„W organizację wydarzeń towarzyszących mistrzostwom w Krakowie zaangażowanych było bardzo wiele osób i dziś wszystkim bardzo serdecznie chcę za to podziękować" – mówił podczas konferencji prasowej Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski. „Podziękowania należą się wszystkim służbom, które dbały o nasze bezpieczeństwo, korpusowi konsularnemu, zaangażowanym instytucjom, wolontariuszom, którzy poświęcili swój wolny czas i przede wszystkim mieszkańcom Krakowa, bez których atmosfera w mieście podczas mistrzostw nie byłaby tak wyjątkowa"– wyliczał Prezydent Jacek Majchrowski.
„EURO 2012 to z pewnością wydarzenie, które nie ma sobie równych jeśli chodzi o znaczenie promocyjne i wizerunkowe. Według wstępnych badań przeprowadzonych pod kierownictwem dr Anny Wilkońskiej z Zakładu Obsługi Ruchu Turystycznego AWF Kraków do naszego miasta przyjechało 300 tys. kibiców-turystów z Polski i zagranicy – to więcej niż początkowo zakładaliśmy. Te osoby, teraz staną się naszymi ambasadorami na całym świecie" – mówiła Magdalena Sroka, Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Kultury i Promocji Miasta.
Kto zdecydował się odwiedzić Kraków podczas EURO 2012? Z 300 tys. kibiców-turystów ok. 200 tys. to goście z zagranicy. Wśród nich przodowały osoby z Wielkiej Brytanii (ponad 30%) oraz Irlandczycy i Niemcy. Goście z Polski to w większości sąsiedzi z województwa śląskiego (ponad 42%), w dalszej kolejności małopolskiego i mazowieckiego. Duża liczba turystów to także wymierna korzyść finansowa dla naszych przedsiębiorców, hotelarzy, właścicieli restauracji i kawiarni oraz wszystkich instytucji, które działają w mieście. Turyści zagraniczni zostawiali w Krakowie średnio 1 200 zł, a z Polski - 670 zł. Średnia długość pobytu gości zagranicznych wynosiła aż 7 dni, a krajowych – 5 dni. Ponad 90% wszystkich kibiców-turystów deklaruje że poleci Kraków znajomym.
Kraków starał się pokazać, że jest miastem, w którym każdy znajdzie coś dla siebie bez względu na to czy jest kibicem piłki nożnej czy nie. Dla tych pierwszych przygotowano specjalną strefę Fun Kraków na Błoniach, w której można było spędzić czas nie tylko na oglądaniu meczów na ogromnym telebimie, ale także na uczestniczeniu w dodatkowych atrakcjach i konkursach organizowanych dla całych rodzin. Za organizację strefy odpowiadała agencja Prowokator i Krakowskie Biuro Festiwalowe.
Podczas całych mistrzostw strefę łącznie odwiedziło ponad 130 tys. kibiców. W przerwach między oglądaniem meczów zorganizowano tu m.in. mistrzostwa w futbolu stołowym oraz dwa turnieje dziennikarskie. Na Błoniach pojawi się także dodatkowa mobilna strefa Fan City Tour. Fun Kraków wspierała również promocję idei kulturalnego kibicowania i szacunku dla różnorodności w ramach Programu Odpowiedzialności Społecznej UEFA EURO 2012TM RESPECT Diversity, realizowanego przez Stowarzyszenie „Nigdy Więcej‟ i sieć Football Against Racism in Europe (FARE).
Sprawna organizacja nie byłaby możliwa bez wolontariuszy. W projekcie Wolontariatu Przestrzeni Publicznej w Krakowie uczestniczyło w sumie 127 osób. Najwięcej bo 32 osoby pomagały w punktach sieci InfoKraków, koleje 23 osoby w Miejskim Centrum Prasowym na Małym Rynku i Centrum Wolontariatu, na terenie Kraków Airport - 27 osób, w strefie Fun Kraków – 22 osoby i na dworcach RDA i PKP – 23 osoby. Stroje dla wolontariuszy, składające się z koszulki, kurtki, czapeczki oraz torby, ufundował Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Każdy kibic, który przyjechał do Krakowa mógł skorzystać z doskonale działającej sieci InfoKraków. W zaplanowaniu wycieczki po regionie pomagali także wolontariusze i pracownicy MSIT (Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej). Informacje o wydarzeniach w Krakowie można było znaleźć na oficjalnych portalach dedykowanych EURO 2012: Polish Pass oraz Polish Guide, a także w specjalnym wydaniu miesięcznika Karnet.
