459 projektów - spośród tylu będziemy wybierać w głosowaniu nad budżetem obywatelskim miasta Krakowa. Lista projektów oraz informacje w sprawie naboru kandydatów na członków Komisji Wyborczych ds. głosowania są dostępne na stronach www.budzet.krakow.pl oraz www.bip.krakow.pl.
Do 20 sierpnia urzędnicy i pracownicy miejskich jednostek organizacyjnych pracowali nad weryfikacją 656 wniosków (158 wniosków miało charakter ogólnomiejski, pozostałe dotyczyły zadań dzielnicowych), złożonych w ramach budżetu obywatelskiego miasta Krakowa. Sprawdzali je pod kątem formalnym, merytorycznym i technicznym. Konsultowali w wydziałach, instytucjach, prosili o opinie konserwatora zabytków, czy poszczególnych jednostek UMK. 194 wniosków zostało odrzuconych. Zdarzało się, że jeden projekt był składany w kilku dzielnicach. Jeśli więc został odrzucony w jednej, to i w następnej. Pojawiły się też pomysły, których realizacja odbywałaby się na terenie prywatnym, były zbyt kosztowne albo w planach miasta są już takie projekty. Część nie została dopuszczona ze względów formalnych.
Zapraszamy do odwiedzenia stron oraz www.budzet.krakow.pl oraz www.bip.krakow.pl, na których można znaleźć informacje na temat: projektów, na które mieszkańcy Krakowa będą mogli głosować od 27 września do 5 października, projektów zaopiniowanych negatywnie oraz szczegółów naboru kandydatów na członków Komisji Wyborczych ds. głosowania w ramach budżetu obywatelskiego miasta Krakowa. Przyjmowanie zgłoszeń prowadzone będzie do 8 września. Głosować mogą mieszkańcy, którzy w dniu głosowania ukończyli 16 rok życia. Głosować będzie można na dwa sposoby: przez zakładkę na stronie www.budzet.krakow.pl bądź osobiście w lokalu wyborczym. Wykaz lokalów jest dostępny na stronach BIP-u i Budżetu Obywatelskiego.
Spośród projektów dzielnicowych dominują propozycje inwestycji infrastrukturalnych (naprawa nawierzchni ulicy, przejść dla pieszych, chodnika), a także projekty dotyczące doposażenia placów zabaw, szkół oraz renowacji bibliotek. Wśród projektów ogólnomiejskich znalazły się m.in.: dodatkowe bezpłatne lekcje języka angielskiego dla krakowskich uczniów, remonty i nasadzenia nowych roślin w parkach, nowe wybiegi dla psów, plac Edukacji Kynologicznej, uzupełnienia istniejących i budowa nowych ścieżek rowerowych, ustawienie 2015 stojaków rowerowych w miejscach wskazanych przez mieszkańców, rozbudowa systemu roweru miejskiego KMK Bike, budowa placów zabaw, siłowni oraz ścieżki do biegania, hali sportów ekstremalnych, tras spacerowych, rowerowych, Nordic Walking oraz narciarstwa biegowego, montaż sekundników na głównych sygnalizacjach świetlnych Krakowa. Wśród pozytywnie zweryfikowanych propozycji są również uruchomienie tablicy informującej o stężeniach zanieczyszczeń powietrza, budowa miejskiego placu manewrowego motocyklowo – samochodowego toru szkoleniowego, projekt stworzenia Darmowego Miejskiego Internetu oraz kawiarenki obywatelskiej, w której mieszkańcy mogliby się spotykać z organizacjami pozarządowymi.
Działaniom informacyjno – promocyjnym towarzyszyły: konferencja prasowa, ekspozycja citylightów w przestrzeni miejskiej, 4 tys. plakatów A3 oraz 500 plakatów B1. Mieszkańcy otrzymali ulotkę z podstawowymi informacjami, a w ramach każdej dzielnicy kolportowane były także ulotki sprofilowane pod kątem lokalnych potrzeb mieszkańców. Działania reklamowe były prowadzone w BUS-TV, TVP Kraków, dwutygodniku Kraków.pl oraz w social media. Na miejskiej stronie internetowej była aktywna zakładka tematyczna www.budzet.krakow.pl. W 65 automatach KKM pojawiły się plansze reklamowe. W dzielnicach odbyło się 76 spotkań z mieszkańcami. Na wszystkich nośnikach dedykowanych kampanii „Płać i decyduj" (100 billboardów, 25 citylightów, 1000 plakatów) komunikowany był również przekaz związany z budżetem obywatelskim.
Od połowy września krakowianie będą zapraszani do udziału w głosowaniach, w których spośród wybranych projektów zostaną wyłonione te, które zyskają największe poparcie i zostaną ostatecznie realizowane ze środków budżetu obywatelskiego. W tym czasie planowane jest zamieszczenie tematycznych reklam w lokalnej prasie i internecie oraz ekspozycja billboardów i citylightów w przestrzeni miejskiej. Dodatkowo w każdej dzielnicy kolportowane będą również tematyczne ulotki zawierające informacje o projektach oraz terminach i miejscach głosowań. Projekty tzw. „miękkie" będą realizowane w miarę możliwości w tym roku, reszta będzie realizowana w przyszłym roku, z zagwarantowanymi środkami. Na kreację kampanii i wykonanie projektów graficznych Miasto przeznaczyło 44 735,10 zł, natomiast zakup mediów i druk materiałów do kampanii to koszt 263 305,76 zł.
Przypomnijmy; 16 czerwca br. upłynął termin składania propozycji zadań do budżetu obywatelskiego Krakowa. Mieszkańcy zdecydują na co zostanie wydanych 4,5 mln zł. 2,7 mln zł będzie przeznaczone na zadania o charakterze ogólnomiejskim, natomiast 1,8 mln zł zostanie wydane na zadania dzielnicowe.