„To nie jest sztuka dla sztuki, to jest dla mieszkańców” - powiedział w piątek (20 kwietnia) Prezydent Jacek Majchrowski odbierając z rąk Grzegorza Grabki - Dyrektora Działu Certyfikacji Systemów TÜV Rheinland - certyfikaty potwierdzające jakość zarządzania i bezpieczeństwo informacji w Urzędzie Miasta Krakowa. Miasto po raz pierwszy otrzymało ISO 27001, a po raz trzeci odnowiło ISO 9001.
Po raz pierwszy Certyfikat ISO 9001 Kraków otrzymał we wrześniu 2006 roku. Tym samym funkcjonowanie Urzędu Miasta Krakowa uznano za zgodne z międzynarodowymi standardami zapewniania jakości usług. Otrzymanie ISO 9001 poprzedziła decyzja Prezydenta Jacka Majchrowskiego dotycząca wprowadzenia w Urzędzie Miasta Krakowa systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001:2000. „Wynikało to z przekonania, że celem zarządzania nie jest stabilizacja, lecz zmiana i innowacja zmierzająca do poprawy jakości przy jednoczesnym spełnieniu wymagań określonych w międzynarodowej normie” – wspomina Prezydent Krakowa. W toku prac nad systemem zarządzania jakością urzędnicy przeszli szkolenia z zakresu normy ISO, a także opracowali podstawowe dokumenty systemowe – m.in. księgę jakości i procedury.
Uzyskanie certyfikatu zgodności Systemu Zarządzania Jakością z wymaganiami normy ISO 9001:2000 umiejscowiło Urząd Miasta Krakowa w gronie nowoczesnych organizacji, stosujących wysokie standardy zarządzania i potwierdziło właściwą ochronę bezpieczeństwa informacji. Zrealizowanie wytycznych ISO 9001 było możliwe dzięki realizacji w UMK jednego z modułów projektu „Rozwój systemu zarządzania Urzędem”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Obecnie po raz pierwszy Kraków otrzymał Certyfikat ISO 27001, który potwierdził dostosowanie Urzędu Miasta Krakowa do standardów zarządzania bezpieczeństwem informacji. Uzyskanie certyfikatu poprzedziło wykonanie zadań, które pozwoliły na zapewnienie, że informacja w naszym urzędzie jest właściwie chroniona. Było to możliwe, dzięki realizacji w UMK jednego z modułów projektu „Rozwój systemu zarządzania Urzędem”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W praktyce, dzięki wdrożeniu systemów zarządzania jakością mieszkańcy obsługiwani są sprawniej m.in. dzięki możliwościom korzystania z elektronicznych formularzy, elektronicznych dzienników zapytań, możliwości używania kart płatniczych, nowym systemom informatycznym i systematycznym szkoleniom pracowników. (KM)