Od piątku (30 grudnia) uruchomiona została komunikacja tramwajowa z osiedlem Ruczaj. Poprawi się dojazd do centrum dla mieszkańców i studentów.
„Po 12 miesiącach prac udało się wykonać połowę całego torowiska, dzięki czemu tramwaj dojedzie do osiedla Ruczaj i Kampusu UJ, a mieszkańcy i studenci szybciej i sprawniej przemieszczą się do centrum i innych rejonów Krakowa” – mówił Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, podczas próbnego przejazdu fragmentem nowego torowiska.
Z nowego połączenia tramwajowego pasażerowie będą mogli korzystać już do dziś, 30 grudnia. Oddany do użytku fragment od skrzyżowania ulic Brożka i Grota Roweckiego do ulicy Gronostajowej ma prawie 1800 metrów długości. Funkcjonować na nim będzie po 4 przystanki w każdą ze stron.
Budowa linii szybkiego tramwaju do pętli Czerwone Maki to nie tylko realizacja torowiska. W ramach przedsięwzięcia przebudowano już skrzyżowanie ulic Kapelanka, Brożka, Grota Roweckiego oraz poszerzono do czterech pasów ulicę Grota Roweckiego, od Brożka do Norymberskiej, stosując - w trosce o komfort życia mieszkańców - technologię tzw. cichego asfaltu. Zamontowano też część ekranów akustycznych. Zaawansowane są prace na odcinku od Norymberskiej do ulicy Czerwone Maki, gdzie zlokalizowana będzie pętla końcowa linii tramwajowej oraz parking park&ride. Na całym odcinku linia tramwajowa wykonana jest przy zastosowaniu technologii sprężysto-elastycznego zamocowania torowiska do podłoża wraz z układem warstw tłumiących energię.
Uśredniona długość linii tramwajowej (bez pętli) to 3300 m oraz 15 peronów przystankowych łacznie. Natomiast rozbudowywany ciąg drogowy ma prawie 3,5 km długości. Wzdłuż poprowadzony będzie ciąg rowerowy.
Przypomnijmy, że budowa linii szybkiego tramwaju do pętli Czerwone Maki rozpoczęła się w listopadzie ubiegłego roku. W sumie prace maja trwać 24 miesiące, a zakończenie całej inwestycji planowane jest na koniec 2012 roku. Koszt zadania wyniesie 150 mln zł. 30 proc. przekazała Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma ZUE SA.
Uwaga! Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej.
W związku komunikacji tramwajowej do ul. Gronostajowa, wprowadzone zostaną następujące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej:
· uruchomiona zostanie nowa linia tramwajowa (nr 12) na trasie: od ul. Gronostajowej ulicami Grota Roweckiego, Kapelanka, Monte Cassino, Dietla, Starowiślna, Westerplatte, Lubicz, Mogilska do pętli tramwajowej „Wieczysta” z częstotliwością w godzinach szczytu co 10 min.
· linia nr 18 zmieni trasę i będzie kursowała z Cichego Kącika do ul. Gronostajowej z obecną częstotliwością, przy wydłużonym czasie kursowania (do godz. 22:30).
· wprowadzone zostaną ograniczenia w obsłudze autobusowej, zakładające skrócenie tras dwóch linii autobusowych nr 124/424 i 128 do Ronda Grunwaldzkiego. Przystanek końcowy wyznaczony zostanie w rejonie tymczasowego układu drogowego ulicy Barskiej.
Zgodnie z obowiązującą uchwałą taryfową bilety okresowe wykupione na linię ulegające zmianie tj. 18, 124/424 i 128 zachowują ważność na stałych trasach tych linii, jak również na trasach zmienionych do czasu wygaśnięcia ważności biletów okresowych.
Dodatkowo (do czasu wygaśnięcia ważności biletów okresowych) bilety wykupione na linię:
· 124/424 zachowują swoją ważność na linii 18 na odcinku od os. Ruczaj do przystanku „Cracovia" oraz na nowej linii 12 do pętli „Wieczysta”,
· 128 zachowują swoją ważność na nowej linii 12 od os. Ruczaj do przystanku „Rondo Mogilskie”. (M)