Miasto przygotowuje do realizacji kolejną inwestycję tramwajową – linię KST Krowodrza Górka – Azory. Z myślą o komforcie mieszkańców Krakowa, wprowadzone zostały poprawki do projektu. Mniejsza ingerencja w istniejącą roślinność, więcej trawników, rozchodniki na dachach przystanków. Będzie bardziej zielono!
Zadanie, które realizuje Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie, jest na etapie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uzyskiwania unijnego dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wniosek aplikacyjny został złożony w czerwcu 2024 r., wnioskowana wysokość dofinansowania to ok. 173 mln zł. Szacunkowy całkowity koszt inwestycji wynosi ok. 250 mln zł.
Miasto chce, by nowa linia tramwajowa, łącząca Krowodrzę Górkę z Azorami, wraz z infrastrukturą towarzyszącą była jak najbardziej przyjazna dla środowiska. A także, by ingerencja w otoczenie została ograniczona do minimum. Już na tym etapie wprowadzono szereg zmian do pierwotnych założeń projektowych, które sprawią, że inwestycja będzie bardziej zielona.
Najważniejsze z nich to:
Trasa nowego tramwaju bezpośrednio graniczy z parkiem Krowoderskim. Stąd uniknięcie kolizji inwestycji z tym terenem nie jest możliwe, bowiem bezpośrednio przylega on do ul. Opolskiej. Na skraju działki, na której znajduje się park, pojawią się: pas zieleni oddzielający jezdnię od torowiska tramwajowego w celu właściwego wykształcenie geometrii skrzyżowań ul. Opolskiej z ul. Łokietka oraz ul. Batalionu „Skała” AK, torowisko tramwajowe, droga dla rowerów oraz chodnik dla pieszych.
Co bardzo ważne, zachowana zostanie znajdująca się w północnej części parku Krowoderskiego kultowa górka saneczkowa. Niemniej u jej podnóża, od strony ul. Opolskiej, będą przebiegać chodnik i droga dla rowerów.
Przypomnijmy: przygotowywane przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie zadanie będzie polegać na budowie linii tramwajowej o długości ok. 2,5 km podwójnego toru wraz z siecią trakcyjną od pętli Krowodrza Górka, wzdłuż ul. Opolskiej do pętli „Azory”, z czterema przystankami, towarzyszącą infrastrukturą techniczną, sterowaniem ruchem i informacją pasażerską. Linia będzie biegła od pętli „Krowodrza Górka P+R” w kierunku północnym do ul. Opolskiej, następnie wzdłuż ul. Opolskiej po jej południowej stronie, na wysokości ul. Weissa skręci w lewo, w kierunku południowym.
W ramach projektu w rejonie ul. Weissa powstanie parking P+R na ok. 200 samochodów. W rejonie istniejącej pętli autobusowej „Azory” przewidziano zadaszoną pętlę autobusowo-tramwajową. Przewiduje się także budowę kładki rowerowej nad ul. Weissa i przebudowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską. Zmodernizowany będzie także układ drogowy powiązany z nową linią tramwajową.
Nowa linia wpłynie na lepsze skomunikowanie osiedla Azory i terenów przylegających z centrum miasta i innymi dzielnicami Krakowa. Jednocześnie stworzony zostanie dogodny punkt przesiadkowy z auta na komunikację miejską, dzięki realizacji parkingu w systemie Park&Ride.