Z myślą o kibicach i mieszkańcach na oficjalnej stronie miasta www.krakow.pl została utworzona zakładka dedykowana EURO 2012 w Krakowie, w której zostały umieszczone praktyczne informacje o mieście, a także ciekawostki dotyczące związków Krakowa z Anglią, Holandią i Włochami. Tutaj także ogłaszane były konkursy dla kibiców, w których można było wygrać m.in. bezpłatne wejściówki na treningi otwarte reprezentacji oraz koszulki ufundowane przez Marketing Investment Group – dystrybutora marki Umbro. Stronę www.krakow.pl w ciągu miesiąca odwiedziło ponad 1,5 mln osób.
Dla mieszkańców i gości, którzy szukały atrakcji innych niż mecze Kraków przygotował bogatą ofertę kulturalną. Wystawa Sport w sztuce w MOCAK-u (Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie), wystawa Do przerwy 0:1. Piłka nożna w PRL w Muzeum PRL-u, Projekt Futbol w kulturze i sztuce realizowany przez Dom Norymberski w Krakowie, Miesiąca Fotografii w Krakowie (ze specjalnie zmieniony terminem), Grolsch Art Boom Festival, Noc Teatrów, Jarmark Świętojański - to tylko niektóre z wydarzeń w których można było wziąć udział.
Atmosferę EURO 2012 można było poczuć w całym mieście, m.in. za sprawą dekoracji w barwach mistrzostw. Drużynie narodowej oraz reprezentacjom, które gościły w Krakowie kibicował nawet Adam Mickiewicz, którego pomnik na Rynku Głównym, w dniach meczów, dekorowany był kotylionami w barwach reprezentacji. Nie można tez zapomnieć o wyjątkowej mieszkance krakowskiego ZOO – słonica Citta, wprawdzie nie miała odwagi wskazać na przegraną reprezentacji Polski, ale wiele wyników wytypowała bezbłędnie.
Nad bezpieczeństwem w Krakowie podczas organizacji UEFA EURO 2012™ czuwał Miejski Sztab Operacyjny, w skład którego weszli przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa, służb mundurowych, pogotowia i PKP. Podczas turnieju nad bezpieczeństwem mieszkańców i turystów czuwało około 1100 policjantów z małopolskiego garnizonu wspieranych przez kilkuset strażników miejskich.
Oczywiście o Krakowie nie byłoby głośno gdyby nie dziennikarze. W naszym mieście było ich ok. 600. Oprócz dziennikarzy z Anglii, Włoch i Holandii do naszego miasta trafiły także ekipy słynnej Al–Jazeery, a także dziennikarze z takich krajów jak Brazylia, Australia, Dania, Niemcy, Finlandia, Francja, Irlandia czy Ukraina. Tylko w Miejskim Centrum Prasowym na Małym Rynku akredytowało się blisko 400 polskich i zagranicznych dziennikarzy. Dzięki ich relacjom Kraków pojawia się w dziesiątkach tysięcy publikacji prasowych i internetowych. Wszyscy zgodnym chórem chwalili miasto za przygotowanie do imprezy oraz atmosferę jaka panuje w mieście w czasie EURO. Wielu z nich wzięło także udział w dodatkowych, bezpłatnych, atrakcjach m.in. w spływie Dunajcem, wycieczce rowerowej po Krakowie i locie balonem widokowym.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™ za nami. Teraz czekamy na kolejne wyzwania sportowe, które udowodnią, że Kraków zasługuje na tytuł Europejskiej Stolicy Sportu (miasto stara się o ten tytuł w 2015 r.). Przed nami Mistrzostwa Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn w 2014 roku oraz Mistrzostwa Europy Piłkarzy Ręcznych w 2016 roku. (KF)