górne tło

Trwa rozbudowa al. 29 listopada

Przebudowa jednego z dwóch wiaduktów kolejowych na półmetku, budowa i przebudowa infrastruktury podziemnej, roboty drogowe na odcinku północnym – intensyfikują się roboty przy rozbudowie al. 29 Listopada do granic Krakowa.

O większym zaangażowaniu świadczą chociażby coraz liczniejsze zmiany w organizacji ruchu. Jadąc od strony centrum, pierwsze utrudnienia w ruchu napotkamy pod estakadą im. gen. Rozwadowskiego. Tam, na odcinku od skrzyżowania z ul. Lublańską do ul. Woronicza trwa budowa kanalizacji deszczowej. Aby zminimalizować utrudnienia, prace prowadzone są etapowo. Od 21 marca zajęte są dwa pasy ruchu na jezdni zachodniej. W kierunku centrum, na wysokości miejsca, gdzie prowadzone są roboty, ruch odbywa się dwoma pasami, a następnie do dyspozycji są wszystkie istniejące przed skrzyżowaniem pasy. W kierunku przeciwnym nie ma utrudnień.

Także od 21 marca, przez półtora miesiąca, obowiązuje zmieniona organizacja ruchu na skrzyżowaniu al. 29 Listopada z ul. Dobrego Pasterza. Tam wykonawca zajmuje się infrastrukturą podziemną. Nieczynny jest pas do skrętu w prawo z ul. Dobrego Pasterza w al. 29 listopada. Aby skręcić w prawo, kierowcy muszą korzystać z pasa do skrętu w lewo.

Kolejne miejsce, gdzie dzieje się bardzo wiele, to rejon skrzyżowania z ul. Siewną. Trwa tam przebudowa, a w zasadzie budowa zupełnie nowego wiaduktu kolejowego. Od strony północnej pociągi jeżdżą już po nowym przęśle. Teraz trwa budowa konstrukcji po stronie południowej. Wiadukt jest już zrealizowany w ponad 50 proc.

Jadąc w kierunku północnym, na odcinku od ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej do skrzyżowania ulic Banacha, ks. Meiera i al. 29 Listopada, drogowcy wymieniają instalację teletechniczną po stronie wschodniej. Roboty prowadzone są na poboczu. Na tym odcinku, a także na odcinku od ul. ks. Józefa Meiera do granicy Krakowa widać też spore zaawansowanie przy budowie zupełnie nowej jezdni po stronie wschodniej. Zgodnie z planem, po ułożeniu tam nawierzchni, późną wiosną zostanie tam przeniesiony ruch, a drogowcy zajmą się starą wysłużoną jezdnią po stronie zachodniej.

W tym samym okresie, wykonawca powinien też rozpocząć roboty przy drugim z wiaduktów kolejowych. Jest to teren kolejowy, więc termin robót na tym odcinku należało uzgodnić z PKP.

Przypomnijmy: zakres prac związanych z rozbudową al. 29 Listopada obejmuje przebudowę istniejące drogi krajowej nr 7 na Warszawę na odcinku ok. 2,6 km od ul. Woronicza do granic miasta wraz z przebudową obiektów inżynierskich, w tym dwóch wiaduktów kolejowych oraz rozbudową, przebudową i budową infrastruktury: odwodnienia, oświetlenia, sygnalizacji świetlnej i kolidującego uzbrojenia. Powstaną ścieżki rowerowe, buspasy, nowe chodniki. Zagospodarowana będzie zieleń.

Celem rozbudowy al. 29 Listopada jest poprawa warunków ruchu w północnej części Krakowa. Dzięki poszerzeniu wylotówki na Warszawę do co najmniej dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każda stronę, przebudowie wiaduktów kolejowych, a także – w perspektywie czasu – połączeniu nowej al. 29 Listopada z planowanymi do realizacji inwestycjami komunikacyjnymi, m.in. budową północnej obwodnicy, linii tramwajowej do Górki Narodowej, ulic Iwaszki oraz Felińskiego, wyjazd z Krakowa w kierunku północnym będzie znacznie łatwiejszy i szybszy.

Wykonawcą rozbudowy al. 29 Listopada do granicy miasta jest konsorcjum firm: STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (lider), STRABAG Sp. z o.o. (partner). Kwota kontraktowa brutto wynosi - 94 897 131,26 PLN.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 kwotą ok. 72 mln zł.