian), Joanna Kreft (skrzypce), Dominik Płociński (wiolonczela).
Repertuary koncertów obejmować będą kompozytorów polskich i europejskich XIX w. oraz początków XX w. Uwzględnią jednak także w dużej mierze twórczość późniejszą i współczesną. W programie tegorocznego festiwalu znajdą się utwory J. Brahmsa, W. Żeleńskiego, R. Schumanna, K. Szymanowskiego, J.S. Bacha, G. Fitelberga oraz L. van Beethovena.
Projekt, poza koncertami, przewiduje również prelekcje dr hab. Agnieszki Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie) oraz mgr Jolanty Bujas (Instytut Muzykologii UJ) poświęcone obyczajom koncertowym i kompozytorom.
Festiwal będzie transmitowany online na kanale Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów na YouTube.
Wstęp na wydarzenia będzie bezpłatny.